Vliegen duurder na 1 juli image
Cecile janisse

Vliegen duurder na 1 juli

Vliegen wordt vanaf juli officieel duurder. De rechter in Den Haag heeft gisteren besloten dat het kabinet de vliegtaks mag invoeren. Het besluit komt goed uit voor de Nederlandse regering, die aan de vliegtaks 350 miljoen euro zal verdienen.

Vanaf 1 juli 2008 wordt de zogenaamde ‘ecotaks’ ingevoerd. De regeling houdt een verhoging in van 11,25 euro per ticket op vluchten van 2500 km en van 45 euro op langere afstanden. Een reis naar bijvoorbeeld de Canarische Eilanden wordt voor een familie met twee kinderen 180 euro duurder.

De PvdA, die met het voorstel kwam, heeft de regeling de naam ‘ecotaks’ gegeven. Volgens de partij zou het milieu baat hebben bij de heffing omdat de consument eerder het vliegtuig mijdt. De belasting komt in de staatskas terecht.

Hoewel de regeling volgens rechter R. Paris ‘niet onmiskenbaar strijdig’ is met internationale luchtvaartverdragen, heeft deze wel grote gevolgen voor vliegmaatschappijen, vliegvelden en reisorganisaties. Volgens luchthaven Schiphol komen duizenden banen in gevaar. Concurreren met Belgische en Duitse luchthavens, waar geen extra belasting wordt geheven, zal voor Nederlandse vliegvelden een stuk moeilijker worden.

Maar leidt de heffing wel tot een schoner milieu? Volgens een berekening van het Milieu- en Natuurplanbureau zal er niet minder gevlogen worden. En wie toch goedkoper wil vliegen, pakt zijn auto en rijdt gewoon naar België of Duitsland om daar op een vliegtuig te stappen. Vervuiling is dus niet te vermijden.

Wat de regering met de 350 miljoen gaat doen, is niet zeker. Maar de kans is groot dat Nederland er de komende tijd weer een paar nieuwe snelwegen bij krijgt.