Goorste hotel een megahit image
Happynessie

Goorste hotel een megahit

Overnachten in de hel klinkt toch niet echt aantrekkelijk. Desalniettemin is het slechtste hotel ter wereld een enorme trekpleister onder reizigers.

Het Amsterdamse hotel Hans Brinker is een groot succes geworden, vanwege het gebrek aan alles wat je je maar kan bedenken. Zonder enig marktonderzoek weten ze het hele jaar door minstens 80% van het hotel te vullen. Dat is met name te danken aan reclamebureau KesselsKramer, die goed heeft ingezien dat eerlijkheid wordt beloond, zeker wanneer je tot het uiterste gaat.

Eco-vriendelijk

In de promotiecampagne wordt het hotel door de eigenaren zelf omschreven als 'vergelijkbaar met de hel, zonder fatsoenlijke kachel'. Volgens KesselsKramer heeft dit hotel een groot gat in de markt gevuld.
De campagne is vooral bekend geworden door de slogan 'Per ongeluk eco-vriendelijk'. Hotelmedewerkers laten in een Youtube filmpje zien hoe slecht het hotel eraan toe is. Zo is er te zien hoe laks het personeel is en hoe het ontbreekt aan hygiëne en bruikbare elektrische apparatuur. Erg aantrekkelijk klinkt het niet, maar hoe minder stroom er wordt gebruikt des te beter het is voor het milieu, zo stelt het hotel grappend.

Opmerkelijke promotie

Zou jij een kamer boeken als jij deze kreten op advertentieposters leest?
Hang de handdoek aan het rek. We wassen hem niet. Gooi de handdoek op de grond. We wassen hem nog steeds niet.
Om de impact op ons milieu te verminderen, staan wij zo min mogelijk voor u klaar.

Een andere promotionele actie dat de aandacht van veel mensen trok, waren de Hans Brinker vlaggetjes die het personeel door heel Amsterdam in hondendrollen zette.
Dit is een van de vele aanpakken die werden toegepast in de campagne. Reizigers komen van over de hele wereld om dit unieke hotel voor een nacht te ervaren. De meesten weten wat hen te wachten staat en nemen een eigen kussen en slaapzak mee ter voorbereiding.

Bekijk de campagne!