Pech onderweg

Hoofdfoto bij reisverhaal 'Pech onderweg'
Was hier op 2019-07-04 Gepost op: 10 reacties.

Er klinkt een harde klap en meteen voel ik wat er aan de hand is. Een kapotte band. Een paar seconde later staan we stil op een inrit. De enige stop mogelijkheid. We zijn namelijk in het zuiden van Engeland en bermen kennen ze daar niet veel. Muurtjes, heggen en wallen wel maar dat stopt niet echt handig en nog belangrijker is het ook niet echt veilig.  

We kijken samen naar het slachtoffer. Het is de linker voorband dat nu voorzien is van een scheur van een paar centimeter. We nemen even samen onze opties door. De wegenwacht bellen zou kunnen maar dat gaat waarschijnlijk veel geld kosten. Wij nemen namelijk nooit de opties “extra’s” bij het afsluiten van een huurauto. We hebben het ook al die jaren nooit nodig gehad. Maar nu zou het wel handig zijn geweest. Maar overal is een oplossing voor dus ook voor dit akkefietje. 

Ik ga eerst maar eens naar de eigenaar van de inrit om te vertellen dat we as soon as possible weg zullen zijn en we gaan aan zoektocht beginnen naar de krik, wielsleutel en reserveband. Het valt nog niet mee om alle benodigdheden te vinden en zelfs internet moet geraadpleegd worden de krik te lokaliseren.

We hebben wel vaker bandjes verwisseld dus mijn reisgenoot heeft mijn hulp niet nodig. Ik ga vast op mijn telefoon op zoek naar een autogarage. Toch handig dat tegenwoordig gewoon kunt internetten op je eigen Hollands abonnementje aan de andere kant van de Noordzee. Inmiddels is de inrit-eigenaar op het plaats delict en vraagt zich niet af of niet beter het verhuurbedrijf of wegenwacht kunnen bellen. Volgens hem moeten we nog minstens een uur rijden voordat we bij een goede autogarage zijn waar ze banden verkopen. 

Inmiddels heb ik op internet al een garage gevonden op slecht vijf minuutjes rijden. Ik bedank de man vriendelijk voor de goede zorgen. Al snel staan we oog in oog met Jamie van JM Auto Service maar hij kan ons zelf niet helpen. Hij haalt zijn banden altijd bij een collega en geeft ons het adres. Slechts een stukje je verder op.

Kleine 10 minuutjes later rijden we een klein industrieterrein op en de enige die het hier kan zijn is Seaton Tyre Supplies. Een klein familiebedrijfje blijkt. Zoonlief doet het fysieke werk, ma doet de klantenontvangst met de bijbehorend administratie en pa helpt een handje waar nodig. En ik maar denken dat hij ons naar een groot banden en wielenbedrijf stuurde.

De garage staat nokvol met… juist… banden. En het midden staat een brug en verder nog wat apparatuur om banden te wisselen en uit te balanceren. In de hoek is een klein kantoortje waar net een bureautje in past en verder is elk hoekje gevuld met ordners, boeken en andere paperassen. Ze is nog druk bezig dus ik ga zitten op de stoel die buiten haar kantoortje staat. 

Al snel blijkt dat de juiste band er niet is en als ik vraag om iets soortgelijks trekt ze een bedenkelijk gezichtje. It’s just a rental, just help us get back on the road again zeg ik.  Ze begint hard te lachen en tikt wat op haar oude computer. Ze blijkt geen all season banden te hebben maar wel een zomerbandje. Meteen de helft goedkoper en een ander profiel maar de maat is goed. Ze kan wel dezelfde aankomen maar dan moeten we een dag wachten. Niet echt een optie omdat we vandaag op doorreis zijn. We gokken op het zomerbandje. Binnen no-time is de band verwisseld en Harold helpt een handje. We rekenen £ 74 af en kunnen weer verder. Volgende keer moet ik wel opletten waar ik ga zitten want de stoel heeft duidelijk wat smeer- en oliesmurrie achtergelaten op mijn broek. 

We krijgen na 5 minuten al allerlei meldingen op het dashboard over bandenspanningen en dergelijke. We spitten het menu door en krijgen de melding wel weg maar deze komt toch om de paar minuten weer terug. We stoppen bij een benzinepomp en we zetten de banden allemaal op gelijke druk. Duiken nog even de boardcomputer in om deze te resetten. Lang leve internet die ons wederom hulp biedt. De rest van de reis geen problemen meer en geen lekke banden. 

Als we de auto een kleine week later inleveren loopt de man even een rondje rondom de auto maar natuurlijk valt het zomerbandje niet op. Hij tekent het formulier af. Thuis zie ik dat de borg nog niet is teruggestort op de creditcard. Nu is dat vrij normaal want doen ze wel vaker pas na een aantal weken maar echt gerustgesteld ben ik pas wanneer dat dit wel gebeurd is. 

Na anderhalve week valt er een brief op de mat van Avis Budget group. Ai daar zal je het gedonder hebben. Toch ontdekt dat we er een ander bandje hebben opgegooid? Dat gaat vast en zeker geld kosten. Mijn tot mijn opluchting is het een verkeersboete. De Dorset Police heeft ons gesnapt voor te snel rijden en we mogen even £ 30 betalen. Zelden zo blij met een verkeersboete geweest. Uiteraard regelt het verhuurbedrijf dat voor ons en haalt dit nog dezelfde dag van de creditcard rekening. De dag daarna is ook de borg verdwenen dus gaan we er maar vanuit dat we er nu niets meer over horen. En de volgende keer gewoon weer een auto huren zonder al die extra’s want ook dit zijn de leuke reiservaringen ontmoetingen.  

Foto's bij dit blog

Voorvertoning Pech onderweg

Pech onderweg

Voorvertoning Pech onderweg

Pech onderweg

Pech onderweg

Pech onderweg

Pech onderweg

Pech onderweg

Wil jij graag je reisfotografie naar een hoger niveau tillen? Bestel hier de Columbus Travel Reisfotografiespecial voor maar € 7,50
Wil jij graag je reisfotografie naar een hoger niveau tillen? Bestel hier de Columbus Travel Reisfotografiespecial voor maar € 7,50
 

10 reactie(s) bij "Pech onderweg"

  • profile image comment

    Volgende keer maar weer kiezen voor zekerheid, maar je houdt er wel een mooi verhaal aan over. Gefeliciteerd met je topblog.

    Door Dianadm • geplaatst op 2019-11-13 10:44:36
  • profile image comment

    Proficiat met dit topblog! Leuk om te lezen en fijn dat alles goed afgelopen is.

    Door SourOnTour • geplaatst op 2019-11-12 22:30:41
  • profile image comment

    Gefeliciteerd met deze topblog!

    Door Dalix • geplaatst op 2019-11-12 11:15:17
  • profile image comment

    Van harte met je topblog! Volgende keer toch maar een Sunny cars??

    Door karinm • geplaatst op 2019-11-11 21:39:16
  • profile image comment

    Proficiat met je topblog!

    Door martinhectors • geplaatst op 2019-11-11 17:52:41
  • profile image comment

    De redactie heeft deze tekst verkozen tot de Topblog van de week! Dat was even dikke pech ... maar gelukkig zie je het positieve ervan in en ben je op zoek gegaan naar oplossingen. Dat was nog eens een flinke scheur in die band zeg! Wat een mazzel dat het zomerbandje niet was opgevallen ... haha. Eind goed al goed! Gefeliciteerd met de titel. Groeten de redactie.

    Door REDACTIE • geplaatst op 2019-11-11 16:26:05
  • profile image comment

    Ik heb ook nog nooit een band moeten verwisselen. Ik denk dat ik toch ook snel een hulplijn zou inschakelen :-) We hebben wel een doorlopende reisverzekering. Vraag me nu af of die deze kosten zou dekken; ja toch??

    Door Elleke • geplaatst op 2019-11-11 13:29:18
  • profile image comment

    Ik heb voor onze laatste reis (Chili) op YouTube nog een filmpje bekeken over 'hoe een band wisselen' (en alles keurig opgeschreven in mijn notitieboekje) want ik heb het nog nooit bij de hand gehad. Afkloppen maar, hopelijk blijft dat zo. Voor jullie een hoop gedoe en extra uren maar mooi opgelost. Zo zie je maar, niets is onoplosbaar (nou ja...)

    Door neretslok • geplaatst op 2019-11-10 13:39:03
  • profile image comment

    Leuk om te lezen. Wij boeken ook altijd bij sunny cars. Geen gezeur over al die extra,s

    Door Willemien • geplaatst op 2019-11-08 18:28:44
  • profile image comment

    Hahaha dit is even pech hebben ,wel heerlijk leesbare blog. Dit is wel iets waarom ik altijd een Sunnycar auto huur.

    Door agrotewal • geplaatst op 2019-11-08 16:59:58

Laat een reactie achter

log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.