Artikelen & Blogs Europa

Reisnieuws

Geld bij vertraagde vlucht

Gepubliceerd: 19 nov 2009
2

Met de nieuwste EU-wet die vandaag door het Europees Hof van Justitie is vastgesteld, wordt het wachten op een vertraagd vliegtuig een stuk minder vervelend. Passagiers die meer dan drie uur vertraging oplopen hebben recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij.

Een oudere EU-wet gaf passagiers waarvan de vlucht helemaal geannuleerd werd, al recht op een compensatie. Zo krijgen deze gestrande reizigers een vergoeding van € 250 tot € 600. Duitse en Oostenrijkse rechters vroegen zich af of een vertraagde vlucht van 22 uur ook gezien mag worden als een annulering. Met die vraag zijn zij naar het EU-Hof gestapt.

Vergelijkbare schade

Het Europees Hof oordeelt dat passagiers die vertraging oplopen, vergelijkbare schade oplopen als wanneer de vlucht helemaal niet meer door gaat. Zij lijden namelijk ook tijdverlies. Het Hof vindt het niet rechtvaardig om deze vertraagde toeristen anders te behandelen. Alleen bij buitengewone omstandigheden geldt de compensatieregeling niet.

Volg Columbus Magazine via Twitter of via RSS.
deel dit artikel met je vrienden:
Meer Europa artikelen
Goedkoop reizen
Met deze 4 tips ga je spotgoedkoop naar het theater

21 okt 2017, Met een beetje research en flexibiliteit kun je tegen flinke kortingen naar de beste musicals, toneelstukken en opera’s in bijvoorbeeld het New Yorkse Broadway of de Londense West End.

0
Bizar
Op je telefoon tijdens het eten? Eruit! 5x strenge restaurantregels

20 okt 2017, Wereldwijd zijn er dineertrends aan het ontstaan die de focus weer op het eten moeten leggen in plaats van op randzaken. Zo word je er bij restaurant Petit Jardin in het Franse dorpje Saint-Guilhem-le-Désert zonder pardon uitgeschopt als je je te...

1
Reisnieuws
Gratis, kort parkeren op Schiphol? Forget it! Dit verandert

19 okt 2017, Moet jij naar Schiphol om iemand af te zetten of op te halen? Voorheen mocht je je auto nog een kwartier lang gratis parkeren. Dat verandert nu.

0

Reacties van bezoekers Reageer

MissFly

Door: MissFly • Geplaatst op

Ik heb hier ook mijn bedenkingen bij. Ik heb een keer op een vlucht van Transavia 6 uur vertraging gehad naar Alicante, We hebben zelfs 2 uur voor niks in een snikheet toestel gezeten (mijn vriend moest ervan kotsen zo heet was het). Daarna werden we als vee weer uitgeladen en in een nieuw toestel gezet. We kregen van Transavia uiteindelijk een gratis colaatje en na het indienen van een claim, was het niet gegrond.... Grijs gebied!

jeff

Door: jeff • Geplaatst op

Twee jaar geleden ook meegemaakt met een vlucht van China Airlines. Claim ingediend bij Euroclaim en deze gaven aan dat de claim terecht was. Na een half jaar kreeg ik melding dat het afgewezen was, zonder uitleg van redenen. Heb nu dus wel mijn bedenkingen over de effectiviteit van een regeling als deze.

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.