Antalya

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Antalya image

Antalya

Antalya
Turkije
Wimraaijen

Onur Air = Stress Air

Toegegeven, het is al ruim vijf jaar geleden dat ik een weekje op vakantie ging naar zo’n all inclusive hotel aan de Turkse zuidkust. Het recept om even goed te ontstressen in die tijd. Nou vergeet het maar! Dat gaat je nooit lukken als je in die tijd met het Turkse Onur Air vloog. Zondag 1 mei 2005 zou mijn vliegtuig oorspronkelijk om 18.30 uur vertrekken. Omdat ik later had geboekt, was het niet mogelijk om met familie mee te reizen die eerder de dag waren vertrokken. Ik hoorde dat ze uiteindelijk vier uur vertraging had opgelopen. En ja hoor, ook mijn vlucht van 18.30 uur was verzet naar 00.30 uur, stond op teletekst. Dan maar thuis even een eindje fietsen langs het Veluwemeer. De stresshormonen mochten geen kans krijgen…
Nog redelijk goed gemutst om 22.30 uur op Schiphol aangekomen. Blijkt de ticketbalie gesloten. Een enkele stresshormoon begint door te komen. Dan maar naar de incheckbalie. De grondsteward gaat bellen en vraagt me een half uurtje te wachten. Komt goed, komt goed… Toch wat extra stresshormonen. Even boos worden, dat lucht toch op. Hij blijft aardig, kan er eigenlijk ook niks aan doen en regelt dat ik zonder ticket toch een boardingpass krijg. Inmiddels staat 01.30 uur vertrek op de schermen.
Uiteindelijk gaan we om twee uur aan boord en vliegen we kwart voor drie ‘s nachts. Op het vliegveld in Antalya laat de bagage extra lang op zich wachten en met de transferbus komen we ook nog in de file terecht, zodat ik pas om 10.00 uur Turkse tijd in het hotel arriveer. Die avond slaan de stresshormonen toch aardig toe. Je weet van voren niet dat je van achteren leeft. Tijdens de week blijft er onduidelijkheid over de terugvlucht. Wel komen de berichten door over Onur Air.
De Turkse luchtvaartmaatschappij krijgt een laatste waarschuwing van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Nog één ernstige overtreding of onaanvaardbare tekortkoming en er volgt een vliegverbod op Nederlandse luchthavens.
Dinsdagavond laat de maatschappij een vliegtuig terugkeren naar Schiphol wegens problemen aan de motor, die vervangen moet worden. Tot verbazing van de inspectiedienst wil Onur Air na wat te hebben proefgedraaid, direct weer vertrekken. Storing aan een motor kan op zich iedere maatschappij overkomen, maar de inspectie vindt een diepgaande controle nodig. Later blijkt ook dat de motor absoluut vernieuwd moet worden.
Bovendien constateerde de inspectie dat Onur Air zich in die week niet aan veiligheidseisen houdt bij het inhuren van verouderde toestellen uit het Midden-Oosten, die weer geregistreerd staan in Sierra Leone en Kirgizië. Het viel me al op dat het vliegtuig op de heenreis geen opschrift had.
Mijn familie en ik proberen onze vakantie niet te laten bederven door deze berichten. Graag willen we op 8 mei gezamenlijk terugreizen, als Onur Air dan mag vliegen op Nederland. Anders moeten we maar een lijnvlucht boeken. Ook moet ik mijn ticket nog krijgen… Veel bellen en mailen levert op zaterdagavond het resultaat op dat we zondag om 19.00 uur gezamenlijk terug mogen vliegen. Het uitstel blijft deze keer ‘beperkt’ tot bijna vier uur, de vlucht duurt wat langer omdat het vliegtuig een rondje boven Schiphol maakt, alvorens te mogen landen. Om vier uur ’s nachts Nederlandse tijd zien we uiteindelijk ons bed.
Ik kan nu een hele beroepsmatige tirade houden over de performance van vliegmaatschappijen en beschikbaarheid van toestellen, over veiligheid, het belang van goed onderhoud en de prijs van kwaliteit. Maar volgens mij begrijpt u mijn punt zo ook wel.