River Kwai

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

River Kwai image

Indrukwekkende River Kwai

River Kwai
Thailand
Jorntgerritsen

Indrukwekkende River Kwai

In Bangkok zijn we over onze cultuurshock heen gekomen, waarna we onze reis vervolgde voor een driedaagse trip naar River Kwai.

Onderweg naar River Kwai hebben we een aantal leuke dingen meegemaakt. De eerste stop was op een lokale markt, maar niet zomaar een markt...Wat speciaal was aan deze markt, was dat hij midden op een spoorlijn was opgezet. Vier keer per dag komt er een trein aan op het station. Als de trein eraan komt, gaat er een toeter af en moeten alle kraampjes vliegensvlug worden ingevouwen en alle spulletjes moeten snel aan de kant gezet worden, want de trein rijdt door :)) Erg leuk om dat te zien, al moesten we zelf ook maken dat we wegkwamen.

Na dit enerverende marktbezoek hebben we een bezoek gebracht aan een andere markt, de beroemde floating market 'Damnoen Saduak'. In de middle of nowhere stopte we bij een kokosnotenboer van waar een bootje vertrok naar de markt. Je moet maar net weten dat je daar moet zijn :) Met een verse kokosnoot in de hand, voeren we door allemaal kanaaltjes naar de markt. Damnoen Saduak is een drijvende markt, waarbij ze alles verkopen in bootjes op het water (ook wel het Venetië van Thailand genoemd). Wat een gebeurtenis daar. Alle verkoopster hebben haken waarmee ze boten naar zich toe proberen te trekken om spullen te verkopen. Wat een leuke ervaring.

Tot slot het hoogtepunt van de eerste dag: Het Jungle Raft resort. Dit is een drijvend hotel op de River Kwai, zonder elektriciteit, waar je met een longtailboat naar toe gebracht wordt. 's Avonds is het resort sfeervol verlicht met olielampjes. Wat een gaaf resort, ontzettend mooie ligging en erg sfeervol.

De volgende morgen, na een slapeloze nacht door de hitte (zonder elektriciteit geen airco en het koelt er nauwelijks af), vroeg opgestaan om te kijken naar de badende olifanten. Het was er deze morgen 1 die je zelf kon voeren met fruit. Lief!

Met de longtailboat zijn we terug gevaren en met het busje vervolgde we onze weg naar de Hell Fire Pass. Dit is een van de meest beruchte plekken langs de Birma dodenspoorlijn. Dit is een 1200 meter lange en 5 meter brede passage door een berg, die door krijgsgevangenen en dwangarbeiders onder zware omstandigheden is uitgehakt. 's Nachts werd het werk verlicht met olielampen, vandaar de naam. Heel indrukwekkend om dit te zien. Je kunt je niet voorstellen hoe zwaar het geweest moet zijn om in de brandende hitte, met tropische ziektes, ondervoeding en 18 uur per dag lang te werken. Werkte je niet of niet hard genoeg? Dan werd je gemarteld...

Na lekker afgekoeld te zijn in de Erawan watervallen, op weg gegaan naar de dodenspoorlijn. De 'dodenspoorlijn' heeft zijn naam te danken aan de slechte omstandigheden waaronder de Japanners de krijgsgevangenen en dwangarbeiders lieten werken. Er werd 18 uur per dag gewerkt terwijl er nauwelijks genoeg eten was om in leven te blijven. De spoorweg was in 16 maanden af, terwijl Japanse ingenieurs op 5 jaar hadden gerekend. Er zijn bij de bouw meer dan 100.000 mensen gestorven.
Hier zouden we een treinrit maken over de spoorlijn, maar door een defecte trein konden we dit jammer genoeg niet doen.

De volgende morgen vroeg vertrokken naar de Bridge on the River Kwai. Dit was in het traject van de dodenspoorlijn een van de meest kwetsbare punten. De geallieerden hebben de brug dan ook meerdere keren gebombardeerd, maar de Japanners lieten de brug iedere keer weer opbouwen. De ronde delen van de brug (door de Japanners uit Nederlands-Indie geroofd) die er nu nog liggen zijn de enige originele onderdelen. In het JEATH oorlogsmuseum (JEATH is de afkorting voor Japan, Engeland, Australie en Holland, de landen waar de spoorwegarbeiders vandaan kwamen), werden de bijzonder nare omstandigheden verder toegelicht.

Wat bijzondere plek...je ziet er films over, je leest boeken, maar een bezoek aan de plaats zelf doet je pas echt beseffen wat voor gruwelijk oord dit geweest is gedurende de tweede wereldoorlog.

Ps, straks plaats ik er nog foto's bij

Foto's

ed33f.jpg
ed33f.jpg
Jorntgerritsen
043c6.jpg
043c6.jpg
Jorntgerritsen
c2883.jpg
c2883.jpg
Jorntgerritsen
ed33f.jpg
ed33f.jpg
Jorntgerritsen
c2883.jpg
c2883.jpg
Jorntgerritsen