Centraal laagland

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Centraal laagland image

On a rainy day, ElephantsWorld

Centraal laagland
Thailand
Jeanique

On a rainy day, ElephantsWorld

15-10-2013

Gisteren hadden we voor de tweede keer sinds onze aankomst in Thailand een dag met alleen maar regen. In de ochtend zag het er allemaal nog prima uit, maar het weer sloeg snel om. Er waren tien deelnemers voor het dagprogramma, en Gerald en ik zouden voor het eerst samen gidsen... Bij het koken van de sticky rice barstte de hoosbui in alle hevigheid los, en verrassend genoeg waren er niet veel deelnemers om te helpen met roeren.

Na de lunch was het tijd om bananenbomen te gaan halen. De desbetreffende plantage ligt alleen erg afgelegen, met de nodige modderige afdalingen die beide pick-ups moesten overwinnen. Onze auto's kunnen wel flink wat hebben, maar het zijn géén four-wheel drives en dus houd het ook voor hen ergens op. Beide auto's kwamen vast te zitten en met name de sterke Ford kon z'n krachten niet op het zandpad kwijt en slingerde van de ene boom tegen de andere. Er was flink wat mankracht nodig om beide auto's weer op weg te helpen en zonder onze doorweekte bezoekers was dit niet gelukt.

De glijpartij van de auto's had tot gevolg dat we niet in de buurt konden komen van de te kappen bananenbomen, en dat betekende een behoorlijk eind lopen over een glibberig en hobbelig modderpad. Eerst dwars door een plantage met een soort peperbomen, dan door een stuk akker met kleverige kleigrond en vervolgens het bananenbos in - en dan weer terug. Bovendien hadden we op deze dag bomen van formaat, en zeker in combinatie met het glibberige traject en de immer stromende regen zorgde dit voor het nodige modderhappen.

Met het gewicht van de bananenbomen op de achterwielen zou de Ford makkelijker door de modder moeten komen. Het ging inderdaad al een stuk beter, alleen heuvelopwaarts - en dan met name de laatste richel met de betonnen rand van de verharde weg - was nog steeds een probleem. De motor werkte zicht uit de naad en huilde flink, de achterwielen spinden in het rond en groeven zich steeds dieper in. Weer was er mankracht nodig om de zwaarbeladen truck een handje te helpen. Zwarte rook kwam van de banden, en witte rook kringelde omhoog uit het motorcompartiment. Zonder de hulp van de duwploeg en een fikse aanloop van de pick-up had onze Ford waarschijnlijk alweer de garage kunnen bezoeken. Maar we hebben het gered!