Andaman kust

Ongerept eiland Koh Yao

jorntgerritsen was hier op 2010-07-22 Gepost op: 2013-09-10 1 reacties.
Om te beginnen wat ontzettend leuk dat we een plek bezocht hebben die op deze site nog nooit beschreven is :) Het eiland waar je in Thailand nog wil komen, het eiland dat nog niet is overgenomen door massatoerisme, het eiland dat zijn rust en natuur behouden heeft, het eiland met de naam Koh Yao Noi. Dit eiland behoort tot een eilandengroep, bestaande uit 2 eilanden. Wij zaten op het kleinste eilandje. Dit was echt fantastisch! Omdat het nog niet echt door het toerisme ontdekt is, was dan een hele toer om in ons hotel aan te komen... Om het kort samen te vatten hebben we 8 uur nodig gehad om van Koh Phi Phi naar Koh Yao te komen. Vier verschillende boten, een taxi en een jeep hadden we nodig om op onze bestemming te komen. De jeep was de grootste onderneming. Zoals gezegd is het eiland nog niet echt ontdekt door de toeristen, dus wegen hebben ze ook niet echt. De onderste helft van het eiland heeft nog betonplaten als weg, maar de bovenste helft heeft alleen onverharde wegen. Aangezien het hotel, dat ons heel mooi leek, helemaal aan de noordkant van het eiland lag, moesten we met een jeep offroad om bij ons hotel te komen. Mocht je hier tijdens deze tocht net een hoosbui over je heen krijgen, dan had je ongetwijfeld om de paar meter vast gezeten in de modder. We reden langs allemaal kleine dorpjes (lees palmhutjes op palen) en rubberboomplantages (wat de grootste inkomstenbron is van de inwoners). Eenmaal aangekomen werd alle moeite beloond! Een supermooi afgelegen bountyhotel in een baai waar je geen enkele toeristenboot ziet. Je hoort hier niks anders dan vogels (voornamelijk neushoornvogels), kikkers en cicaden. Oja, en je ziet hier niet alleen vogels vliegen, maar ook eekhoorns! Echt zo vreemd! Het strand staat vol met palmbomen, waar hangmatten tussen hangen. Deze plek is Expeditie Robinson op z'n luxe. Ook onze kamer was fantastisch met...jaja, een privejacuzzi. Je kon de schotten open klappen en dan had je in je jacuzzi mooi uitzicht over de baai. Het is niet raar dat dit hotel wordt aangeraden voor huwelijksreizen. De volgende dag hadden we een toer gemaakt door de Phang Nga Bay. Dit gebied staat bekend om zijn kalkrotsen die uit zee oprijzen. Omdat er op het eiland geen grootschalige excursies te boeken zijn, was onze gids een lokale visser. In plaats van vissen, ging hij deze dag met ons mee en stelde zijn boot en kayaks beschikbaar voor deze toer. Dat kom je niet meer op veel plekken tegen. We voeren met een kayak langs de kustlijn door allemaal grotten. Sommige waren niet hoger dan een halve meter waardoor het knap manouvreren was om er doorheen te komen. Eenmaal door de grot kwam je in een lagune waar je echt helemaal niks anders hoorde dan apengeluiden en cicaden. 's Middags zijn we op een verlaten strandje afgezet waar we een picknick op het strand hadden. Tijdens deze toch veel dieren gezien, oa zeearenden, amerikaanse zeearend, kwallen :(, apen en een uil en geen toeristen... Wat een heerlijk eiland, wat een schitterende omgeving, wat een eenzaamheid...Door de afgelegen ligging lagen de prijzen hoger dan we gewend waren in Thailand, maar dat hadden we er graag voor over. We vonden het een hele nare gedachte dat Phuket 20 jaar geleden ook zo was...wat kan er veel gebeuren in zo'n relatief korte tijd. Hopelijk heeft Koh Yao zijn status als ongerept eiland weten te behouden.

Foto's bij dit blog

Het strand van het hotel. Palmbomen, hangmatten...erg relaxed
De onverharde weg naar het hotel. Gelukkig was het droog...
Een van de grotten waar je doorheen moest om in de lagune te komen.
Het resort vanaf het vissersbootje.
Alle blogs van jorntgerritsen

1 reactie(s) bij "Ongerept eiland Koh Yao"

• profile image comment

Lekker lezende blog en prachtige foto's wat wil een mens nog meer. Hier zou ik ook wel een tijdje willen zijn. Een pracht plek.

Door agrotewal • geplaatst op 2013-09-11 04:58:42

Laat een reactie achter

log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.