Bali

Fietsen in omgeving Ubud

elja75 was hier op 2013-09-14 Gepost op: 2013-10-26 1 reacties.
Na een lange vlucht Amsterdam-Kuala Lumpur-Denpasar komen we op het vliegveld aan waar onze chauffeur staat te wachten. Eerst nog even geld wisselen en dan vertrekken we naar Sri Bungalows in Ubud. Hier zullen we 3 nachten blijven. Aangekomen eerst opfrissen en omkleden en dan iets te drinken zoeken. Dat is niet zo moeilijk, als we de straat inlopen zien we het ene restaurant en barretje na het andere. We gaan ergens binnen en zitten al snel achter onze eerste Bintang. Even bijkomen en de eerste indrukken opnemen. Als het tijd is om te dineren, zoeken we naar restaurant “de Nomad” aan de Main Road. Deze tip kregen we in het vliegtuig. Na een stukje lopen en zoeken vinden we het restaurant. We krijgen een heerlijke maaltijd en dan slaat de vermoeidheid toe. Om half acht besluiten we onze kamer op te zoeken en kruipen in bed.
De volgende dag huren we twee fietsen en rijden de Main Road in en slaan na de Nomad rechts af. Opeens begint het te plenzen en zoeken we iets om onder te schuilen, gelukkig duurt het maar 10 minuten en rijden we weer verder. We komen door kleine dorpjes en prachtige rijstvelden. Af en toe gaat het naar boven en de wegen zijn niet altijd even goed. Maar we genieten van alles wat we zien. Na enkele uren stoppen we om wat te eten en drinken, maar ook om even uit te rusten. De fietsen zijn niet zo goed onderhouden en trappen zwaar. Na een uurtje rijden we verder en komen door een straat waar ik denk een lokale markt te zien. Dit wil ik van dichtbij bekijken en we stoppen.
Maar het blijkt de voorbereiding te zijn voor een ceremonie. Die week vinden er veel crematies plaats omdat het een gunstige tijd is. Er zitten heel veel vrouwen op de grond die mooie offers maken. De mannen maken Balinese saté. We mogen overal rondkijken en iedereen is heel vriendelijk. Na een poosje rijden we verder, richting Ubud.
Na een heerlijke maaltijd gaan we naar onze kamer en lezen nog wat. Het internet werkt niet in onze kamer, we zitten nogal achteraf. Maar we horen wel het geluid van de kikkers en het roepen van de gekko.
De volgende dag hebben we een geplande fietstocht onder begeleiding van een gids. Onderweg krijgen we uitleg van onze gids over de rijstvelden en stoppen we na een kwartiertje bij een schooltje. We mogen rondlopen en gelijk komen er een heleboel kinderen rond ons hangen. We rijden verder en genieten van de prachtige natuur. Soms gaat het wel stijl naar boven en het tempo ligt nu wat lager. De gids neemt ons mee naar zijn huis. Ieder Balinees familie-huis heeft een ommuurd stukje op het erf, waar de huistempel is opgericht. De huistempel bestaat uit verschillende onderdelen. Ze zijn niet allemaal hetzelfde, maar in elk geval bevinden zich op dat terrein de spirituele onderdelen die van belang zijn voor de bewoners van het betreffende huis.
We maakten kennis met oma en nog enkele familieleden. We vervolgen onze trip en moeten enkele steile hellingen op, de vermoeidheid wordt nu merkbaar. Nu zijn we op ons begin- en tevens eindpunt aangekomen. De fietsen en helmen worden ingeleverd en we gaan door een mooi bewerkte deur en komen op het erf van de baas van onze gids. Hier krijgen we een Balinese lunch aangeboden. We praten nog wat na en maken na de maaltijd een wandeling door de mooie tuin.
‘s Middags besluiten naar het Monkey Forest te lopen Bij de ingang is een vijver waarin een aantal jonge apen aan het spelen zijn. We blijven kijken hoe ze vanaf een boomstam in het water springen en elkaar onderduwen. Het gaat er vrolijk aan toe. Het is een mooi, maar klein park met in het midden een tempel. Na een uurtje hebben we het wel gezien, gelukkig geen last gehad van apen die op je klimmen. ‘s Avonds lopen we de straat op en neer om een leuk restaurant te zoeken. We besluiten te gaan eten bij de Lotus, daar wordt die avond een Balinees buffet geserveerd met Bali Guling (speenvarken aan het spit). We hebben er geen spijt, alles smaakt heerlijk. Na afloop gaan we naar onze kamer, de laatste nacht in Ubud is aangebroken. Morgen trekken we verder.

Foto's bij dit blog

Ons hotel lag midden in een rijstveld.
Terrein van ons hotel in Ubud
Alle blogs van elja75

1 reactie(s) bij "Fietsen in omgeving Ubud"

• profile image comment

Heerlijk toch? Ik hou altijd erg van fietsen als ik op reis ben. Ook prachtige groene rijstvelden op je foto's.

Door ivonne • geplaatst op 2013-10-28 09:08:07

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.