Tamil Nadu

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Tamil Nadu image

Rondreis door India, Van Mumbai via Chennai naar Tiruchirappalli

Tamil Nadu
India
Janhermens

Rondreis door India, Van Mumbai via Chennai naar Tiruchirappalli

Vanmorgen is het in Mumbai zó heet, dat we gevlucht zijn in een internetcafé, die hebben tenminste échte airco en geen Indian-airco (ramen open!).
Onze bagage staat nog in het hotel, vanavond om 21.30 uur gaan we met een taxi voor 1 euro naar het treinstation. De portier van Bentley's Hotel heeft dit allemaal voor ons geregeld en hij let óók op onze koffers. Het lijkt alsof dit soort mensen hier het allerbelangrijkste zijn, los van alle kasteperikelen, zij kunnen namelijk álles regelen!

Na 30 uur trein en meteen erachteraan 7 uur autoreis, zitten we nu in Tiruchirappalli, kortweg Trichy.
Chennai moesten we helaas overslaan omdat we na de treinreis en aankomst in ons hotel (06.00 uur) moesten constateren dat we een dag te laat waren. Aanvankelijk snapten we er niets van, maar we zagen al snel dat Outsight, onze reisorganisator, een foutje met de data had gemaakt. We stonden voor dit hotel geboekt voor 18 okt., maar toen zaten we nog in de trein.
We hebben hierdoor ook niet in een doos hoeven slapen, de trein had sowieso 4 uur vertraging, wat in India op deze afstanden normaal is. Het is hier géén herfst, er lagen géén bladeren op de rails, het lag dus niet aan 'vierkante wielen' zoals de NS ons ooit probeerde wijs te maken!
Tóch hebben we wel het gevoel dat ze niet rond waren, zélfs nú zitten we op onze stoel, achter een pc, nog steeds heen en weer te schudden! Het lijkt alsof we nog steeds in de trein zitten, het lijkt alsof de aarde onder ons beweegt.
Treinen in India is een belevenis op zich: het praten met de mensen en de prachtige uitzichten. Houdt er bij het vooraf boeken van hotelovernachtingen en aansluitingen wel rekening mee dat de treinen altijd aanzienlijk vertraging oplopen.

De 'sneltrein' kwam maar langzaam vooruit en stopte vaak onderweg. Aanvankelijk hadden we weer een 4persoons coupé, van de reizigers die onderweg instapten viel ons op dat wederom de mannen niet bij ons kwamen zitten.
Al rokend op het perron zag ik dat er steeds zwarte 'dingen' naar de trein toe kropen. Dit bleken kakkerlakken en ratten te zijn.
Je mag dan toch aannemen dat dit soort 'reizigers' de trein dan ook weer verlaat als die weer vertrekt!?!
Etensresten, plastic borden, bekertjes, zeg maar alle afval wordt door het treinpersoneel in de openingen tussen 2 treinstellen naar buiten gekieperd, daar waar ik ook tijdens de treinreis mijn peuken naar buiten gooi.
De trein raast ondertussen langs adembenemende uitzichten. Verkopers van (warme) maaltijden, drankjes en zelfs speelgoed of tijdschriften wringen zich door het gangpad. Het is allemaal reuze gezellig en zeker véél leuker dan de intercity Maastricht-Amsterdam, waar iedereen alleen maar in zijn mobieltje zit te kletsen. Bij ieder station dat je passeert wordt luid en duidelijk de naam van de halteplaats medegedeeld en om de haverklap wordt je treinkaartje geïnspecteerd en iedereen maakt geruststellende gebaren. Rustig blijven zitten, hier hoef je er nog niet uit. Maar… als de trein het eindstation bereikt, is het ieder voor zich. Iedereen graait zijn of haar bagage bij elkaar en gaat al vast met een vastberaden gezicht bij de deur staan. Waarom dat is wordt al snel duidelijk als de trein een station binnentuft. De op het perron wachtende mensen beginnen meteen met instappen (nergens voor nodig want ze hebben gereserveerde plaatsen). Je moet dan ook van goeden huize komen om je naar buiten te worstelen. Er klimmen soms zelfs mensen door de raampjes naar binnen!

Gelukkig konden we ons wel nog douchen en snel ontbijten, want we moesten om 7.30 uur alweer beginnen aan ons programma voor deze dag, de verplaatsing naar Trichy.
Toch jammer, want we wilden die ene dag in Chennai gebruiken om de begraafplaats van apostel Thomas te zien, die schijnt hier begraven te zijn.

Wil je véél van India zien, in je eigen tempo, huur dan een auto met chauffeur. Bespreek van tevoren duidelijk de route en de prijs, óók de kosten voor overnachting en voeding van de chauffeur. Wil je op deze wijze reizen en alles al van tevoren regelen dan kan dat ook via outsight.nl en riksja.nl.

Na deze treinreis zaten we dus al weer snel in een auto op weg naar Trichy. Het verkeer lijkt een geordende chaos. In Indonesië geldt het recht van de sterkste (grootste), hier het recht van de snelste en brutaalste, soms ook van wie het hardste toetert!
Er is geen enkele auto die niet aan beide zijkanten bekrast, aan de achterkant gedeukt of zelfs helemaal uit elkaar gereten is. Bij het inhalen lukt het dus vaak nét niet!
Volgens ons haal je hier je rijbewijs als het je lukt een half uur niets te raken!
De banden zijn vaak spiegelglad, van de reserveband zijn vaak hele stukken eruit. Zouden ze daar schoenen van gemaakt hebben?
Alles gaat hier mee tot er werkelijk niets meer mee gedaan kan worden en zélfs dan............!?!

Wildplassen mag hier nog, óók dat alléén voor mannen! Je ziet ze werkelijk overal plassen, boeren en rochelen. En ik, brave Jan, kreeg in de trein bijna een bekeuring voor het roken buiten de coupé!
Voordat we gisteren in Mumbai op de trein gingen, zagen we nog een Hindu-bruiloft op straat, prachtig en met veel tromgeroffel en vuurwerk. De bruiloftstoet trok in processie naar het Taj Mahal Palace Hotel, maar voordat dit van start ging maakten de mannen nog snel even gebruik van het openbaar toilet: de weinige bomen die daar stonden!
Als je van Delhi naar het zuiden reist, kom je er in het zuiden pas achter dat je tot dan toe vaak té hoge fooien of gidsenvergoedingen gegeven hebt. Na aankomst is het belangrijk snel te achterhalen wat voor een aantal producten en diensten de 'normal price' is: fles water, gids, taxi enz. Vraag ernaar bij het hotel of guesthouse en noteer deze prijzen!

Foto's

bc507.jpg
bc507.jpg
Janhermens
493a2.jpg
493a2.jpg
Janhermens
04c59.jpg
04c59.jpg
Janhermens