Rajasthan

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Rajasthan image

Rajasthan

Rajasthan
India
Joost-marseille

Reis in India; Rajasthan.deel 4

Tijd voor vervolg tweede sitrep, maar we noemen m gewoon de derde, want anders heb ik er straks maar 6 ofzo, en das ook zo karig, hehe.
We waren dus onderweg van Delhi, Rajasthan in. Op weg naar Pushkar. Buiten was het inmiddels donker, dus er viel niet veel te genieten van het landschap. Naast me zat mn chauffeur Ma'mn, met wie ik natuurlijk wel kennis wilde maken. Een vriendelijke man, die gelukkig voldoende Engels spreekt om goed mee te communiceren. Hij is 56, en heeft een gezin met zn vrouw die met hun 4 kids op het platteland woont, zo'n 240km buiten Delhi. Hij heeft zn gezin in drie maanden niet meer gezien. Ik denk dat hij op afstand zorgt dat zn gezin onderhouden wordt, en doet dit werk nu zo'n 6 jaar. Wat zn werk is? Toeristen rondrijden dus, in met name Rajasthan. Hij is toegewijd Hindoe, en zijn God is Ganesh. Een van de miljoenen goden in het Hindoe pantheon. (een God kan in zeer vele gedaanten voorkomen, dus dat maakt het druk in de 'hindoehemel'. Later meer over het Hindoeisme.)
Onderweg naar Pushkar in Rajasthan, was weer een nieuwe ervaring. Er staan strepen op de weg, en verdeelt de weg in twee, soms drie banen. Officieel rijden ze in India aan de linkerkant, maar dat valt totaal weg als het 1-richting verkeer is. Je kan gaan rijden waar je wilt; midden op de weg, links, rechts, midden over de streep...zeg het maar. Bij het inhalen toetert iedereen om te laten zien dat ze er langs willen, en dan is het nog even kijken aan welke kant. Wil je er links langs, kan het zijn dat je voorganger je verkeerd begrepen heeft, en ook naar links gaat. Dus moet je afremmen, en er rechts langs. S'avonds hebben ze een ander systeem dan overdag. Ze gebruiken nog steeds hun toeter, maar ook het groot licht van de koplampen. Dat hebben ze bij voorkeur ook op groot staan de hele tijd. Gevolg is vaak, dat verkeer dat van de andere kant komt op de andere weghelft, verblind wordt door jouw groot licht, en jij door het hunne. Daardoor ga je langzamer rijden, omdat je de weg voor je niet meer ziet. En das link als er ondertussen mensen oversteken...
En dat gebeurt ook behoorlijk frequent. De Indiase snelweg is verre van het saaie (maar wel veilig) recht toe recht aan gebeuren dat wij kennen in NL. Moet je je voorstellen dat je in je auto stapt, en de A1 ofzo opdraait. Als je daar eenmaal rijdt, steekt er om te beginnen een groepje mensen over, en daarna haal je een brommer in, met drie mensen erop. Dan zie je van de andere kant alle auto's die er rijden met groot licht aan. En dat terwijl je je verbaast dat er een jeep, werkelijk volgepropt met mensen die er aan alle kanten uitsteken, met 90 over de snelweg gaat en er een jongeman achterop de trekhaak balanceert en zich vasthoudt aan het dak, omdat ie er binnen niet meer bij kan.
Toch is het grappig, en levert het nog niet de cultureshock op die ik van India wel een beetje verwacht. Soms zie ik wel overkeenkomsten met bijvoorbeeld Cambodja, en ook wel met Moldavie. Terwijl dat zelfs een totaal ander werelddeel is. Het is soms precies hetzelfde, maar in een ander jasje.
Ook in Moldavie hebben sommige mensen niks. Daar is het min of meer normaal omdat zoveel mensen moeten knokken voor hun bestaan, en Moldavie nou eenmaal een verrekte arm land is. In India is het anders geaccepteerd. Hier bestaan nog steeds de 'kasten', waardoor de meesten zich schikken in aangeboren lot. Er zijn er vier, zijnde:
-de Brahma: de priesterorde, en bovenaan het stelsel.
-de Rajput: de krijgerklasse
-de Wes: de landbouwers, en ambachtslieden
-de Sjoedra: de zogenaamde 'onaanraakbaren'. Deze mensen hadden vooral in het oude systeem geen rechten, en ruimden letterlijk stront op voor de hogere klassen. Ook waren zij de leerlooiers, en werkten dus met dode beesten wat ze ' onrein' maakten als hindoe.
Vroeger was het zo dat je die klasse ook nooit uitkwam. Je bent in die kaste geboren, en dat bleef je. Tegenwoordig kan je als Sjoedra ook het leger in gaan. Dat wat vroeger het terrein van de Rajput was. Er is zelfs een minister in de deelstaat Uttar Pradesh die uit de Sjoedrakaste komt. Toch zie je nog steeds de verschillen. Met name hier in Rajasthan waar de trotse Rajput eeuwen de dienst hebben uitgemaakt.
We maakten met de auto naar Pushkar maar langzaam vorderingen, omdat door al dat afremmen en om dingen heen rijden de gemiddelde snelheid erg laag kwam te liggen.
Pushkar ligt een eindje Rajasthan in, en op de helft van de afstand tussen Delhi en Udaipur. Udaipur is het echte doel in deze deelstaat, maar das echt een pokke eind. Dus was de overnachting gepland in Pushkar. Daar kwamen we midden in de nacht aan. Sally had terug in Delhi dus al dit hotel besproken, en we konden er zo in. Tenminste, ik kon er zo in. Ma'mn trof zn eigen regelingen. Ik was blij dat we er waren. Ik had nog amper geslapen, sinds ik was vertrokken uit Amsterdam. Meteen na aankomst in Delhi na een lange vlucht, was ik die auto ingeklommen, en zat 6 uur lang op de weg in het donker. Telkens viel ik in slaap, kon mn ogen echt niet open houden. Dan zag ik de felle koplampen van de tegemoetkomende auto's, toen zakten mn ogen dicht, en stond ik opeens met Britney Spears in een keuken.... ze lachte, en zag er beter uit dan ik in een Indiase krant had gezien. Maar toen remde Ma'mn weer ns voor een hele trage vrachtwagen, en schoten mn ogen weer open. Britney galmde nog in mn oren na. Maar eenmaal in bed, kon ik niet slapen, terwijl Ma'mn en ik een tijd hadden afgesproken de volgende dag, die me niet veel slaap gunde.
Uiteindelijk kregen de krekels van Rajasthan me wel in slaap