Shanghai

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Taxi simpel en betaalbaar

Shanghai,
China


Met de taxi in Chinese steden is goed te doen, simpel en goed betaalbaar. Probeer spitsuren te vermijden, want dan kan het moeilijk zijn om in grotere steden een taxi te krijgen. Een aantal tips om makkelijk van A naar B naar C te komen, want Engels (of een andere taal) wordt nauwelijks gesproken zelfs niet in Shanghai. Neem je Hotel kaartje mee, want daar staat altijd de naam en adres in het Chinees op. Vraag de hotelreceptie of ze de naam en adres van de bezienswaardigheden die je wil zien, restaurants, treinstation of hotel in je volgende bestemming op te schrijven op aparte papiertjes. De Taxichauffeur iets aanwijzen op een kaart heb ik ervaren werkt niet echt.

In Shanghai zijn de licht-blauwe, oranje, witte en donker-blauwe taxi’s de betere en nemen je meestal mee. Ja-há, soms willen ze je gewoon niet mee nemen, het waarom blijft me een raadsel.
De genoemde taxi’s (kleur) behoren tot de grotere taxibedrijven in Shanghai. Wil je een taxi voor een dagdeel of lange afstand gebruiken, ga er van uit dat ze ongeveer 400 RMB (€40) per dag moeten afdragen aan het taxibedrijf daar boven is hun daginkomen – dat is vaak rondom de 500-600 RMB per dag. Ik heb nooit hoeven vragen of ze de meter aanzetten, dat gebeurde automatisch. Instapprijs in Shanghai is 12 RMB en elders vanaf 7 RMB. In Shanghai ben ik nooit boven de ritprijs van 30 RMB gekomen (€ 3). Wel moet je soms 1RMB extra betalen voor het voorrijden bij een vd betere hotels, of een bedrag voor (tol vermoed ik) over snelwegen – bv 30 RMB om naar Pudong International Airport te komen. Je krijgt ook een meter afrekenbilletje, hou die even - altijd handig, mocht je iets vergeten zijn in de taxi of iets te klagen hebben. Ik heb het zelf niet nodig gehad.

Kom je aan op een vliegveld ook in Shanghai, laat je niet leuren om special taxiservice aan te nemen bij een van de Info balies of een ‘taxi-chauffeur’; buiten staan taxi’s die gewoon goedkoper op de meter rijden. Bij treinstations, moet je soms wat verder van het station weg lopen en op straat een aan houden, die rijdt ook gewoon op de meter en niet voor een afgesproken hogere prijs van de ‘wachtende’ chauffeurs binnen of net buiten het station.