China Artikelen & Blogs

Reisnieuws

Met de trein naar Tibet

Gepubliceerd: 04 jul 2007
2

De Qinghai spoorlijn, de hoogste spoorlijn ter wereld, heeft Tibet voor reizigers een stuk toegankelijker gemaakt. De spoorlijn is sinds vorig jaar juli in gebruik. Anderhalf miljoen reizigers hebben inmiddels gebruik gemaakt van de 1142 kilometer lange spoorlijn tussen Golmut en Lhasa. Ruim een derde van de reizigers waren toeristen.

De Chinese authoriteiten zien de spoorlijn als een belangrijk middel om Tibet te ontwikkelen en te moderniseren. Tibet is sinds 1950 bezet door China, daarom is de Qinhai spoorlijn omstreden. China probeert Tibet te 'verchinezen' en de traditionele Tibetaanse cultuur te ruïneren. Die cultuur is waarschijnlijk juist een van de redenen om naar Tibet te gaan en het zou zonde zijn als deze spoorlijn roet in het eten gooit en er voor zorgt dat er op termijn weinig meer over is van het onherbergzame en pure Tibet.

China begon onlangs ook met de aanleg van een snelweg naar het Everest Base Camp ter gelegenheid van de Olympische Spelen. De route van de Olympische Vlam is over de top van de Mount Everest gepland, een snelweg moet de tocht makkelijker maken. Ook hoopt China op deze manier meer bergbeklimmers naar de Tibetaanse zijde van de berg te trekken.

Bron: Travel.Blog
deel dit artikel met je vrienden:
Meer China artikelen
Video
Bizar! Deze honden leven als een god in China …

24 sep 2017, Leven als een god in … China. Voor de honden in een plaatsje in de Zuid-Chinese bergen is het jaarlijkse kost. In het kader van een eeuwenoud hondenfestival worden de dieren in op maat gemaakte hondenoutfits door het dorp geparadeerd. Wat is jou...

0
Reisnieuws
10x de coolste rooftopbars van de wereld

08 jul 2017, Cocktails, mooie mensen en spectaculaire uitzichten. What’s not to like?! Rooftopbars schieten wereldwijd als paddenstoelen uit de grond. Wij selecteerden de indrukwekkendste.

0
Handige Tips
Nooit meer visumstress met deze handige adviezen

14 jun 2017, In het ene land loop je in een paar minuten langs de douane en in het andere land kom je niet binnen zonder visum. Behoorlijk verwarrend allemaal, nietwaar?! We stelden een lijst samen van de populairste vakantielanden onder Nederlanders, die alle...

2

Reacties van bezoekers Reageer

talldutch

Door: talldutch • Geplaatst op

Je kan je heel erg afzetten tegen de ontwikkeling en het gebruik van de roemruchte trein naar Lhasa, maar niettemin is het één van de mooiste treinritten ter wereld. De Chinese overheid heeft haar plan getrokken en protesten van mensenrechtenorganisaties en andere belangengroeperingen hebben geen enkele invloed op de ontwikkeling van China. Men heeft daar kortweg gezegd, geen boodschap aan. Daarnaast is de aanleg van het traject een meesterstukje van moderne techniek geweest.

Je moet er wel wat voor doen, vooral als je zelf je kaartjes regelt. 10 dagen voor vertrek van de trein moet je 's morgens om half 6 in de rij gaan staan en hopen dat je een meegaande loketbediende hebt, maar dan heb je ook wat. Onze tocht voerde in 48 uur van Chengdu in Sichuan naar Lhasa in Tibet, waarbij we hoogtes van boven de 5000 meter passeerden. De aankomst in Lhasa is ook een stuk aantrekkelijker dan per vliegtuig, de stad ligt op slechts een steenworp afstand met als grote blikvanger het overal aanwezige Potala paleis.

Heb je de kans, laat hem je dan niet ontnemen en reis per trein vanuit diverse steden in China naar Lhasa. Het is een trip om nooit te vergeten.

Zie ook onze website: www.enkeltjebangkok.nl voor het hele verslag van deze tocht en de rest van onze reis.

talldutch

Door: talldutch • Geplaatst op

Je kan je heel erg afzetten tegen de ontwikkeling en het gebruik van de roemruchte trein naar Lhasa, maar niettemin is het één van de mooiste treinritten ter wereld. De Chinese overheid heeft haar plan getrokken en protesten van mensenrechtenorganisaties en andere belangengroeperingen hebben geen enkele invloed op de ontwikkeling van China. Men heeft daar kortweg gezegd, geen boodschap aan. Daarnaast is de aanleg van het traject een meesterstukje van moderne techniek geweest.

Je moet er wel wat voor doen, vooral als je zelf je kaartjes regelt. 10 dagen voor vertrek van de trein moet je 's morgens om half 6 in de rij gaan staan en hopen dat je een meegaande loketbediende hebt, maar dan heb je ook wat. Onze tocht voerde in 48 uur van Chengdu in Sichuan naar Lhasa in Tibet, waarbij we hoogtes van boven de 5000 meter passeerden. De aankomst in Lhasa is ook een stuk aantrekkelijker dan per vliegtuig, de stad ligt op slechts een steenworp afstand met als grote blikvanger het overal aanwezige Potala paleis.

Heb je de kans, laat hem je dan niet ontnemen en reis per trein vanuit diverse steden in China naar Lhasa. Het is een trip om nooit te vergeten.

Zie ook onze website: www.enkeltjebangkok.nl voor het hele verslag van deze tocht en de rest van onze reis.

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.