De Goede Reis Podcast #13: 'Hoe voorkomen we een te drukke zomer in Nederland?' image
De Goede Reis Podcast #13: 'Hoe voorkomen we een te drukke zomer in Nederland?' image De Goede Reis Podcast #13: 'Hoe voorkomen we een te drukke zomer in Nederland?' image
REDACTIE

De Goede Reis Podcast #13: 'Hoe voorkomen we een te drukke zomer in Nederland?'

Kunnen we dit jaar allemaal samen op vakantie in eigen land? Of wordt het dan té druk? In deze podcastaflevering bespreken drie lokale ondernemers hoe we het toerisme kunnen spreiden om een duurzamere manier van reizen te bevorderen. 

In de vorige aflevering over de impact van het wegblijven van Chinese toeristen op de Nederlandse economie bespraken we samen met Jos Vranken, Evelyn Borgsteijn en Gabriella Esselbrugge de laatste reisinzichten. Dit keer hebben we dezelfde Nederlandse ondernemers te gast en vertellen ze ons meer over het fenomeen 'spreiding'. Hoe voorkomen we dat de toeristische trekpleisters een te grote aantrekkingskracht hebben op reizigers? Hoe zorgen we ervoor dat iedereen een beetje Amsterdam, een beetje Giethoorn, maar ook een beetje Ootmarsum en een beetje Zundert meepikt?

Met de heropening van horeca en culturele instellingen is het belangrijker dan ooit om de bezoekersstroom te spreiden. Foto: Ferdy Damman

Massatoerisme vermijden

Om te vermijden dat Nederlandse steden kreunen onder drukte en overlast is het belangrijk om het toerisme te spreiden. Het gaat daarbij om spreiding in ruimte en tijd, leggen Jos Vranken, Evelyn Borgsteijn en Gabriella Esselbrugge uit. Maar spreiding werkt alleen als je zelf ook wat te bieden hebt en dat goed voor het voetlicht weet te brengen, vertelt Vranken. 'Ik heb een hekel aan wethouders die tegen hun collega in Amsterdam zeggen dat hij toeristen wel naar hun stad mag sturen. Zo werkt het niet. Het begint met dat je jouw eigen stad of regio verkoopbaar maakt, met het presenteren van een eigen identiteit.' 

Evelyn Borgsteijn (linksboven), Gabriella Esselbrugge (linksonder) en Jos Vranken (rechts) spreken in deze postcastlevering over het spreiden van toerisme. Foto: Dries Buimer

Vranken vervolgt: 'Het moet ook niet te geforceerd zijn, dat je als stad ineens veel toeristen wil aantrekken. Je kunt voor de kortetermijn natuurlijk wel met een paar dingen te koop lopen, we zien dat dit werkt. Echter, als je ook de controle wil behouden op het toerisme in je stad, dan moet je uitgaan van je eigenheid en met een strategie en visie komen.' 

Naast spreiding in ruimte kun je ook denken aan spreiding in tijd. Bij MarketingOost werken ze hard aan najaarscampagnes: 'September en oktober zijn prima maanden dat je hier ook op vakantie kunt, het kan heel nuttig zijn om het seizoen te verlengen. Zelfs na de coronacrisis kan dat een optie zijn.' Giethoorn Hospitality trekt het hele jaar door bezoekers: 'Arabieren, maar ook Chinezen, Japanners en Koreanen vinden het helemaal prima als het hier niet zo warm is. Laat het maar lekker regenen af en toe. Dat zorgt weer voor spreiding.' 

Podcast luisteren 

Luister hier naar de hele podcast over de spreiding van buitenlandse toeristen in tijd en ruimte:

Om deze content te zien moet u marketing en statistieken cookies accepteren. Klik hier om uw voorkeuren te wijzigen, na het wijzigen kunt u de pagina verversen

Meer luisteren 

Nieuwsgierig naar wat wij nog meer te melden hebben over reizen tijdens de coronacrisis? Luister hier naar de vorige aflevering:

Om deze content te zien moet u marketing en statistieken cookies accepteren. Klik hier om uw voorkeuren te wijzigen, na het wijzigen kunt u de pagina verversen

Meer lezen

Wil je méér weten over een vakantie in eigen land? Bestel dan zeker onze special 'In Eigen Land', die vanaf 1 juli in de winkel ligt. 

Meer weten? 

De Goede Reispodcast is een podcastproject van BNR Nieuwsradio en Columbus Travel en wordt gepresenteerd door Geert Jan Hahn. Heb je een vraag of een opmerking? Mail dan naar goedereispodcast@bnr.nl 

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.