De Goede Reis Podcast #12: 'Pas in oktober komt de Chinese toerist weer terug' image
De Goede Reis Podcast #12: 'Pas in oktober komt de Chinese toerist weer terug' image De Goede Reis Podcast #12: 'Pas in oktober komt de Chinese toerist weer terug' image
REDACTIE

De Goede Reis Podcast #12: 'Pas in oktober komt de Chinese toerist weer terug'

De Nederlandse toerismesector kijkt weer een beetje vooruit. Campagnes om Nederlanders, maar ook Belgen en Duitsers naar ons land te lokken, schieten inmiddels uit de grond. Maar de Chinese gast, die is deze zomer niet welkom. Wat betekent dat?

Deze podcastaflevering gaan we op zoek naar de Chinese toerist. Wanneer komt de Chinese bezoeker weer? Hoe hard wordt onze vrijetijdseconomie door hun uitblijven geraakt? En hoe proberen marketingbureaus en ondernemers de Chinese gasten nu en in de toekomst te overtuigen van een ander soort verblijf in Nederland? Dat bespreken we met Jos Vranken van NBTC Holland Marketing, Evelyn Borgsteijn van MarketingOost en Gabriella Esselbrugge, eigenaar van hotel Dames van de Jonge in Giethoorn en ondernemer in China.

De laatste CBS-cijfers (5 juni) zijn niet onverwacht, maar toch dramatisch: in maart daalde het aantal buitenlandse gasten in hotels dan ook met bijna 66 procent ten opzichte van een jaar eerder. Voor Chinese en Italiaanse gasten is die afname zelfs ruim 80 procent. De daling van het aantal Chinese gasten zette in februari al in. Het aantal gasten daalde in die maand met 44 procent in vergelijking met februari 2019.

Evelyn Borgsteijn (linksboven), Gabriella Esselbrugge (linksonder) en Jos Vranken (rechts) spreken in deze postcastlevering over de Chinese toerist in Nederland. Foto: Dries Buimer

Een dag eerder was daar een onderzoek van NBTC Holland Marketing. Zestig procent minder buitenlandse toeristen zullen er dit jaar in Nederland zijn, door de coronacrisis. In absolute aantallen gaat het dan om bijna 12 miljoen minder buitenlandse toeristen. En als je kijkt naar de bestedingen, dan is er zelfs een daling van 64 procent ten opzichte van 2019. Met daaraan gekoppeld het duizelingwekkende bedrag van 5,2 miljard euro.

Het Aziatische toerisme zat in de lift. En waar Europese gasten binnenkort Nederland weer zullen aandoen, valt de Chinese markt bijvoorbeeld compleet stil. Sinds februari heeft China de eigen grenzen dichtgegooid. En het gaat nog wel even duren voordat er Chinese bezoekers in Nederland zullen zijn.

 Tijdens de coronacrisis is het stil en verlaten in vele toeristische plaatsen in Nederland, zoals hier in Giethoorn. Foto: Lex van Lieshout

Gouden Oktober

'Op z'n vroegst in oktober', zegt ondernemer Gabriella Esselbrugge uit Giethoorn. Zij is op verschillende locaties in China actief, en heeft een hotel in haar eigen Giethoorn. 'Ik heb veel contact met ambassades, met bedrijven en andere organisaties. We denken dat het voor de de Chinese Golden Week weer zou moeten kunnen.' De eerste week van oktober is altijd een vakantieweek voor de Chinezen, een periode ook waarin Giethoorn veel wordt bezocht. 'En ik denk dat we ook pas vanaf dan weer Amerikanen in Giethoorn kunnen zien.'

Algemeen directeur Jos Vranken van NBTC Holland Marketing bevestigt het beeld van Esselbrugge schetst. 'Ik heb in ieder geval diezelfde hoop.' 

Evelyn Borgsteijn, directeur-bestuurder van het Overijsselse MarketingOost, beaamt dat de meeste Chinese en andere Aziatische bezoekers normaliter naar Giethoorn komen. 'Maar die verblijven dan vaak ergens anders.'

Het zal nog even duren voordat de Chinese bezoeker Giethoorn weer kan aandoen. Foto: Lex van Lieshout 

Chinezen zijn big spenders

Volgens Vranken wordt de Nederlandse toerismesector niet per se extra hard geraakt door het wegblijven van de Chinese gasten. 'Niet in generalistische termen in ieder geval, we hebben het over twee procent bezoekers van alle buitenlandse toeristen. Maar als je bedrijf of regio vooral op de Chinees is gericht, dan is het een hard gelag. En let wel, Chinezen geven veel geld uit en hebben een veel ruimer bestedingspatroon dan bijvoorbeeld de Duitser of de Nederlander.' Uit cijfers van het CBS en NBTC blijkt dat de Chinese bezoekers per persoon per verblijf 1256 euro in Nederland spenderen, terwijl Duitsers op 442 euro blijven steken. Kijk je naar de bestedingen per persoon per dag, dan geven alleen Japanners, Canadezen en Amerikanen meer in Nederland uit. Vrancken: 'Als je dan over 365.000 Chinese bezoekers in Nederland spreekt, dan is dat wel serieus geld.' Een rekensom leert dat het om ruim 458 miljoen euro per jaar gaat. 

Met Vranken, Esselbrugge en Borgsteijn bespreken we ook de laatste reisinzichten naar aanleiding van de persconferentie van premier Mark Rutte. Extra duiding komt van onze vaste sidekick Mark Mackintosh, tevens hoofdredacteur van Columbus Travel. 

Spreiding en Corona

Over twee weken volgt een tweede gesprek met dit reispanel. Dan praten we uitgebreider door over het fenomeen 'spreiding'. Hoe kun je het toerisme in Nederland beter inrichten en bezoekers naast de traditionele trekpleisters ook kennis laten maken met onderbelichte plekken? En wat leren we van de coronacrisis, welke toeristische lessen zijn er te trekken?

Podcast luisteren

Luister hier naar de hele podcast over de impact van het uitblijven van de Chinese toerist op onze vrijetijdseconomie:

 

Meer luisteren

Nieuwsgierig naar wat wij nog meer te melden hebben over reizen tijdens de coronacrisis? Luister dan de vorige aflevering de reset van reizen en vakantie vieren terug. 

Meer weten?

De Goede Reispodcast is een podcastproject van BNR Nieuwsradio en Columbus Travel en wordt gepresenteerd door Geert Jan Hahn. Heb je een vraag of een opmerking? Mail dan naar goedereispodcast@bnr.nl 

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.