Hoe maak ik betere landschapsfoto's? image
REDACTIE

Hoe maak ik betere landschapsfoto's?

Leuk hoor, al die beelden om bij weg te dromen, maar het is nog leuker als je het zelf ook gewoon kan. In deze nieuwe reisfotografierubriek ontleedt Columbus-fotograaf Tim Bilman beelden die hij maakte tijdens zijn reizen en geeft hij tips om jouw fotografie naar een hoger niveau te tillen.

Verhaal

Fotograaf Tim Bilman legt uit hoe deze prachtige plaat tot stand is gekomen. (Foto: Tim Bilman)

'Voordat we gaan nadenken over compositie en techniek, is het belangrijk dat je weet wat je wil vertellen met een beeld. Dit beeld is geschoten voor een outdoorreportage in Spaans Baskenland. Het is voor mij belangrijk dat het beeld ‘outdoor’ ademt en niet een doorsnee landschapsfoto wordt.' 

Compositie

'Nu het thema is vastgesteld, ga ik op zoek naar een compositie waarbij ik het natuurschoon van de regio en het outdoorgevoel in één beeld kan vastleggen. Eerst ga ik op zoek naar hoogte om overzicht te krijgen. Door iemand in de voorgrond bij de tent te plaatsen, creëer ik een gevoel van vrijheid; het échte outdoorleven. Er gebeurt plotseling iets in het landschap. Je ogen worden getriggerd door de tent en de persoon ernaast. Ik laat de persoon juist níét in de camera kijken, maar wegkijken. Hij leidt je hierdoor niet af en nodigt je als het ware uit om mee te kijken naar het uitzicht. Dit beeld draait immers om het landschap; hij is slechts te gast.'

Techniek

'Nu ook de compositie is vastgesteld, stel ik de camera in. Ik kies voor een 50mm lens, omdat deze lens het dichtst in de buurt komt van het perspectief van het oog. Ik wil jou als lezer het gevoel geven dat je zelf op die helling staat. Doordat er een mens in de voorgrond staat kies ik voor een snelle sluitertijd, zodat ik geen beweging (en daardoor een onscherp persoon) krijg. Het diafragma stel ik in op een waarde boven de f8, omdat ik zowel de gebeurtenis in de voorgrond als de achtergrond scherp wil hebben. Doordat de tent bijna dezelfde kleur heeft als de ondergrond en dus niet contrasteert, zorg ik voor een lichtbron in de tent. In dit geval een draadloze flitser. Maar dit kan ook een felle zaklamp zijn. Hierdoor valt de tent net wat meer op. De kans is dus nóg groter dat je oog er meteen op valt. Alleen nog even wachten op mooi licht van de weergoden, en ik kan de camera het werk laten doen. Als fotograaf is geduld altijd een schone zaak.'

De column van Tim staat in onze nieuwste editie. Wil jij editie 87 hebben? Hier kan je hem kopen. 

Welke tip van Tim ga jij meteen toepassen?