De 5 Topfoto's van de Week image
Lkoedam

De 5 Topfoto's van de Week

Onze communityleden verrassen ons wekelijks met de mooiste beelden. De toppertjes van deze week zetten we voor je op een rijtje. Lees ook vooral even wat onze communityleden over hun foto vertellen, want er zitten een paar goede reistips tussen. Benieuwd? Lees snel verder.

Early birds in Indonesie, door communitylid Malou van Gorp

'Wanneer je naar Indonesië gaat, bezoek dan ook zeker het prachtige eiland Java. Dit is een perfect eiland om te relaxen en lekker te snorkelen (VB Karimunjawa), maar er zijn ook adembenemende landschappen en tempels (zoals Prambanan en Borobodur) te ontdekken. Zo ook de Bromo vulkaan, deze is actief en hier kun je de verse zwavel gassen goed ruiken. Veel dichterbij het midden van de aardbol ga je bijna niet komen. Er wordt dan ook geadviseerd een mondkapje op te doen als je de berg ook echt wil beklimmen. Geloof me dit heb je echt nodig om optimaal te genieten. Wij waren vanaf het GuestHouse Clover in Probolinggo, middenin de nacht naar de Bromo gebracht. Het is zo bijzonder daar omhoog te lopen in het donker, geen flauw idee te hebben hoe de omgeving eruitziet en dan de zon op zien komen tussen de bergtoppen. Magisch! TIP: Trek wat warms aan want het is er best fris.'

Het leeuwendeel krijgen in Namibie, door communitylid Twalia

'Wat zou ik hier nog graag een keer naar terug gaan, Etosha National park. Het park is echt uniek, zo anders dan andere wildparken. Dit komt door de enorme zoutvlakte, de Etoshapan. Deze zoutvlakte zou al meer dan 100 miljoen jaar geleden gevormd zijn. Op zijn grootst is de zoutvlakte 130 kilometer lang en 50 kilometer breed. Daarmee beslaat de pan ongeveer een kwart van het park. Het witte landschap is kenmerkend voor Etosha en levert de meest prachtige plaatjes op. Wat een mazzel hebben we als er twee leeuwen op de witte vlakte lopen tijdens zonsondergang!'

Leegte in de drukte in Nieuw-Zeeland, door communitylid LBouwhuis

'Wanakatree. Ik had er eens van gehoord en ik had er eens over gelezen. Toen ik er naar zocht op google, kwam ik zeer mooie plaatjes tegen, waarbij ik dacht: 'Wauw, dat wil ik zien!' We overnachtten dichtbij Wanaka, dus 's ochtends vertrokken we richting Wanaka om op zoek te gaan naar deze bijzondere boom die zo eenzaam in het meer staat. Het staat niet echt aangegeven op borden en we hadden op maps gekeken waar hij ongeveer zou moeten staan. Op gegeven moment onze auto op een parkeerplaats gezet aan dit meer en zijn we lopend langs het water gegaan, want de boom zou hier toch ergens moeten staan. Iets verderop zag ik een boom in het water staan, en dat moest het zijn. Eerlijk gezegd viel me het een beetje tegen, zo op het eerste gezicht. Hoe dichterbij we kwamen, hoe mooier het leek en eenmaal kijkend door de lens, kwam ik erachter dat het toch wel een heel bijzonder plaatje is. Daarnaast is de omgeving echt prachtig! Nu moet ik eerlijk zijn: ik was niet de enige daar, het was er best druk met mensen die allemaal, net als ik, deze bijzonder boom toch wel wilden zien en vast wilden leggen. Dat maakte het misschien allemaal net wat minder bijzonder, maar toch ben ik heel blij dat ik er heen ben gegaan. Want je kunt er wel erg mooie plaatjes van schieten!'

Een goede vangst in Noorwegen, door communitylid hoelahoep

'Vier dagen met een bootje door de Noorse fjorden varen, op zoek naar orka's en walvissen. We hoopten dat er deze winter rond deze plek genoeg haring zou zijn, want daar komen deze bijzondere dieren op af. Gelukkig bleek dit het geval en hebben we tientallen keren groepen orka's en bultrugwalvissen gezien. Deze foto is genomen tijdens zonsondergang, die in November al rond een uur of 14:00 is.'

De Topfoto van de Week heeft een Top tip

Het Bwindibos in Oeganda, door communitylid corriedewinter

'Je weet niet wat je ziet als je overnacht in de Gorilla Valley Lodge, die in het zuiden van het Bwindi Impenetrable Forest op een heuvel is gebouwd. Je logeert in prachtige huisjes met een eigen badkamer en douche. Vlak voor de huisjes begint het bos waar apen, vogels en heel soms gorilla’s heel dichtbij komen eten van de mango’s en het andere fruit wat daar groeit. Na een steile klim heb je een schitterend uitzicht vanaf het terras en eetzaal (foto), waar je een heerlijke maaltijd met zoveel mogelijk groenten uit eigen tuin krijgt, maar waar je ook een bakje bananenchips, popcorn en pinda’s bij je drankje vindt.

Natuurlijk ga je hier een gorillatracking doen naar een van de vijf gorillafamilies in het Bwindi Forest. Mocht je niet naar de gorilla's gaan dan heb je toch kans om ze te zien op de hellingen achter de lodge. Wij genoten ook van een pittige wandeling naar en om het dorp Kanyamahene. Daar wonen onder andere de Batwa die hun leven in het bos moesten opgeven om de gorilla's meer ruimte te geven. Ze verdienen een bezoek, maar ga niet alleen, want de mensen zijn nog niet zo gewend aan blanke bezoekers en bovendien spreken ze slecht Engels. Het bezoek, nu onder leiding van verschillende dorpshoofden, is iedere keer anders, afhankelijk van wat je wilt zien. Je kunt helpen met eten klaarmaken, sorghumbier proeven, de school of de kathedraal (echt waar) bezoeken of je wordt onthaald op een spontane dansvoorstelling van de dames van het dorp, die ontroerend mooi kunnen zingen.'

Wist je dat je met het uploaden van je foto's ook leuke prijzen kunt winnen? Iedere maand hebben wij een nieuwe fotowedstrijd. Benieuwd? Klik hier om te zien hoe jij mee kunt doen en welke prijzen je kunt winnen.