Noord Rwanda foto's & tips

'313150' door Feije '313150' door Feije

Meisje, Rwanda

Feije

Congolese vluchtelinge, in een kamp in noord-Rwanda. De "Eerste Afrikaanse Wereldoorlog", zoals het conflict in oost-Congo ook wel wordt genoemd, is al sinds eind jaren negentig aan de gang, en heeft - direct en indirect - aan miljoenen het leven gekost. Daarnaast zijn ontelbaren op de vlucht geslagen, zoals dit jonge meisje. Rwanda vangt veel kinderen op, die vaak weer zoons en dochters zijn van Rwandezen die na de genocide van 1994 het land uit zijn gevlucht. Juist door de ongelooflijke complexiteit van de problematiek, is er relatief weinig aandacht voor de situatie. Rwanda is, aan de andere kant, misschien wel het mooiste land van Afrika, en wordt ook steeds populairder onder toeristen. De heuvels, vaak met prachtige theeplantages, zijn groen en vruchtbaar. Misschien wel het meest bijzonder aan Rwanda is de vrijwel totale afwezigheid van afval op straat. Kigali is stukken schoner dan Amsterdam of Utrecht.

'294408' door Angelfish '294408' door Angelfish

Eerst eten, de rest..

Angelfish

Gorilla trek in Volcanoes National Parc: na een uur wandelen troffen we de Kwitonda-groep (genoemd naar het Alfa mannetje). Deze silverback, Kigoma, is de derde man van de groep en trekt zich niets aan van de bezoekers, hij lijkt ook aan te geven: eerst zal er gegeten worden, de rest komt later. Erg indrukwekkend.

'393095' door wisseschout '393095' door wisseschout

Ik zie je wel hoor

wisseschout

Akakera park. Verschillende malen geweest, maar voor het eerst een grote kudde olifanten, die ons verschrikt in de gaten houden. Net als wij. Het is toch altijd oppassen geblazen.

'339673' door pabras '339673' door pabras

Gorilla Portret

pabras

Gedurende de gorilla trek, kwamen de gorilla's steeds dichterbij. Ze toonde totaal geen angst voor ons en ik was ook niet bang van hun. Ondanks dat het 200kg spieren is, keken ze met zulke lieve ogen, dat er geen reden was om bang te worden. Deze gorilla is gefotografeerd van ongeveer 3 meter afstand.

'155936' door Bruininga '155936' door Bruininga

Bruininga

Na een paar uur lopen en klimmen in het Volcanoes National Park zagen we gorilla groep Treize, met deze silverback als imposante leider.

'197963' door astridclaessen '197963' door astridclaessen

Up close and personal

astridclaessen

Tijdens een tracking om berg gorilla's te vinden wel erg dichtbij gekomen.

'431035' door Gerrit '431035' door Gerrit

Fietsen met bagage 1

Gerrit

In dit drukke dorp, halverwege de grens met Uganda en Kigali, was een drukke markt. Deze jongen fietste er naar toe met een paar vaatjes achterop.

'398719' door ruthvandebelt '398719' door ruthvandebelt

Kleine gorilla

ruthvandebelt

Oog in oog met berggorilla staan was al jaren mij grote wens. Deze zomer is het er eindelijk van gekomen: een gorilla-tracking in Rwanda. Werkelijk een unieke ervaring. Helaas moesten we na een uur al weer weg bij deze fantastische dieren, maar de herinnering zal me voor de rest van mijn leven bij blijven.

'182989' door marloes1 '182989' door marloes1

Familieliefde

marloes1

moeder met kinderen in Susa groep.

'355881' door LAdriaenssens '355881' door LAdriaenssens

The boss

LAdriaenssens

Op zoek naar de gorilla's in het nationaal park der vulkanen in Rwanda.....Na een kleine tocht kwam ik ze tegen, en ja, "the boss" van het groepje vond het heerlijk om te poseren voor de lens! Wat een immens dier, zo'n zilverrug!

'367934' door lieke '367934' door lieke

lieke

Het letterlijke hoogtepunt van een reis door Rwanda is de Gorilla Tracking in het indrukwekkende Volcanoes National Park. Dit is Agasha, opperhoofd van de 24 Gorillas tellende Agasha-familie.

'138014' door eilandje '138014' door eilandje

Guhonda, de grootste.

eilandje

Deze kolos is 220kg en de grootste bekende gorilla. Guhonda betekent "kloppen" omdat hij de gewoonte had - voordat hij "chief" werd - zijn kracht te tonen door op zijn borst, de grond of andere gorillas te slaan. Gelukkig voor ons gedroeg hij zich voorbeeldig, maar het is toch een ontzagwekkend moment als hij je vanop 4 m aanstaart.

'193958' door marloes1 '193958' door marloes1

Moeder met kleintje

marloes1

Moeder met kleintje in Virunga Park in Rwanda.

'152795' door niekes '152795' door niekes

Silverback

niekes

Het mogen bezoeken van berggorilla's in Rwanda is absoluut een hoogtepunt. Oke wel prijzig maar iedere euro waard!!

'356086' door LAdriaenssens '356086' door LAdriaenssens

Vader & zoon

LAdriaenssens

Toen we onze groep gorilla's gevonden hadden, zagen we deze zilverrug met een paar kleintjes, héél leuk om zien. De kleintjes waren aan het spelen, hingen aan de takken, en zaten fier naast hun vader. Super om te zien...... Fantastisch om te weten dat ze ondanks ze nog maar met een paar honderd zijn op aarde, ze toch een paar kleintjes hadden....

'321958' door wisseschout '321958' door wisseschout

Slaperige berggorilla

wisseschout

Nog steeds het indrukwekkenste wat ik gezien heb deze berggorilla's. Ben er zelfs twee keer naar toe geweest. Hiet in Rwanda hadden we het geluk om een grote groep bij elkaar te zien die, op deze gapende gorilla. erg actief waren.

'284212' door wisseschout '284212' door wisseschout

Zilverback gorilla

wisseschout

Mijn grote, zeer grote vriend. Bij deze "man"was ik heel onderdanig, durfde hem niet goed in de ogen te kijken en ik was ook onder de indruk van hem. 220 kg zwaar en de grootste zilverback in Rwanda. Kippenvel !!!!!!!!!!!!

'99799' door Diyask '99799' door Diyask

Berggorilla

Diyask

Om de berggorilla's te bezoeken moesten we heel vroeg opstaan en werden we, na lang wachten en op z'n afrikaans, in groepjes verdeeld van 8 personen. Wij gingen naar de Amahoro Groep en deze hadden een kleintje van 4 maanden. We moesten wel een behoorlijke klim maken naar boven. We moesten echt het laaste stuk kruipen over struiken e.d.

'182956' door marloes1 '182956' door marloes1

Moederliefde

gorila's in Virunga national park in Rwanda

'350048' door irmauhlenbusch '350048' door irmauhlenbusch

Gorilla's in jungle

irmauhlenbusch

Zo dichtbij, zo intiem, zo onwaarschijnlijk mooi om te zien hoe vredig deze familie leeft. Na een zware trekking kwamen we deze berggorilla's op het spoor. Echt zeer de moeite van al ons zweten waard! Misschien wel mijn indrukwekkendste reiservaring! Helaas begaf mijn fototoestel het hier, op dit ultieme moment. Bezweken door het hoge vochtgehalte. De rest van de vakantie gebruikte ik een ander (leen-)toestel.

'171252' door JVersteeg '171252' door JVersteeg

Onschuldig

JVersteeg

Dit kleine mannetje in zijn felgroene gebreide jasje liep ik tegen het lijf in het noorden van Rwanda op mijn hike richting de berggorilla’s. Hij keek mij zowel indringend als ook een beetje vragend aan, zoals vele kinderen en volwassenen dat veelvudig deden in dit verscheurde land. Wat zou er in zijn koppie omgaan? Meer dan de helft van de Rwandese kinderen was wees toen ik er in 2004 was. Het blijft onwerkelijk: Zo'n prachtig land verwoest door slechts 1 maand aan genocide.

'138013' door eilandje '138013' door eilandje

eilandje

Tijdens ons bezoek aan de gorilla's op de Virunga vulkanen werden we begeleid door François, de gids die nog met Diane Fossey heeft samengewerkt. Hij kent de Sabinyo groep al 20 jaar en "spreekt" letterlijk met hen. Deze juvenile deed zich tegoed aan een soort selder.

'355882' door LAdriaenssens '355882' door LAdriaenssens

Grote mond!

LAdriaenssens

zelfde zilverrug als daarnet in het park der vulkanen, maar nu deed hij zijn mondje helemaal open Om indruk te maken....? dat is dan zeker goed gelukt!

'394286' door gerardmeuffels '394286' door gerardmeuffels

Kleuter Berggorrilla.

gerardmeuffels

In Centraal Afrika in de landen Rwanda, Uganda en de Democratische Republiek Congo leven nog ca.880(2012) Berggorilla's in het wild. Ik heb het geluk gehad om 3 maal tijdens gorrillatracks naar ze op zoek te gaan en ze ongeveer 1 uur te observeren. Een uur is het maximum wat men bij de Berggorilla's mag blijven om ze zo min mogelijk te storen. Tijdens een wandeling in Rwanda in de Volcanoes National Park, gelegen aan de grens van de drie landen kwamen we een groep tegen met diverse jongeren. Op de foto een kleuter berggorilla die wat van het struikgewas aan het eten was. Om oog in oog met deze mensapen te staan is een hele belevenis om nooit meer te vergeten. Officieel mag men niet dichterbij dan 7 meter maar de gorilla's zelf houden zich daar niet helemaal aan. We hebben ze wel tot 1-2 meter van ons afgehad dat ze ons bijna aan konden raken. Prachtig.