Autohuur 4x4 'kleine lettertjes' - voorkom 1600 euro extra kosten

[i][b]Een 'tegenvaller' van ruim €1600[/i]...[/b]

Ik heb even gewacht met het plaatsen van deze tip, de emotionele wond moest even helen. In ruim 3 weken tijd hebben we een rondreis gemaakt door Namibië en Botswana in een [u]4x4 auto[/u] met daktent. Deze individuele reis hadden we geboekt bij Out in Africa, die[b] KEA Campers[/b] als 4x4 verhuurmaatschappij had gecontracteerd. De reisdocumentatie (incl. route-beschrijving) vooraf was prima, maar achteraf hadden we ons beter moeten laten [i]voorlichten[/i] over de 4x4 huurauto.

In Windhoek aangekomen besloten we uit voorzorg alle [i]eigen risico[/i] af te kopen (ik meen tegen ca. 30 euro per dag, dus niet echt goedkoop). Op dag 4 nabij Swakopmund, op weg naar de beroemde Welwitchia plant, begaf de koppeling van de auto het. We moesten worden weggesleept en hebben anderhalve dag moeten wachten op een [b]vervangende auto[/b].

De [u]communicatie[/u] met KEA Cars verliep ronduit slecht, diverse keren zijn we voorgelogen over het tijdstip waarop de vervangende auto zou worden afgeleverd, ook heeft Out in Africa hierin weinig kunnen betekenen.

Afgezien van een [i]dure telefoonrekening[/i], een [i]extra hotelovernachting[/i], de noodzaak om onze route aan te passen (de pelsrobbenkolonie gemist hierdoor), kregen we na afloop een [b]EXTRA rekening van ruim €1.600 [/b], [u]ondanks afkoop van eigen risico[/u]. Had de koppeling het op dag 3 begeven hadden we geen kosten gehad.

Ondanks pogingen tot onderhandelen bleef de verhuurmaatschappij erbij dat de schade onze schuld was. Hoe bewijs je het tegendeel? Niet dus. Ook hebben ze geprobeerd de extra kosten voor terugkomst al van mijn credit card af te schrijven, wat niet lukte vanwege mijn limiet.

Van deze 1600 euro bleek 1000 euro betrekking te hebben op vervoer van de vervangende auto en terugbrengen van de defecte auto, al met al berekend over ruim 900 km. Het tarief per kilometer was bijna 3x zo hoog als hetgeen KEA in Zuid Afrika rekent.

Resumerend een 5-tal [b]tips[/b]:

1) vraag voor het afsluiten van je reis het contract met[i] algemene voorwaarden[/i] van de verhuurmaatschappij;
2) ga niet in zee met KEA campers (stuur me een berichtje op mijn profielpagina indien meer details gewenst);
3) kies voor een verhuurmaatschappij die [i]meerdere vestigingen[/i] in Namibië heeft (minder kosten voor vervangende auto), dit is bijvoorbeeld het geval bij Avis, zij hebben ook 4x4's (niet zeker of ook daktenten, vraag dit na);
4) overweeg een personenauto i.p.v. 4x4;
5) verhoog NIET de limiet op je creditcard maar zorg dat je over een 2e creditcard beschikt.

Laat kaart zien

Laat je inspireren door een van onze reisspecialisten

Info over deze tip

Deze reisreporter heet PaulHoo
Deze foto is gemaakt in Namibië
De bestemming is Windhoek
Geplaatst op 28 apr 2012
De gekozen categorie is Vervoer

De beste foto's en tips


 

16 reactie(s) bij "Autohuur 4x4 'kleine lettertjes' - voorkom 1600 euro extra kosten"

  • profile image comment
    Door tomwolfs • geplaatst op 13 feb 2013 | 17:59:42

    Hoi wij huren een auto bij Sunnycars en dan is bodem, banden en glas verzekerd. Wel op genummerde wegen rijden. Maar dat is zo ongeveer elke weg. Alleen een lekke band gehad in Windhoek. Op reserveband naar Budget (via Sunnycars) en hoefde niets te betalen. Sunnycars betaalt budget voor bodem glas en bandenschade. Geen eigen risico. In veel landen auto te huren via hen.

  • profile image comment
    Door Jan10e • geplaatst op 28 sep 2012 | 09:52:42

    Auto huren... Altijd opletten wat voorwaarden betreft. Ik heb geen ervaring met 4x4, wel met diverse malen autohuur in ZA. Zo kregen we in Kaapstad van Budget een spiksplinternieuwe ford focus mee om mee te nemen naar Namibie... Wat zijn wij voorzichtig geweest met dat karretje.... Laatste keer via eautohuur een auto gehuurd (9 wkn!) en ik dacht met fully insurance.. Dat stond er ook wel op. Kleine lettertjes: ruiten, banden en onderkant. Dat vernamen wij van Budget op het airport. Wij besluiten om niet bij voorbaat al op het airport 250 euro extra te betalen. We huren al jaren en het is altijd goed gegaan. Laat er nu toch een steen tegen de ruit aankomen door een 4x4 die haast had op een gravelroad. Kosten voor een nieuwe ruit met het merkje van Toyota erop: 650 euro (en we zijn echt rond wezen shoppen in Kaapstad). Kosten voor een nieuwe autoruit zonder merkje van Toyota: 275 euro. Het is uiteraard de laatste geworden. Een volgende keer nog meer erop hameren bij boeking dat alles mee moet worden vezekerd. Het prijsverschil met andere aanbieder was precies die autoruit en bandenverzekering. Als je via organisatie boekt ben je afhankelijk van de leveranciers waar ze mee werken. Uitstekende ervaringen met Jumbo Tours in Knysna die daar goed op let. 1600 euro.... dat is gewoon een andere vakantie! Gr. Jantine

  • profile image comment
    Door Fransvdg • geplaatst op 17 aug 2012 | 23:09:58

    Ik ben erg laat met mijn reactie hier. Dat ik dit avontuur zwaar K.. voor je vind, heb ik je een aantal maanden geleden via de korte berichtjes al laten weten. Ik ben nu vooral benieuwd of je nog iets gehad hebt aan een van de onderstaand adviezen. Hopelijk wel. Is Out of Africa je nog tegemoet gekomen in de kosten? Een boycot van KEA zou op zijn plaats zijn. Tot slot nog een schrale troost: het stonk ontzettend bij die pelsrobben.......Grtz. Frans

  • profile image comment
    Door treglem • geplaatst op 21 jul 2012 | 17:43:42

    Lees net je ervaring met de auto in Namibie. Dat is flink balen. Goed dat je deze negative ervaring deelt en een ander ervoor waarschuwt. Ook wij hadden een neagative ervaring met onze autoverhuurder in Namibie. De tent op de auto lekte aan alle kanten en we konden geen benzine vanuit de reserverjerrycan overhevelen in de tank. Reclamatie was op geen enkele manier mogelijk. Gelukkig waren we met 2 auto's anders hadden we mooi vastgezeten. Dus ook geen auto huren bij Asco Car hire in Windhoek . Hopelijk uiteindelijk toch nog wel genoten van dit geweldige land! Het blijft wel een gedoe met auto huren Ben benieuwd hoe het ons over 2 weken met de autohuur in Roemenie vergaat waar corrupte welig tiert.

  • profile image comment
    Door Oryx • geplaatst op 04 mei 2012 | 22:15:35

    Hoi Paul, ik kan me je frustratie voorstellen. Wij huren al jaren een auto tijdens onze reizen in VS en Afrika. In Zuid-Afrika en Namibië bij Europcar. Gelukkig nog geen grote pech gehad, maar wel een paar keer een akkefietje, dat goed verholpen werd. Ook bij boeking viel goed te communiceren, bijvoorbeeld over een extra reserveband of jerrycan. TIP: probeer niet met een volle jerrycan de grens over te gaan. Dan zal je mazzel moeten hebben met de dienstdoende agent/ambtenaar. Dat hadden wij gelukkig bij Rietfontijn. Ook afgelopen november in Frankrijk met AVIS geen leuke ervaring. We hadden een lekke band. Geen reserveband of busje lucht in de huurauto aanwezig. Keurig AVIS gebeld, keurig een taxi gekomen die ons naar het vliegveld bracht (300 euro, hoefden we niet te betalen). Auto is later opgehaald hoorden we van vrienden waar we net verbleven. Thuis een rekening van 500 euro gekregen. Hadden ze er een nieuwe band om laten leggen voor 400 euro, en nog wat kosten. Bleek het eigen risico niet volledig afgedekt. Is niet duidelijk gemaakt op het vliegveld, waar het Engels voor de AVIS-medewerker nogal lastig was! AVIS Nederland vond dit ook veel te veel en heeft er 60 euro af weten te halen. Conclusie: lees altijd goed de voorwaarden. Gr, Paul

  • profile image comment
    Door Miller • geplaatst op 29 apr 2012 | 12:58:50

    Tjeetje....echt klote voor jullie... Heb al eerder je reactie voor een van de RR gelezen (las toeval toen ik bericht wil sturen) maar weet niet wat precies aan het hand en nu wel... Gelukkig hebben we 2 credietcard en verbergen we altijd op verschillende plek en nooit op een plek, maar over limet is wel goed tip. Ga deze op FAV zetten voor elke geval...

  • profile image comment
    Door abytravel • geplaatst op 29 apr 2012 | 10:29:53

    Nou, daar wordt je idd niet blij van! Dan zijn wij er destijds op Aruba nog genadig vanaf gekomen met een rekening van $500 ivm inbraak in de auto,(waarbij de complete stuurkolom ivm het stuurslot onklaar was gemaakt) terwijl die recht tegenover ons hotel op de parkeerplaats stond. Ook in ons geval ondanks afkoop eigen risico! Op de reisverzekering konden we geen beroep doen ( wel geprobeerd), huurauto's vallen er niet onder.... Afgezien van de financiele tegenvaller jammer vooral dat je hierdoor zo'n leuk deel van je reisprogramma hebt moeten missen...

  • profile image comment
    Door meeko • geplaatst op 29 apr 2012 | 10:24:50

    Jeetje, wat een belachelijk hoog bedrag! Ik snap dat je daar goed ziek van kunt zijn. Ik begrijp niet helemaal uit je tekst waarom jullie geen kosten gehad zouden hebben als de koppeling het op dat 3 had begeven, de verzekering is toch voor elke dag hetzelfde, ik vind het vooralsnog vreemd klinken. En hebben jullie dit na de reis neergelegd bij Out in Africa, zij zijn in principe jullie bemiddelaar/tussenpersoon en moeten toch voor jullie opkomen, en in conclaaf gaan met de autverhuurder die zij in contract hebben, zeker in dit soort kwesties die jullie belachelijk veel geld kosten! Out in Africa is lid van het ANVR, dus zij hebben ook hun rechten en plichten naar de reiziger toe, alleen moet je dit probleem wel binnen een bepaalde tijd bij ze neerleggen. Maar mijn persoonlijke mening hierin is beter laat dan nooit, gewoon doen!

  • profile image comment
    Door hansdewildt • geplaatst op 28 apr 2012 | 21:14:33

    Goed dat je deze tip plaatst. Weer een goede (dure) les !

  • profile image comment
    Door dianethone • geplaatst op 28 apr 2012 | 19:56:30

    Je kan het ook posten op Tripadvisor,dit wordt door heel veel mensen gelezen,niet alleen in Nederland of Belgie !!

  • profile image comment
    Door pdanielse • geplaatst op 28 apr 2012 | 19:25:26

    Welicht even een telefoontje naar je Rechtsbijstand verzekering en navragen bij je Reisverzekering. En kijken of Out of Africa nog iets kan betekenen, deze slechte errvarings reclame kunnen ze missen als kiespijn, zeker als het op Columbus staat en door 22.000 mensen bekeken wordt....... Succes

  • profile image comment
    Door Wanderlust • geplaatst op 28 apr 2012 | 15:49:26

    He, gatver, dat is nog eens een koude kermis... Onwijs beroerd voor je! Fijn dat je deze ervaring deelt, houdt iedereen alert. Ik probeer inderdaad altijd zo compleet mogelijk te verzekeren (weinig tot geen eigen risico etc).

  • profile image comment
    Door corriedewinter • geplaatst op 28 apr 2012 | 14:43:44

    Heel goede tip Paul. Fijn dat je hem kon schrijven, want zo hebben meer mensen er iets aan.

  • profile image comment
    Door schenkel • geplaatst op 28 apr 2012 | 14:39:07

    Jeetje wat een geld zeg!!! Wat erg toch voor jullie dit gebeurt jullie hopenlijk nooit weer(andere natuurlijk ook niet) Dit gun je niemand,prima tip.

  • profile image comment
    Door dianethone • geplaatst op 28 apr 2012 | 13:35:13

    Dit is inderdaad een pijnlijke zaak,goed dat je hierover een melding plaatst !! Bij autoverhuur in de VS kan je tegenwoordig een roadside service verzekering nemen,doe je dit niet dan krijg je de kosten om je te komen depaneren,eventueel met een vervangwagen,ook in je schoenen geschoven. Heb je dit wel dan vraagt het nog de nodige hardnekkigheid om de verhuurmaatschappij tot reageren te krijgen.Ik spreek uit ondervinding.En de meeste mensen zijn tegenwoordig niet erg geneigd om een eventueel mankement aan de wagen te melden uit schrik dat.....! Het gevolg is dat je tegenwoordig meer kans hebt op een auto met mankement ! Ook ondervonden !

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.


Het nieuwe Columbus-boek ‘Zuidoost-Azië: 15 reizen weg van de massa’ is uit! Voorinschrijvingsactie: bestel nú voor € 12,50 i.p.v. € 18,95 + gratis verzending.
Het nieuwe Columbus-boek ‘Zuidoost-Azië: 15 reizen weg van de massa’ is uit! Voorinschrijvingsactie: bestel nú voor € 12,50 i.p.v. € 18,95 + gratis verzending.