Reisnieuws

Noord Thailand op zijn best

Gepubliceerd: 30 jan 2012

'Een rondreis door het noorden van Thailand is dé ultieme manier om het leven van de bergstammen te ervaren, hét bruisende Chiang Mai te verkennen, de Gouden driehoek te bezoeken en nog veel meer...'

Eind januari ben ik teruggekomen van een bijzondere reis doorThailand en deel ik mijn ervaringen via onderstaande blogs.

Het Noorden van Thailand en Laos - dag 6 - Noord Thailand

Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen. Een spreuk waar mijn ouders nog mee te maken hadden, maar in het dorp Ban Baw aan de Mekong niet van toepassing lijkt. Tot nu toe zagen we alleen dorpen van een enkele stam, maar in dit dorp leven Lao Soung en Khmu gewoon naast elkaar. En gemengde huwelijken leveren hier blijkbaar geen probleem op. De stam van de vader bepaalt tot welke stam en geloof zijn vrouw en kinderen zullen behoren. Is hij een Lao Soung, dan worden vrouw en kinderen net als hij boeddhist, is hij een Khmu, dan worden ze animisten. In het dorp zien we dus ook een prachtige boeddhistische tempel waarvan de gevel beschilderd is met een soort van stripplaatjes van hoe een ware boeddhist zich dient te gedragen. Wel luguber om te zien wat er met je gebeurt als je je als monnik met vrouwen inlaat. Lees meer...

Het Noorden van Thailand en Laos - dag 5 - Noord Thailand

Na een frisse nacht in het Anantara resort, dat middenin de Gouden Driehoek ligt, worden we bij het ontbijt getrakteerd op een prachtige zonsopgang. Terwijl de lucht langzaam roze kleurt, hangen er dikke lagen mist tussen de bomen. Het resort ligt niet ver van Chiang Kong, waar we de rivier oversteken naar Laos om vanuit daar te beginnen aan onze tweedaagse boottocht over de Mekong. De tocht is erg goed te combineren met een bezoek aan het noorden van Thailand. Einddoel is de stad Luang Prabang, driehonderd kilometer verderop. Lees meer...

Het Noorden van Thailand - dag 4 - Noord Thailand

We komen voor het proeven van thee in dit kleine tentje aan de kant van de weg en eindigen met het eten van gebakken wormen. Ze gaan eerst in een klein steelpannetje dat boven het vuur wordt gehouden tot ze een goudbruin kleurtje hebben. Vriendin P. stopt er gelijk een in haar mond, maar het duurt even voordat ik mijn afschuw heb overwonnen. Ze smaken eigenlijk best goed. Drie wormen en evenveel koppen thee verder stappen we de bus weer in om een theeplantage te bekijken, want dat is waar de streek rond Doi Mae Salong bekend om staat. Bijzonder om tussen de theeplanten door te lopen, het zijn harde struiken en na een tijdje gaat de lucht – niet geheel onverwacht – ook echt naar thee ruiken. Een lekker fotogenieke omgeving. Lees meer...

Het Noorden van Thailand - dag 3 - Noord Thailand

Gelukkig heeft de massage van gisteren me geen spierpijn opgeleverd, want vandaag staat vooral in het teken van fysiek avontuur. Vanuit Chang Mai vertrekken we al vroeg naar het dorp Ban Chang, vijftig kilometer naar het noorden. Hier overnachten we in de prachtige Lisu Lodge. Rond een centrale weide ligt een aantal lodges verstopt achter (palm)bomen en struiken. Een hoog rieten dak dat aan alle kanten open is, overkapt zes slaapkamers met muren van bamboe, een eetgedeelte en een kleine keuken. Lees meer...

Het Noorden van Thailand - dag 2 - Chiang Mai

Over hoeveel treden de trap naar de tempel Wat Phra That Doi Suthep precies telt, lopen de meningen uiteen. Mijn Rough Guide spreekt van driehonderd, een andere reisgids telt negen treden meer en ergens las ik iets over een aantal van tweehonderd en negen. Het zijn er in ieder geval veel en in deze hitte kiezen we toch maar voor het kabelbaantje naar de top van de berg Doi Suthep, waar de tempel ligt... Lees meer

Het Noorden van Thailand - dag 1- Bangkok

Hij is overal. Op het vliegveld, in winkels en zelfs metershoog op de gevels van gebouwen. Koning Bhumibol glimlacht je in Bangkok van alle kanten toe. De inmiddels 85-jarige vorst van Thailand is niet alleen de langst zittende monarch ter wereld, maar hier in de Thaise hoofdstad lijkt hij ook nog eens de meest geliefde... Lees meer

deel dit artikel met je vrienden:

Reacties van bezoekers Reageer

AnitaOedit

Door: AnitaOedit • Geplaatst op

Leuk verhaal Inge over de Noorden van Thailand. Het is inderdaad een fascinerende plek van Thailand, I miss Chiang Mai :)

Gr. Anita

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.