Reisnieuws

Zulu 9.30: een muzikaal spektakel

Gepubliceerd: 22 nov 2009
1

De Spaanse groep Zulu 9.30 komt op zaterdag 28 november naar Nederland, om een week lang door Nederland te touren met het Contrabanda! Festival.


Zulu 9.30; het klinkt als een traditionele Afrikaanse bongoband, maar dan vergis je je toch. De muziekformatie heeft haar roots namelijk in Spanje. In Nederland begint de groep al steeds meer bekendheid begint te krijgen en nu komen ze ons kikkerlandje weer opzoeken. Van 28 november tot 6 december touren ze met het Contrabanda! Festival door het land. Reden genoeg voor Columbus om eens een praatje met zanger Osk I Jah-Man te maken.

Jullie band heeft een aparte naam. Kun je dat uitleggen?
Zulu slaat terug op de roots van alle muziek: Afrika. Denk aan een traditionele krijgersstam, waar muziek en dans een grote rol speelt. 9.30 slaat op het uur dat de dag begint, de verandering van het ene uur naar het andere, een dynamische tijd die je meeneemt naar de toekomst. De twee samen staan eigenlijk voor de combinatie tussen traditie en moderniteit. Een fusie die je terugvindt in onze muziek.


De muziekstijl van Zulu 9.30 wordt door de media doorgaans omschreven als een vernieuwende vorm van Musica Mestiza, een Spaanse muziekstroming waar verschillende stijlen in samenkomen en die we kennen van bands als Manu Chao en Ojos de Brujo. Zijn jullie het eens met dat label?
Het is wel een stroming waarmee we ons kunnen identificeren, een naam die jaren geleden is ontstaan en waar veel verschillende bands onder geschaard worden. Maar we proberen, net als groepen Ojos de Brujo en La Troba Kung-Fú, onze eigen identiteit te leggen in onze muziek. We willen toch uniek, vernieuwend zijn en grijpen dan ook ieder middel daartoe aan.


Hoe zou je jullie muziek omschrijven?
We maken vrolijke liederen, dragen positieve energie uit, zingen over onderwerpen waar mensen zich mee kunnen identificeren. We laten onze muziek beinvloeden door verschillende stijlen die ons interesseren, zoals reggae en raggamuffin, Latijnse en Braziliaanse muziek, soul, flamenco, jazz... Zolang het maar energiek en dansbaar is! We willen met onze muziek mensen injecteren met energie, maar tegelijkertijd mensen verrassen met een visueel en muzikaal spektakel.


Proberen jullie dan ook een boodschap over te brengen?
Het is niet zo dat we allerlei stiekeme boodschappen in onze songteksten leggen. We proberen positieve energie over te dragen. Een journalist vroeg ons ooit naar de diepere lagen van een van onze lyrics en wat we tussen de regels door probeerden te zeggen over de maatschappij. Maar het liedje ging simpelweg over iemand die na een nacht feesten hartstikke dronken was en zich niets kon herinneren van de vorige avond. Er zat geen verborgen boodschap in, geen duistere bijbedoeling.


Jullie reizen veel met de band en hebben bovendien twee bandleden uit El Salvador. In wat voor opzicht zijn die andere culturen waarmee je in aanraking komt van invloed op jullie muziek?
Iedere reis is een ervaring en iedere reis heeft invloed op onze liedjes. Reizen en de wereld zien is per definitie verrijkend, de plekken, de mensen, de andere culturen beinvloeden je. Gelukkig zijn we bovendien allemaal heel goed bevriend met elkaar en is het een voorrecht om de wereld over te kunnen trekken met gelijkgestemde zielen en je plezier in muziek te kunnen delen met andere bands die dezelfde passie hebben. Het laat je groeien, als kunstenaar én als mens.


Kun je voorbeelden geven van muzikanten die van invloed zijn geweest?
Je kunt absoluut invloed terugvinden van artiesten als Bob Marley, Celia Cruz, Camarón de la Isla, Carlinhos Brown, Police... Maar ook huidige bands als Sergeant Garcia, Manu Chao, Ojos de Brujo, Macaco en Amparanoia hebben als muzikale gidsen gefunctioneerd. Dat zijn weliswaar allemaal bands die een soortgelijke muziek brengen, maar dat betekent niet dat we niet naar andersoortige muziek luisteren, hoor! We houden ook erg van artiesten als Alejandro Sanz, Richard Bona, Mark Anthony, Damien Marley, Marcelo D2, Eryka Badu, Paco de Lucia, Jamiroquai en Sting, om er maar een paar te noemen...


Zulu 9.30 bestaat inmiddels al een aantal jaar. Is jullie muziek veranderd in die tijd?
De geest van de muziek is niet veranderd, maar natuurlijk is de sound wel gegroeid. We hebben nieuwe dingen geleerd en blijven bovendien leren, dat zal zo blijven tot we doodgaan. Als je ergens helemaal voor gaat, dan ga je erin op en houd je nog op te leren. Je zult jezelf altijd willen overtreffen. Onze muziek is gegroeid omdat wij als personen zijn gegroeid, in kennis, in smaak, in de middelen die ons worden toegereikt. Daardoor kunnen we altijd een vernieuwende, verrassende sound brengen. Maar wees verzekerd dat we altijd een band zullen zijn dat een feestje komt bouwen.


Wist je als kind al dat je muzikant wilde worden?
Ik was een heel onrustig kind, die vele passies had. Ik wilde voetballer worden, maar ook tekenaar, gitarist, schrijver, zanger. En ik heb dat ook allemaal gedaan, al was ik in sommige dingen meer succesvol dan in andere. Op een gegeven moment ben ik me steeds meer gaan richten op het gitaarspelen, schrijven en zingen. En dan doe ik dus nog steeds.

Een band zei ooit: 'Muziek maken is een baan, een manier om brood op de plank te brengen. We maken muziek omdat het ons de mogelijkheid biedt om te reizen en de wereld te zien.' Deel je die instelling?
Het is slechts een van de dingen die je toestaat te spelen. Als ik het alleen zou doen om het reizen, dan was ik wel piloot geworden. Muziek kunnen maken, op podia kunnen staan, genieten van wat je doet en steeds beter, steeds groter worden, dat staat voorop. Ieder optreden zien we als een kans om mensen in positieve sferen te brengen en hoe groter, bekender je wordt, des te meer mensen kun je bereiken. Hoe groter de zaal, des te meer spektakel je kunt brengen. Hoe groter je publiek is, des te meer voldoening haal je eruit. Dat is geen werk, dat is een plezier. We hebben een verantwoordelijkheid om gebruik te maken van ons voorrecht dit te kunnen doen.


Jullie hebben in veel verschillende landen opgetreden. Is de reactie van het publiek per land anders?
Soms, als we in een land optreden waar we nog niet zo bekend zijn, is het ontvangst wat koeler; dan voel je dat je de zaal nog wat moet opwarmen. Maar eigenlijk merken we altijd nadat we een paar minuten gespeeld hebben, dat mensen zich ontspannen. Iedereen komt toch altijd voor hetzelfde doel: een leuke tijd hebben en dat proberen we ze te geven.
Dichtbij huis spelen, waar de mensen je muziek kennen, geeft wel meer veiligheid. Al voelen we dat ook in Nederland, omdat we hier vaker hebben opgetreden in steden en op festivals en daardoor dit land steeds meer als thuis begint te voelen.

Aan welk land hebben jullie de beste herinneringen?
Dan moet ik toch weer Nederland zeggen. We hebben op hele belangrijke festivals gespeeld met bands die wij zelf altijd heel erg bewonderd hebben, zoals Los Van Van, Tiken Jah Fakoly, Oscar de León, Alborosie, Macka B, Maraca...

Hebben jullie doorgaans ook de tijd om iets van een land te zien, of zien jullie doorgaans alleen de poppodia?
Natuurlijk nemen we altijd wat tijd om iets van de plek te zien, maar het is nooit genoeg tijd. Gelukkig kennen we Nederland wel vrij goed, omdat we hier geregeld komen en veel plekken gezien hebben. Maar doorgaans zien we maar een klein gedeelte van een locatie en moet de rest wachten tot we er ooit weer optreden.

Wat is het meest bijzondere wat jullie ooit tijdens een tour is overkomen?
Oh, er zijn vele anekdotes, maar ik heb vooral een speciale herinnering aan een klein meisje dat een zelfgemaakte armband aan me gaf, die ze had gemaakt van kleine balletjes met mijn naam erop. Die draag ik nog steeds.
En toen onze percussionist trouwde, moest hij meteen na de bruiloft weg om met ons op te treden in Cáceres. Niet echt de honeymoon van je dromen. Maar ja, dat krijg je als je verliefd wordt op een muzikant, haha!

Barcelona wordt vaak gezien als het 'mekka' van de Musica Mestiza, waar bands van oudsher samenkomen om te jammen en waar je nieuw talent kunt ontdekken. Is dat nog steeds zo of is de stad te populair geworden?
Het is absoluut een muzikale bakermat waar verschillende culturen zich vermengen, waar je veel interessante muziekstromingen kunt vinden. Maar het is moeilijk om je daarvan los te maken en bekend te worden, want er is veel concurrentie en het is moeilijk voet aan de grond te krijgen in de commerciële wereld. Bovendien worden er steeds minder cd's verkocht en zijn producenten dus ook voorzichtiger geworden in het promoten van nieuwe bands.

Als je als toerist naar Barcelona gaat, naar welke bars moet je gaan voor goede live performances?
In Razzmatazz vind je verschillende soorten groepen die Barcelona typeren, van Pop en Rock tot Hip Hop. Hier treden bijna altijd goede internationale bands op.
Houd je meer van alternatieve muziek, dan kun je terecht bij Sala Apolo, daar worden altijd goede concerten georganiseerd. Maar ook Bikini en Sidecar zijn aan te raden. En kleine ruimtes zoals Jamboree en Harlem Jazz Club zijn erg leuk, vooral voor jazzliefhebbers. En soms organiseren l'Auditori en Palau de La Musica goede traditionele Spaanse optredens, bijvoorbeeld van Vicente Amigo of Toquinho.

Hebben jullie zelf nog dromen, ambities, toekomstplannen?
Onze droom is om nog beter te worden, deuren te openen om te blijven leren en genieten van onze passie, nieuwe mensen en nieuwe plekken te leren kennen, ons gevoel over te brengen op zoveel mogelijk mensen en ons publiek te blijven plezieren.

Bekijk 'A Veces' van Zulu 9.30



Meer over Zulu 9.30 kun je lezen op Zulu930.com







deel dit artikel met je vrienden:

Reacties van bezoekers Reageer

carla

Door: carla • Geplaatst op

mooi ja, want ieder land heeft ook haar eigen charme en samenhang in de muziek !!!!
En dus blijven vaak de herinneringen van de mooie reisfoto's samen met de lokale muziek.
mooi verslag ook hiervan gemaakt met mooie foto's- schrift en clips !!
Complimenten Vellah
groetjes Henk & Carla

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.