'480141' door Ruudenanouk '480141' door Ruudenanouk

Australië

Reizen met de bus:...

Ruudenanouk

Backpackers die met de bus door Australië reizen, kiezen bijna altijd voor de welbekende Greyhoundbus. Reis je aan de oostkust, dan raden wij echter een andere maatschappij aan: Premier Motors. Je levert wat aan flexibiliteit in, doordat de bus maar 1x per dag op elke locatie langs de route stopt terwijl Greyhound vaak meerdere bussen per dag heeft, maar het is een heel stuk goedkoper. En zoveel rustiger. Terwijl drommen mensen bij de haltes stonden te wachten op de Greyhoundbus, hadden wij in de bus van Premier Motors genoeg ruimte om languit op 2 stoelen te gaan slapen.

'480093' door Ruudenanouk '480093' door Ruudenanouk

AustraliëSouth Australia

Kangaroo orphanage in

Ruudenanouk

Het was al enorm indrukwekkend en inspirerend om te zien hoe Terry de baby-kangaroes, gered nadat ze wees waren geworden, met de fles te drinken gaf. En om te horen hoe hij vertelde over de verzorging van de dieren. Maar het werd pas écht duidelijk hoe toegewijd Terry en zijn vrouw Josephine zijn, toen Josephine erbij kwam staan. Om haar buik had ze een handdoek gewikkeld, waarin een 'joey' van een aantal maanden zat. Dag en nacht liepen Terry en Josephine afwisselend met de baby-kangaroe rond, voerden hem midden in de nacht en hielden de temperatuur van de kunstmatige buidel in de gaten. Officieel was deze joey te jong om het zonder moeder te overleven, maar het echtpaar wilde het toch een kans geven en tot dan toe hield het haarloze kleintje zich kranig. Terry en Josephine runnen een kangaroo orphanage in Coober Pedy: een opaalmijnplaatsje middenin de leegte van het Australische binnenland. Zij vangen joeys op waarvan de moeder is overleden. Zo mogelijk worden ze gerehabiliteerd in de natuur als ze iets ouder zijn, maar er hoppen ook een aantal kangaroes rond die waarschijnlijk niet meer terug kunnen. Mocht je door centraal Australië reizen en door Coober Pedy komen, dan kunnen we een bezoekje aan Terry en Josephine en hun kangaroes absoluut aanraden. Omdat baby-kangaroes enorm schattig zijn, omdat het echtpaar inspirerend werk doet, en ook omdat ze een interessante gallery met aboriginal kunst aan huis hebben. Coober Pedy zelf is trouwens ook erg interessant, met de opaalmijngeschiedenis en de huizen die in grotten zijn ingebouwd. Het voelt erg ver van de bewoonde wereld, maar is interessanter dan het op het eerste oog lijkt. http://www.cooberpedy.sa.gov.au/site/page.cfm?u=181&c=1125

'363685' door Ruudenanouk '363685' door Ruudenanouk

AustraliëSouth Australia

Salz

Ruudenanouk

Een zoutvlakte waar we langskwamen, ergens tussen cooper pedy en Adelaide. Erg interessant uitzicht. Een eerdere (waarschijnlijk Duitse) bezoeker had ervoor gezorgd dat er geen misverstanden over konden bestaan waar we naar stonden te kijken: 'Salz'. Op de foto is amper te zien dat er een laagje water over dit woord stroomt, zo helder was het.

'363682' door Ruudenanouk '363682' door Ruudenanouk

AustraliëMelbourne

Zonsondergang in st..

Ruudenanouk

Zonsondergangen zijn altijd mooie momenten voor het maken van foto's. Bij deze foto bleek de timing achteraf wel erg eigenaardig, gezien de vrouw die precíes in de zonsweerkaatsing loopt. Een onbedoeld silhouet, dat de foto iets grappigs geeft.

'363681' door Ruudenanouk '363681' door Ruudenanouk

AustraliëSydney

Sydney Operahouse

Ruudenanouk

Een foto die weinig inleiding behoeft: het opera house is inmiddels natuurlijk hét symbool van Sydney. Misschien een nogal standaard foto, maar toch ook weer niet helemaal door hoe het is uitgevallen met de wolken.

'479820' door Ruudenanouk '479820' door Ruudenanouk

AustraliëNorthern Territory

Leestip:...aboriginal

Ruudenanouk

Persoonlijk vind ik (Anouk) het leuk om meer te leren over de cultuur en geschiedenis van gebieden waar ik doorheen reis. Halverwege onze reis van 9 weken door Australië begon ik in een boek van Bruce Chatwin: 'The Songlines'. Het stamt alweer uit 1986, maar dat stoorde helemaal niet. Dit komt doordat het focust op de aboriginalcultuur en dan met name de spirituele verhalen en de visie die zij van oudsher hebben op de wereld om hen heen en hun rol daarin. Dit is nog steeds relevant. Chatwin beschrijft zijn reis door de outback, de mensen met wie hij in aanraking komt en wat hij over hun cultuur leert. Deze kennis verweeft hij in het boek met een bredere visie op de wereld en de mensheid, zoals hij uit eerdere ervaringen en uit de literatuur geleerd heeft. Dit klinkt zo misschien wat zwaar, en bij vlagen is het dat ook, maar voor een groot deel leest het boek makkelijk weg en is het vooral erg interessant.

'479819' door Ruudenanouk '479819' door Ruudenanouk

Zuid-AfrikaOost-Kaap

Overnachten middenin.

Ruudenanouk

Eigenlijk waren we iets te laat vertrokken vanuit de Drakensberg. Terwijl het al ging schemeren kwamen we op steeds kleinere zandpaadjes terecht. Af en toe moesten we een koe ontwijken of een heuveltje trotseren (met onze 2WD). Zaten we wel goed? En zouden we onze tent wel kunnen opzetten voordat het helemaal donker zou zijn? Gelukkig kwamen we net op tijd aan op onze bestemming: The kraal backpackers aan de Wild Coast. Het woord 'backpackers' is misschien wat misleidend, aangezien het zeker geen standaard backpackersaccommodatie is. Het is een kleinschalig hostel, met zowel dormrooms, privékamers en kampeerplaatsen. The Kraal is eco-toerisme op zijn best. Geen electriciteit, dus we schuiven tegen een kleine vergoeding aan bij een diner bij kaarslicht. De eigenaren - een europees stel - maken de maaltijden met ingrediënten uit de regio. Verder is er slechts regenwater, dat soms schaars is. Douchen moet daarom met een beperkte hoeveelheid water en op de wc hangt een verzoek aan de gasten: 'Only flush if brown'. Back to basics dus, wat een bepaalde rust geeft. En de locatie is prachtig: in een klein Xhosa-dorpje, met uitzicht op zee. 's Ochtends kijken we tijdens het ontbijt naar de langszwemmende dolfijnen, 's middags lopen we rond door het dorpje en liggen we tussen de koeien op het strand. Als we meer tijd hadden gehad, hadden we kunnen gaan hiken, vrijwilligerswerk kunnen doen bij 'The Kraal Toddlers' of workshops kunnen volgen. Zeker een plek om ooit nog naar terug te gaan dus. Voor meer informatie: http://www.thekraalbackpackers.co.za/

'357890' door Ruudenanouk '357890' door Ruudenanouk

AustraliëFraser Island

Zonsopgang

Ruudenanouk

Drie dagen met z'n tweeën hiken en kamperen op Fraser Island. Een uitdaging, en bij vlagen een vermoeiende, maar wel met dit soort beloningen als resultaat: als enigen kampeerden we op het hikers-only kampeerterrein bij Lake MacKenzie en zagen we 's ochtends vroeg deze prachtige zonsopgang bij het meer.

'357889' door Ruudenanouk '357889' door Ruudenanouk

AustraliëTasmanië

Wineglass Bay

Ruudenanouk

Tijdens een wandeling richting toeristische trekpleister Wineglass Bay kwamen we aan de andere kant van het gebied bij dit strand terecht. Prachtig strand vol oranje rotsen als deze, en een indrukwekkend blauwe zee.

'357888' door Ruudenanouk '357888' door Ruudenanouk

ThailandRiver Kwai

Bridge on the river..

Ruudenanouk

De spoorbaan bij een (herbouwde) brug over de River Kwai. Deze brug bezochten we tijdens een dagtour, waarop we ook de rivier op gingen op een vlotje en een kort ritje op de rug van een olifant maakten.

'357887' door Ruudenanouk '357887' door Ruudenanouk

AustraliëQueensland

Brisbane

Ruudenanouk

Brisbane, de hoofdstad van Queensland in Australië. Deze foto is gemaakt op de brug over de Brisbane River tijdens een rondreis door Australië begin 2012.

'357886' door Ruudenanouk '357886' door Ruudenanouk

Zuid-AfrikaAddo NP

Addo Elephant park

Ruudenanouk

Een close encounter met een olifant in het Addo Elephant park. Deze foto is gemaakt in het Addo Elephant park, dat we bezochten tijdens onze rondreis door Zuid-Afrika in 2009.

'357885' door Ruudenanouk '357885' door Ruudenanouk

Zuid-AfrikaOost-Kaap

Paarden aan de wild..

Ruudenanouk

De wild coast: ongerepte natuur, kleine xhosa-dorpjes en loslopende paarden. Tijdens een ontbijtje met uitzicht op zee liepen deze paarden ineens achter ons langs.

'357884' door Ruudenanouk '357884' door Ruudenanouk

Zuid-AfrikaDrakensbergen

Drakensberg - Sani...

Ruudenanouk

Tijdens een rondreis door Zuid-Afrika in 2009 bezochten we ook de Drakensberg, een van de mooiste natuurgebieden in het land. Deze foto is gemaakt bij Sani Pass, net over de grens van Lesotho.

'357883' door Ruudenanouk '357883' door Ruudenanouk

Zuid-AfrikaDrakensbergen

Ochtend in de...Drake

Ruudenanouk

In 2009 reden we rond door Zuid-Afrika. Eén van de meest indrukwekkende natuurgebieden die we bezochten was de Drakensberg. 's ochtends vroeg, bij het wegrijden uit de Drakensberg, was dit ons uitzicht.