'297387' door Hajo '297387' door Hajo

Olifanten

Hajo

in de bergen ten noorden van chiang mai hebben we naast een tocht met een ossekar, rafting en olifantentrek, ook een olifantenshow bezocht. deze was niet te commercieel/toeristisch opgezet. aan het einde van de show kwamen ze in galoip schooien om bananen

'297384' door Hajo '297384' door Hajo

Budhahoofd in wortels

Hajo

onvoorstelbaar dat dit hoofd slechts zo kort geleden zichtbaar is geworden. anders dan alle andere opnamen heb ik deze vanaf de zijkant genomen. mooi hoe dit hoofd dezelfde kleur heeft als de wortels

'297383' door Hajo '297383' door Hajo

Vergane glorie

Hajo

we hadden en prima tuk-tuk chauffeur welke ons overal in een duivelse sneltreinvaart naartoe reed, en ons zelfs de fijne restaurantjes aanwees. heeft zelfs een keer getrakteerd op kokosnoot.(we zullen wel een te hoge fooi gegeven hebben)

'297380' door Hajo '297380' door Hajo

Oud stadbeeld

Hajo

overal waar we reden in Ayuttaha kwamen we wel wat moois en oud tegen. een geluk dat het tijdens onze reis niet druk was en we mooie opnamens konden maken.

'297378' door Hajo '297378' door Hajo

Oude stad

'297376' door Hajo '297376' door Hajo

ThailandBangkok

Markt in klongs

Hajo

tijdens het varen met een longtailboot over de rivier, ging onze boot een sluisje in, om de klongs in te varen. nadat we eenvoudige houten huizen op palen hadden gezien kwamen we plots bij een lokale markt. prachtig om te zien hoe deze mensen hun etenswaren bereiden terwijl de plaatselijke bevolking staat te wachten. wij durfde hier niet van te eten. toch zal het lekker zijn.....

'295592' door Hajo '295592' door Hajo

Budha's te Ayutthaya.

Hajo

Wat Mongkol vonden wij een van de mooiste, nog redelijk complete tempel te Ayutthaya. De stuppa kon ook aan de binnenzijde bekeken worden en is zeker fraai genoeg om er naar toe te klimmen. De Budha's op deze foto, 120 stuks in totaal, staan rond deze stuppa.

'291864' door Hajo '291864' door Hajo

ThailandOostkust Thailand

Cruise terminal

Hajo

Bij ons vertrek van het vaste land met een Miami-vice speedboot naar het eiland Ko-samet moesten we eerst inchecken bij de vertrekhal van de cruisemaatschappij. Hier ga je toch voor op vakantie........dit hebben we thuis niet.

'291863' door Hajo '291863' door Hajo

Hajo

wat doe je als er geen klanten zijn? natuurlijk een welverdient dutje op je eigen steekkar. tijdens het maken van deze foto werd ik door een oud dametje met corrigerend vingertje toegesproken.

'291861' door Hajo '291861' door Hajo

Longneck

Hajo

de dorpen van de Karen-stammen zijn heel toeristisch, echter is dit hun manier van geld verdienen. Wij vinden wel dat als je foto's maakt je ook verplicht bent om iets te kopen. De dames zitten er voor de toerist en willen hier dus iets aan verdienen.

'291858' door Hajo '291858' door Hajo

ThailandBangkok

Varaan

Hajo

varend door de klongs van Bangkok kom je zomaar een watervaraan van 1,5 mtr tegen. Hij zat rustig vlakbij een klein drijvend marktje (klong Moh) te wachten totdat een van de marktdames haar pollepel schoon ging maken in het water van de klong.

'291856' door Hajo '291856' door Hajo

Wat in schijnwerpers

Hajo

Wat Phra Sri Sanphet 's avonds verlicht met schijnwerpers. Er was geen bewaking maar wel een "portier" die het poortje voor ons open deed voor 100 bath.(linke loetje)

'291491' door Hajo '291491' door Hajo

Hajo

modern en ouderwets. deze op leeftijd zijnde fietser van een fietstaxi zit te sms'en terwijl hij wacht op een klant. Wij durvde er niet in, bang dat we waren dat hij ons niet vooruit kreeg. Hadden de gok mischien moeten wagen voor een leuke rit.

'291490' door Hajo '291490' door Hajo

Hajo

ook hier weer iets op de lokale markt wat je in nederland tegenwoordig niet meer ziet. spijkers per stuk te koop op een degelijke weegschaal.

'291489' door Hajo '291489' door Hajo

Hajo

op de lokale markt is zeer veel te zien wat voor mij leuke plaatjes opleverde. zeker met de verhalen er achter. zoals deze lotusbloemen. Deze worden per stuk verkocht voor een offer aan Budha.

'291478' door Hajo '291478' door Hajo

Monnik

Hajo

Deze monnik zat achter het venster net zoals men honderden jaren geleden ook gezeten moet hebben. Ze zijn/blijven allemaal zeer beleeft, ookal zitten die vele toeristen alsmaar foto's te maken.

'291475' door Hajo '291475' door Hajo

Palmsuiker

Hajo

Het grote voordeel van het reizen op eigen gelegenheid is dat je daar kunt komen waar de massa niet naar toe gebracht wordt door de tourbussen. Deze lokale vrouw was palmsuiker aan het koken.

'291474' door Hajo '291474' door Hajo

Banteay Srei

Hajo

prachtig beeldhouwwerk is er te zien in Banteay Srei. Deze rode "vrouwen tempel" zou de "vergeten tempel" zijn. Vergeten, omdat hier weinig is gestolen/afgehakt voor de verkoop.

'291473' door Hajo '291473' door Hajo

Budha Angkor Wat

Hajo

Deze Budha staat in de middelste hoogste toren van Angkor Wat. Het lijkt een vergeten hoek, want er staan geen lotusbloemen en wierrook. Wat ook opviel was dat er geen gidsen mee naar boven gingen.

'291471' door Hajo '291471' door Hajo

Doorkijk

Hajo

deze stuppa in Ta Prohm zou aan de binnenzijde bekleed zijn geweest met edelmetaal en edelstenen. Deze zouden gezeten hebben in de vele gaten die je ziet. Je ziet bij alle tempels in veel stenen gaten zitten. Deze zitten erin om pennen in te plaatsen waaraan touw gebonden werd om deze stenen met olifanten te kunnen verplaatsen.

'291467' door Hajo '291467' door Hajo

Kunstenaars te Siem..

Hajo

Bezoek de kunstenaars van Artisans Angkor te Siem Reap. het zijn veelal mensen met een lichamelijk gebrek, maar weerhoud ze niet om de mooiste voorwerpen te maken. Wij hebben een Bayon hoofd gekocht en staat nu te pronken in onze huiskamer.

'476910' door Hajo '476910' door Hajo

Kunstenaars te Siem..

Hajo

Bezoek te Siem Reap het kunst en handwerkcentrum Artisans Angkor (dichtbij de nightmarket) hier worden de mooiste voorwerpen voor je neus gemaakt van steen, hout en geschilderd. Van klein tot zeer groot. ik zal een foto op de site plaatsen. We hebben er een hoofd van Bayon gekocht. Prachtig.

'476909' door Hajo '476909' door Hajo

Huur een busje met...

Hajo

wij hadden voor Angkor een pas voor drie dagen, en hebben een busje met chauffeur en een gids gehuurt voor deze drie dagen. Het is ons voortreffelijk bevallen, en hebben ook een aantal tempels in het "buiten-gebied" kunnen bezichtigen. onze gids was een tempel-boy (of zijn ze dat allemaal???) en wist ons de juiste weg te wijzen en liet ons alles zien wat volgens hem belangrijk was. Ook was het fijn om van hem de geschiedenis van de diverse locaties te horen. Zonder tekst en uitleg zie je alleen maar een hoop stenen. Een klein nadeel is dat je de gids volgt en je niet op eigen houtje gaat slenteren. Daarom gaan we ooit nog een keer terug om alles beter in ons op te nemen en om meer tijd te besteden aan de "verloren/vergeten" hoekjes. Ik blijf er bij dat met een gids alles meer gaat leven.(kost trouwens maar een paar dollar) we hebben menig toerist gesproken aan het ontbijt welke spijt hadden geen gids genomen te hebben.

'291332' door Hajo '291332' door Hajo

Monnik

Hajo

in iedere tempel komt men wel een monnik tegen, echter zoals deze monnik zijn we er geen tweede meer tegen gekomen. Deze mensen leven allemaal van giften voor hun onderhoud en levensbehoefte.