'378173' door Lien '378173' door Lien

NoorwegenZuid- en westkust

Lysefjord

Lien

Het is even klimmen en klauteren, maar als we na 2,5 uur bij de Preikestolen aankomen hebben we een schitterend uitzicht over het Lysefjord.

'378055' door Lien '378055' door Lien

NoorwegenNoord

Panorama op de Lofote

Lien

's Ochtends worden we in Reine wakker met prachtig weer; tijd voor een wandeltocht. Na 1,5 uur wandelen ( lees klimmen) komen we aan de op de top van de berg. We hebben 360 graden uitzicht op de Lofoten. Samen met een ander stel zijn we de enige op deze fantastische plek. We picknicken, genieten van het uitzicht en wanen ons, met de zon op ons gezicht, op een tropisch eiland.

'377965' door Lien '377965' door Lien

IndonesiëLombok en Gili

Kiekeboe

Lien

Aan het einde van de middag zien we op Gili Trawangan vele heremietkreeftjes uit hun huisje tevoorschijn komen. Eerst schrikt dit heremietkreeftje een beetje van ons, maar na wat geduld van onze kant, laat hij zich toch op de foto zetten! :)

'377864' door Lien '377864' door Lien

IndonesiëKomodo en Rinca

What's on the menu?

Lien

Vanaf Lombok hebben wij een 5daagse bootreis naar Komodo en Rinca gemaakt ( een absolute aanrader trouwens!). Op Rinca kwamen we 's ochtends vroeg dit lieverdje tegen op zoek naar een lekker hapje. Beschermd door gidsen met grote stokken, voelden we ons heel veilig. Toch zijn deze komodovaranen niet ongevaarlijk, zij kunnen een snelheid van 18 km p/u halen en hun beet zit vol met bacteriën, dat voor veel slachtoffers de dood tot gevolg heeft.

'480685' door Lien '480685' door Lien

Bukit Lawang, paradij

Lien

Na een lange reis komen we moe in het kleine dorpje Bukit Lawang aan. We besluiten te overnachten in [url="http://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g680012-d3216971-Reviews-Rainforest_Guesthouse-Bukit_Lawang_North_Sumatra_Sumatra.html" target="_blank"]Rainforest[/url], een accommodatie die dicht langs de prachtige rivier ligt. We worden hartelijk verwelkomd met een overheerlijke bananashake en mogen de eigenaresse Nora 'Mama' noemen. We voelen ons direct thuis. De volgende dag gaan we vroeg met gids Andy op zoek naar oerang Oetans. Via de loopbrug in het dorp steken we de rivier over en wacht ons een steile klim de jungle in. In ons leven hebben we waarschijnlijk nog nooit zo gezweet, maar het is het allemaal waard. Eenmaal in de jungle is het pad redelijk vlak en zien we al snel een [url="http://www.columbusmagazine.nl/azie_en_midden-oosten/indonesie/sumatra/reisreporter/fotos/377764.html" target="_blank"]oerang oetan[/url]. WOW! Ongelofelijk hoe gemakkelijk deze dieren zich in de bomen voortbewegen en toch ook zo op de mens lijken. Andy vertelt ons veel over de natuur en dieren die in de jungle wonen en tovert 's middags [url="http://www.columbusmagazine.nl/azie_en_midden-oosten/indonesie/sumatra/reisreporter/fotos/377763.html" target="_blank"]een overheerlijke lunch[/url] uit zijn rugzak tevoorschijn. Na de lunch zien we meerdere oerang oetans en hebben we een prachtig uitzicht over de jungle. Aan het einde van de middag komen we uit bij een kamp aan de rivier. Na een verfrissende duik in de rivier zien we de dunne matjes waar we die avond op zullen slapen. Na wederom een heerlijke maaltijd gaan we die avond met 'lichte' tegenzin naar bed. Ruim 8 uur later worden we uitgerust wakker en blijkt dat we beide heerlijk geslapen hebben. Kennelijk waren we zo moe van de wandeltocht en alle indrukken dat een dun matje ons niet uit de slaap kon houden. :) We worden wakker met de aapjes die opzoek zijn naar iets lekkers. Helaas voor ons zit het jungle avontuur er voor ons op en varen we met grote autobanden de rivier af. Als we bij Rainforest aankomen, staat 'mama' ons daar met een heerlijke bananashake op te wachten.

'377764' door Lien '377764' door Lien

Oerang Oetan in Bukit

Lien

Deze oerang oetan zien we tijdens onze jungletocht in Bukit Lawang. Ze lijkt zich totaal niet te storen aan ons en houdt tevreden haar kleintje in de gaten. ( Zie ook mijn tip over Bukit Lawang)

'377763' door Lien '377763' door Lien

Een heerlijke lunch i

Lien

Tijdens een prachtige, inspannende jungletocht waarbij we al verschillende oerang oetans hebben gezien, tovert de gids een heerlijke lunch uit zijn rugtas. Met veel precisie wordt het 'buffet' opgemaakt. Ondertussen houdt hij steeds de bomen in de gaten. Mocht een oerang oetang door krijgen dat deze heerlijke maaltijd hier gegeten wordt, is het voor ons tijd om het eten snel in te pakken en verder te trekken. Gelukkig was dit bij ons niet nodig. ( Zie ook mijn tip over Bukit Lawang)

'377756' door Lien '377756' door Lien

Hagedisje

Lien

Tijdens een wandeling naar de Batcave in Bukit Lawang ( Sumatra) kwamen we dit hagedisje tegen. Hij is er eens goed voor gaan zitten, zodat wij een mooie foto konden maken.