Vliegtuigstoel met airbagriem image
Indian

Vliegtuigstoel met airbagriem

Daar waar de gemiddelde auto volgestouwd zit met acht airbags, blijven vliegtuigstoelen met hun simpele heupriem hier ver bij achter. Binnenkort komt hier mogelijk verandering in. Het Amerikaanse bedrijf AmSafe promoot airbaggordels voor in het vliegtuig.

De Federal Aviation Administration (FAA) in Amerika heeft in 2005 al de regel gesteld dat alle Amerikaanse toestellen die na oktober 2009 gebouwd worden, voor 2010 moeten voldoen aan de nieuwe veiligheidsregel. 'Passagiers moeten beschermd zijn tegen een druk van 16 keer de zwaartekracht, die kan ontstaan tijdens een ongeluk,' aldus Les Dorr, woordvoerder van de FAA. 'Dit is essentieel bij ongelukken die te overleven zijn, zoals de landing op de Hudson rivier.'

Airbagriemen

Om de regel voor 2010 te halen zijn sommige commerciële maatschappijen genoodzaakt om airbags in hun veiligheidsriemen te bouwen. De airbag zit in de riem verstopt en blaast zichzelf op binnen 90 millisecondes bij een botsing. 'De airbaggordel is ontworpen om verwondingen aan het hoofd te voorkomen, zodat passagiers niet buiten bewustzijn raken en tijdig het toestel kunnen verlaten,' zegt AmSafe manager Bill Hagan.

Veel kritiek

Al in 1940 verschenen de eerste airbags in vliegtuigen, maar dat was geen groot succes. Veel gehoorde kritiek is het gevaar dat mensen juist vast komen te zitten in hun stoel, door de opgeblazen airbag. Daarnaast kan een snel opende airbag verwondingen aan de handen en de neus veroorzaken. 'Stel je voor dat vierhonderd airbags tegelijkertijd open ploffen', zegt een criticus op de website Popularmechanics.com. 'De extra verwarring en schok die dat met zich meebrengt doet al de mogelijke positieve effecten van de airbag weer teniet.'

Ongemakkelijk

Ondanks de minpunten blijft Bill Hagan positief. 'De rest van de wereld zal deze regel snel opvolgen tegen het einde van het jaar, of ten minste binnen de komende twee jaren.' Tot nu toe blijven de makers van de 'airbagbelt' de impact testen op een dummy. 'Een passagier mag uiteraard niet gewond raken door het beschermingsmiddel.' Hulan van DeCrane Aerospace die interieurs ontwerpen voor vliegtuigen zegt dat AmSafe's idee 'misschien de beste optie is om een lichaam te beschermen tegen een botsing. In sommige gevallen is het zelfs de enige optie. Het enige probleem is dat de riemen nu nog te lomp en oncomfortabel zijn.'

Op Bbc.co.uk staat de volledige lijst van vliegtuigen die al over een airbag beschikken.



Volg Columbus Magazine via Twitter of via RSS.