Reisnieuws

Schandalig. Zo worden stewardessen massaal uitgebuit

Gepubliceerd: 18 mei 2017
0

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen worden beschuldigd van exploitatie van hun vrouwelijke cabinepersoneel. Wij gingen op onderzoek uit.

Columbus Travel
Columbus Travel


Sta je wel eens stil bij de sociale druk waar stewardessen mee te maken krijgen? (Foto: Kevin Chang, Flickr)

In 2013 beschuldigde een oud-stewardess van Ryanair haar voormalige werkgever van exploitatie. Zo zou de Ierse prijsvechter zijn cabinepersoneel alléén betalen voor de werktijd in de lucht en niet voor de voorbereidingen en briefings, zijn personeel dwingen om drie maanden onbetaald verlof te nemen, zijn personeel niet te betalen voor stand by-dagen en zijn personeel verplichten om een duur uniform aan te schaffen. De winst in dat jaar was hoger dan ooit tevoren. Geen wonder …

Aziatische maatschappijen

Je zou zeggen dat luchtvaartmaatschappijen zich na zo’n gerucht zouden haasten om de werkomstandigheden en -voorwaarden voor het personeel te verbeteren. Maar niks is minder waar. In China worden jaarlijks bijvoorbeeld nog steeds bikini contests gehouden voor duizenden jonge middelbare scholieren. De competitie wordt georganiseerd door een modellenagentschap en geeft jonge meiden de kans om zich in de kijker te spelen van de Chinese luchtvaartindustrie. De aantrekkelijkste ‘modelletjes’ worden uitgenodigd om deel te nemen aan een versnelde stewardessencursus. Voor velen is werken voor China’s grootste airlines immers een droombaan!


Aziatische maatschappijen maken zich schuldig aan exploitatie van stewardessen (Foto: Keng Susumpow, Flickr)

Het is veilig om te stellen dat een aantal Chinese en andere Aziatische vliegmaatschappijen zich schuldig maken aan exploitatie van het vrouwelijke geslacht. Om je een paar voorbeelden te geven: stewardessen bij China Southern Airlines moeten 25 jaar of jonger zijn en mogen absoluut géén X- of O-benen hebben. Japan Airlines stelt een goed verzorgde, egale huid als eis. Ben je een stewardess op leeftijd of getrouwd? Bij Garuda Indonesia kun je het shaken. En de Vietnamese prijsvechter VietJet Air, ten slotte, neemt uitsluitend stewardessen aan van tussen de 1,60 en 1,75 meter en onder de 30 jaar. Hoe dikker de make-up, hoe beter.

Europese maatschappijen

In Europa zijn ze wat tactischer. Maar wie tussen de regels leest zal met ons eens zijn dat stewardessen ook buiten Azië worden uitgebuit, zij het in mildere mate. Neem het Zwitserse Swiss Air, dat weliswaar geen harde eisen stelt maar aangeeft op zoek te zijn naar dames van een ‘normale omvang’. Tijdens de sollicitatie wordt niet gelet op een speciale gewichtsgrens, maar wordt gekeken naar ‘algehele voorkomen’. Is dit niet gewoon een verkapte manier om de mooiste krenten uit de pap te vissen? Wat vind jij?

deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Ah, hier slapen stewardessen dus

Heb jij je ook altijd afgevraagd waar stewardessen slapen tijdens een urenlange vlucht? Dan maken wij jou graag jaloers met het comfort van een stewardessen-slaapje.

0

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.