Reisnieuws

Formatievliegen vermindert CO2

Gepubliceerd: 25 jun 2008
0

In de strijd tegen het broeikaseffect komt ook de luchtvaart met creatieve ideeën om de CO2-uitstoot van vliegtuigen te verminderen. Formatievliegen en onderweg tanken zou helpen om het brandstofverbruik van vliegtuigen de verminderen.

De luchtvaart is maar verantwoordelijk voor anderhalf tot twee procent van de door mensen veroorzaakte CO2-uitstoot. Dat valt dus reuze mee, ware het niet dat de uitstoot van broeikasgassen op grote hoogte veel schadelijker is dan uitstoot op de grond.

Duurzamer vliegen
Het Nederlands Instituut voor Vliegontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) onderzoekt of er manieren zijn om vliegen duurzamer te maken. De verwachtingen zijn namelijk dat het aantal vliegbewegingen in 2050 verdrievoudigd zal zijn. Dus de luchtvaart moet schoner. En zuiniger, omdat de olieprijs nog steeds stijgt.

Formatievliegen
De NIVR kijkt nu of formatievliegen voordeel oplevert voor de luchtvaart. Door net als vogels in een V-formatie te vliegen, kunnen vliegtuigen gebruik maken van elkaars luchtstroom voor meer stijgkracht. Grote jets die vanuit Europa naar de VS vliegen, kunnen elkaar boven Engeland treffen om gezamenlijk de oversteek te maken. In theorie zou dit het brandstofverbruik met tien procent verminderen.

Bijtanken in de lucht
Een andere revolutionaire optie die het NIVR onderzoekt, is het tanken in de lucht. Net zoals nu gebeurt bij militaire toestellen. Hoe lichter een vliegtuig, hoe minder brandstof namelijk wordt verbruikt. De gevulde brandstoftank van een vliegtuig beslaat het grootste gedeelte van het totale gewicht. Passagiers en hun bagage maken daar maar tien procent van uit. Tussenlandingen voor bijtanken zou ervoor zorgen dat vliegtuigen nog maar de helft van de huidige hoeveelheid brandstof nodig hebben. Maar omdat de vlucht dan langer gaat duren en omwonenden van vliegvelden meer overlast krijgen, wordt er gekeken naar air-to-air bijtanken. Dit zou zorgen voor dertig procent minder brandstofverbruik.
deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
TU ontwerpt supervliegtuig

Een 'vliegende vleugel' waar je niet door echte ramen maar via beeldschermen gekoppeld aan webcams naar buiten kijkt. Toekomstmuziek? Niet als het aan TU Delft ligt. Onderzoekers zijn bezig met een revolutionair ontwerp van een nieuw supervliegtuig.

0
Reisnieuws
KLM gaat vliegen op algen

KLM gaat voor groen! De vliegtuigmaatschappij heeft plannen om over te stappen op kerosine gemaakt van algen. De snel stijgende olieprijzen maken dat KLM op zoek is naar alternatieven.

0
Reisnieuws
Vliegen op biobrandstof

De laatste tijd is alles groen, dus het was een kwestie van wachten op milieuvriendelijke kerosine voor vliegtuigen. En die komt er! Op dit moment is Virgin Atlantic in samenwerking met Boeing en General Electric (de motorproducent) bezig met het ...

0

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.