Reisnieuws

Vliegrampen nemen toe

Gepubliceerd: 16 apr 2008 1
Dinsdag zijn zeker twintig mensen verongelukt toen een Congolees vliegtuig in de stad Goma crashte. Het vliegtuig, een DC-9 van de vliegmaatschappij Hewa Bora, werd vier dagen voorafgaande aan de crash op de zwarte lijst van de EU gezet.
Overleefd
Tijdens het opstijgen ontplofte een motor of band. Het toestel schoof toen van de baan, belandde in de drukke woonwijk Birere en vloog vervolgens in brand. In eerste instantie dacht men dat minstens 78 inzittenden in de crash waren omgekomen, maar vandaag maakte een woordvoerder van Hewa Bora bekend dat zestig mensen het ongeluk hebben overleefd, waaronder drie Belgen.

Slechte reputatie
De Congolese luchtvaart heeft een slechte reputatie. Alle vijftig vliegmaatschappijen die het land telt, staan op de zwarte lijst van de Europese Unie. De verongelukte DC-9 was verouderd (31 jaar oud) en afkomstig uit de voormalige Sovjet-Unie.

Vliegtuigdrama Suriname
Eerder deze maand vond ook een vliegramp plaats in Suriname. Bij de crash kwamen negentien mensen om het leven. Het toestel van Gum Air, een Antonov AN-28, was ook afkomstig uit Rusland. De productie van het vliegtuig is al vijftien jaar geleden gestopt en er zijn al jaren geen onderdelen meer te vinden.

Meer crashes?
Het lijkt erop dat de afgelopen jaren het aantal vliegtuigongelukken toeneemt. Vonden er gemiddeld tussen 1980 en 2000 twee à vier crashes per jaar plaats, vanaf 2005 is dit opgelopen naar zeven. Dit jaar zijn er al vier vliegrampen geweest.

Klik hier (.pdf) voor de zwarte lijst van de EU.
deel dit artikel met je vrienden:
 

1 reactie(s) bij "Vliegrampen nemen toe"

  • profile image comment

    Nogal slecht artikel eerlijk gezegd. Ten eerste, de crash in Suriname was een toestel van Blue Wing, niet Gum Air (research voor je een artikel schrijft!!). Ten tweede, als je praat over het aantal crashes, moet je ook praten over hoeveel mensen er zijn overleden bij crashes. Dat geeft een heel ander beeld, aangezien dat aantal al jaren aan het afnemen is. De conclusie van meer crashes is wel heel kort door de bocht. Bovendien moet je ook aangeven wat je rekent als crash. Reken je prive-vliegtuigen, zoals zakenjets, ook mee bijvoorbeeld? De leeftijd van een vliegtuig heeft ook heel weinig te maken met ongelukken. Kijk naar Northwest, die vliegt ook met meer dan 100 DC9-s van meer dan 30 jaar oud. Het belangrijkste is het onderhoud. En dat is vaak slecht in derde wereld landen. Maar ook nieuwe vliegtuigen kunnen crashen, zoals Kenya Airways vorig jaar. Moet eerlijk zeggen dat de toon van dit artikel mij tegenvalt van Columbus.

    Door Sergo • geplaatst op 2008-04-23 10:21:21

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.

Laatste artikelen

Laatste kans: doe mee aan de Instagram-wedstrijd!

Met de Columbus Instagram-wedstrijd kun je een droomreis naar IJsland winnen! Zie jij zo’n toffe trip wel zitten? Dit is je laatste kans om mee te doen met je mooiste winterfoto’s.

Met de Columbus Instagram-wedstrijd kun je een droomreis naar IJsland winnen! Zie jij zo’n toffe trip wel zitten? Dit is je laatste kans om mee te doe...

Door: Roselinde
Een bezoek aan Komodo NP wordt véél duurder

Binnenkort moeten toeristen een smak geld gaan neerleggen voor een tripje naar het Komodo Nationaal Park in Indonesië. Maar waarom eigenlijk?

Binnenkort moeten toeristen een smak geld gaan neerleggen voor een tripje naar het Komodo Nationaal Park in Indonesië. Maar waarom eigenlijk?

4x Europese winterportgebieden weg van de massa

Uhm, hallo-ow! Europa heeft méér berggebieden dan de Alpen. In deze vier onbekendere alternatieven ontsnap je aan de massa en heb je de Tiefschnee nog echt voor jezelf.

Uhm, hallo-ow! Europa heeft méér berggebieden dan de Alpen. In deze vier onbekendere alternatieven ontsnap je aan de massa en heb je de Tiefschnee nog...