Reisnieuws

Verloren bagage: dit gebeurt ermee

Gepubliceerd: 26 sep 2011
1

Er na een lange vermoeiende reis achterkomen dat je koffer is achtergebleven is op zijn zachts gezegd een nachtmerrie. Je vraagt je natuurlijk af wat er op zo'n moment gedaan wordt om je koffer op plaats van bestemming aan te laten komen, maar vooral op welk punt je de hoop moet opgeven dat je je geliefde spullen nooit meer terug ziet. Hier volgt een uitgebreide beschrijving van wat er tijdens dit koffer-kom-bij-me-terug-proces gebeurt.

Week 1:

Het is belangrijk om positief te blijven denken. Je koffer heeft gewoon een kleine vertraging opgelopen en zal binnen no-time weer in je armen vallen, waarna je rustig een traantje van blijdschap kunt laten vallen. Waarschijnlijk bevindt je koffer zich in de eerste week moederziel alleen in de lokale bagagewachtruimte van de luchtvaartmaatschappij. De desbetreffende maatschappij zal je vragen om een formulier in te vullen, zodat je kofferbeschrijving en dossiernummer bekend is en het zoekproces kan worden gestart.

Week 2 - week 12:

Vanaf nu mogen de optimistische gedachten over dat je koffer een kleine vertraging heeft opgelopen, vervangen worden door zorgen. Indien je koffer niet getraceerd is in week één, verdwijnt de koffer na vijf tot zeven dagen naar een groot magazijn bij de luchthaven. Hier worden alle gevonden koffers gesorteerd op kleur, grootte, vorm, type, inplaats van op datum en plaats van bestemming. Gedurende deze periode is het noodzakelijk dat je een bagage-claimformulier - te downloaden op de meeste websites van de luchtvaartmaatschappijen- invult en opstuurt. Zorg ervoor dat de meest gedetailleerde beschrijving van de koffer en de inhoud bekend is bij de luchtvaartmaatschappij.

Week 13:

Na negentig dagen is het tijd om de moed op te geven en afscheid te nemen van je geliefde spullen. Wat betekent dat voor je koffer die nog steeds ergens rondzwerft? Sommige luchtvaartmaatschappijen doneren de gevonden voorwerpen aan een goed doel, maar de meeste verkopen de spullen voor een paar euro. Items worden opgedeeld in sales afdelingen, waaronder kleding voor mannen, vrouwen en kinderen, elektronica, boeken, sieraden en collectibles. Zeg dus maar dag tegen je zorgvuldig uitgekozen spullen, die zonder pardon worden verkocht voor een prikkie.

Hoe heeft hemelsnaam zo ver heeft kunnen komen? De volgende vier rampscenario's zorgen ervoor dat duizenden reizigers deze nachtmerrie moeten doorstaan.

Scenario #1: Routelabel raakt beschadigd

Wanneer de beveiliging je tas controleert, kan de routelabel scheuren. Ook kan er iets fout zijn gegaan tijdens het afdrukken, waardoor het label onleesbaar is voor de medewerkers op het vliegveld. Dit wordt pas echt een ramp als je vergeten bent je naam en adres gegevens in te vullen op het label van de koffer. Dit maakt het bijna onmogelijk voor de luchtvaartmaatschappij om de koffer terug te sturen naar de rechtmatige eigenaar.

Scenario #2: Je vergeet je bagage op te halen

Misschien staat de liefde van je leven aan de andere kant van het raam, ga je gebukt onder zware handbagage of misschien ben je een beetje teut van de champagne tijdens de vlucht. Wat de reden ook is, je loopt rechtdoor langs de bagageband en verlaat de luchthaven zonder het oppikken van je halve hebben en houden. Beseffen doe je het niet, totdat je thuis besluit het eerste wasje te draaien. Het klinkt ietwat ongeloofwaardig, maar dit gebeurt vaak. De kans dat je je koffer terug krijgt binnen een week is vele malen groter dan bij scenario 1.

Scenario #3: Verkeerde bestemmingscode

De grondstewardess is soms beter in vriendelijk glimlachen dan in het invoeren van de juiste code. Het resultaat is dat je koffer niet zal aankomen op plaats van bestemming en misschien wel duizenden kilometers verderop te vinden is. Met goede identificatiegegevens kunt je ervan uitgaan dat je koffer terug gevonden wordt.

Scenario #4: Koffer in verkeerde vliegtuig geladen

Een medewerker plaatst je koffer op de verkeerde bagagewagen. Als resultaat wordt de koffer geladen in het verkeerde vliegtuig. Overal waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Het voordeel is dat er wel een goede code op het label zit en jij er zelf natuurlijk voor hebt gezorgd dat naam en adresgegevens met koeienletters op het kofferlabel staan. Je koffer zal binnen de kortste keren terecht zijn.

Lees meer best gelezen reisnieuws en reistips of.

deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Neppers in de koffer

Een namaak merkspijkerbroek scoren in Turkije, of een nep-rolex in China. Vakantiegangers kunnen zonder problemen een tas vol namaakartikelen mee naar huis nemen, zolang het maar binnen de perken blijft. Maar wat voor regels hanteert de douane eig...

0
Reisnieuws
KLM waar is mijn bagage

De angst van sommige reizigers voor het verliezen van hun bagage is niet helemaal onterecht. Dit bleek uit kwartaalstatistieken van de Association of European Airlines (AEA). De uitslag van KLM valt wat tegen, Air Malta is de grote winnaar.

0
Reisnieuws
Koffers volladen in China!

Je kent het wel, je gaat op reis en de koffers moeten weer gepakt worden. Voor de meeste mensen zorgt dat toch wel voor (kleine) probleempjes, want wat wordt meegenomen en wat wordt thuisgelaten? Uniek op de vluchten van China Southern Airlines (C...

1

Reacties van bezoekers Reageer

corriedewinter

Door: corriedewinter • Geplaatst op

Schrijf je naam en adres niet alleen aan de buitenkant op een label, maar ook binnenin de koffer, liefst met watervaste viltstift. Zo heb je meer kans dat in ieder geval je koffer of tas bij je terug komt.

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.