Reisnieuws

Zo krijg je upgrade in vliegtuig

Gepubliceerd: 19 sep 2011
4

Vroeger kon je in het vliegtuig nog wel eens een first class upgrade krijgen als je verleidelijk met je ogen knipperde of poeslief lachte naar de grondstewardess. Tegenwoordig gaat dat echter niet meer zo makkelijk. Toch is een business class stoel best gratis te verkrijgen, je moet alleen even slim te werk gaan! Columbus geeft je 10 tips.

1. Blijf trouw aan één luchtvaartmaatschappij

Zorg dat je een favoriete vliegmaatschappij kiest en vlieg vervolgens altijd nog maar met die airline. Let bij je keuze wel goed op naar het bonussysteem van het bedrijf, want hier zit nog wel verschil tussen. Sommige maatschappijen geven vliegpunten weg als je economy vliegt, anderen doen dat alleen in business class. Vlieg alleen nog maar met je gekozen maatschappij en je verdiende vliegpunten zorgen uiteindelijk voor een gratis upgrade.

2. Reis alleen

Het is misschien niet altijd even handig, maar als je alleen vliegt is de kans op een upgrade veel groter. Vaak is de economy bij vliegmaatschappijen overboekt en is er geen mogelijkheid om hele families te upgraden. Jij als alleenreizende krijgt die eersteklas stoel veel sneller aangeboden.

3. Check zo laat mogelijk in

Dit is een risicovolle onderneming, maar als je op het allerlaatste moment incheckt, is de kans groot dat de economystoelen al vergeven zijn. De enige mogelijkheid voor de airline is dan die begeerde business class stoel aan jou te geven. Doe dit echter alleen in het hoogseizoen, want als de economy clas niet vol zit, krijg jij waarschijnlijk de slechts overgebleven tweedeklas stoel.

4. Kies het vliegtuig met het grootste business class gedeelte.

Hoe meer eersteklas stoelen er zijn, hoe groter de kans dat het tweedeklas gedeelte vol zit. Aangezien ze vaak toch de stoelen moeten opvullen, zit jij alsnog voor een dubbeltje op de eerste rang.

5. Geef je economy stoel op

Heb je geen haast om op bestemming te komen? Bied dan je eigen stoel aan als het vliegtuig overboekt is. De vliegtuignaatschappij zal je dankbaar zijn, want het scheelt een hoop gedoe en boze passagiers. Maar daar staat natuurlijk wel wat tegenover: vraag dus gerust om een first of business class voucher voor een latere vlucht.

6. Dress to impress

Trek je mooiste kleren aan tijdens het vliegen. Het biedt geen garantie voor een upgrade, maar als je er slonzig en onverzorgd uitziet, gebeurt het per definitie niet. Stewardessen letten echt op de kleding als ze een passagier uitzoeken voor de business class bij een overboekte economy class.

7. Vul bij je boeking alle extra informatie in

Zorg ervoor dat je bij een boeking de OSI (Other Significant Information) invult. Als je een belangrijke functie hebt, werkt voor een reisbureau, op persreis bent of in de media werkt, is de kans aanzienlijk groter dat de airline je een upgrade geeft.

8. Kies de slechtste stoel uit

Is er een vrije plaatskeuze, kijk dan bij het boarden of er een vrije stoel in de eersteklas zit en ga vervolgens naast huilende kinderen, dikke mensen of op een kapotte tweedeklas stoel zitten. De gezagvoerder zal blij zijn je een goede plek te kunnen aanbieden als er zoveel mis is met je eigen stoel.

9. Vertel je persoonlijke verhaal

Vertel enthousiast bij het inchecken voor welke speciale gelegenheid je reist. Misschien is het wel je trouwdag, bezoek je voor het eerst je kleinkinderen of ben je op huwelijksreis; een persoonlijk verhaal doet het altijd goed bij het grondpersoneel. Voor je het weet leven ze genoeg met je mee om jou een geweldig begin van je bijzondere reis te geven.

10. Trouw met een piloot of stewardess

Als je echt zeker wilt zijn van je first class seat, trouw dan met iemand die werkt bij een vliegtuigmaatschappij. Niet alleen vlieg je dan minstens de helft goedkoper, je mag ook nog altijd mee in de business class!

Als alle bovenstaande tips niet lukken, overweeg dan om iets meer te betalen voor je business class stoel tijdens het inchecken. Bij KLM kun je bijvoorbeeld bij de self check-in aangeven of je alsnog op het laatste moment een upgrade wilt kopen. Vaak is dit veel goedkoper dan vanaf het begin je eersteklas stoel reserveren, want ze blijven anders toch leeg. En met die € 100 die jij extra betaalt, hebben ze toch weer een hele economy seat te vergeven als last-minute.



Lees meer best gelezen reisnieuws en reistips of.
deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Eersteklas dineren op vliegveld

Koffers ingecheckt, tax-free aankopen ingeslagen, de gate opent pas over een uur, dus... Eten dan maar! Het vliegveld is tegenwoordig een halve stad met een breed scala aan winkels en eetgelegenheden. Maar een eersteklas maaltijd nuttigen? Ho maar...

1

Reacties van bezoekers Reageer

rpmol

Door: rpmol • Geplaatst op

...in vervolg op;
Voor wat betreft punt 4, is het aantal business class stoelen tot op het laatste moment te bepalen voor "short haul" en op "long haul" zijn het aantal vluchten en de diversiteit aan airlines op die destinaties vaak erg beperkt en worden dan ook bij iedere airline dezelfde toestellen gebruikt met gemiddeld genomen hetzelfde aantal stoelen per classe. Het is gebaseerd op eenvoudige statische modellen die bij de aanschaf van de kist al aangeven wat de gemiddelde lading First, Business en Economy passagiers zal zijn.
Als laatste nog even punt 9, door de geweldige vereenvoudiging van het incheck process middels je eigen internet verbinding, kom je nog maar nauwelijks in contact met de Ground Crew. Je Loyalty status bied je weliswaar toegang tot de Lounge alwaar een voltallige crew klaar zit om je te assisteren maar vwb Upgrades verwijzen ze je vriendelijk naar de incheck balie bij de Gate waar uiteraard een gehaaide crew zit die met veel ervaring de omkoop pogingen van passagiers van zich af weet te slaan.
Kortom je kunt een 'upgrade' in Europa vergelijken met het winnen van lot uit de loterij! In de US daarentegen staat loyaliteit nog ergens voor en kom je automatisch op een upgrade list te staan die vervolgens wordt gebruikt om de Business Class te vullen.

Overigins ben ik benieuwd welke airlines hun loyaliteitsprogramma beperken tot alleen business class? Bij KLM, BA, Garuda, Singapore Airlines, Lufthansa, Air France, Cathay, Virgin, United, Northwest en Evergreen in ieder geval niet.

rpmol

Door: rpmol • Geplaatst op

Leuk bedacht maar helaas!
Om te beginnen kan ik uit ervaring mededelen dat hoe loyaal je ook aan een airline bent, een gratis upgrade krijgen zeer uitzonderlijk is. Ik vlieg zo'n 70 vluchten per jaar met de blauwe trots en het is tot op heden 1 enkele keer gelukt en alleen maar om mijn Emergency Exit stoel op te geven voor een geblesseerde passagier.
Als je dan al loyaal kan zijn aan een airline en je dus regelmatig vliegt waardoor je ook in het loyalty programma een bepaalde status hebt behaald gaan de punten 3 en 8 al niet meer op. Door je loyalty niveau krijg je automatisch de betere stoel toegewezen en heeft laat inchecken geen enkele zin. Ik vraag me overigins af hoe je wilt ontdekken wie er potentieel naast je komt te zitten? Tot op heden heb ik bij online inchecken nog geen namen, formaten, of humeur profielen van mede passagiers kunnen ontdekken.
Al je loyaal bent aan een airline en je je loyalty status wilt gebruiken om een business seat te bemachtigen is de kans aanzienlijk dat je een zakelijke reiziger bent die zich, laten we zeggen in 90% van de gevallen netjes kleed en zeer waarschijnlijk alleen reist. Ook hier kan ik melden dat punten 2 en 6 geen enkele invloed hebben en over het algemeen zelfs in je nadeel kunnen werken. Een eenzame zakenreiziger is makkelijker te verhuizen naar elders in de economie. Zie vervolg...

bartf

Door: bartf • Geplaatst op

Wat ook werkt is je been breken tijdens je vakantie. Gegarandeerd op kosten van je reisverzekering business class terug. Niet teveel doen want het vergalt wel je vakantie en uiteindelijk zullen ze je wel uit de verzekering kwakken ;-)

rdkraker

Door: rdkraker • Geplaatst op

Even punt 10 nuanceren hoor :-)

Als ik kijk naar onze nationale luchtvaartmaatschappij; pas na 15 of 20 jaar in dienst krijg je 'C-class' rechten bij IPB (indien plaats beschikbaar) reizen. Anders is het gewoon 2e klas instappen en hier wordt heel streng op gelet...

En ik vrees dat op de meeste (intercontinentale) vluchten je wel iets meer bij moet betalen dan 100,- eu...

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.