Reisnieuws

Zo werkt de rating van hotels

Gepubliceerd: 07 sep 2011
0

Veel mensen gaan bij de keuze van hun vakantieverblijf af op het aantal sterren dat het hotel heeft. Drie of meer sterren betekent vaak meer luxe, maar is ook meestal duurde, terwijl reizigers met een beperkt budget al tevreden zijn met een hotel met slechts één ster. Maar waar de ratings van hotels op gebaseerd zijn, weten velen echter niet.

Waar de rating van hotels nu precies afhankelijk van is, is op dit moment nog niet precies te zeggen. Dat komt omdat de criteria telkens veranderen en het in elk land anders is. Maar de laatste jaren is de Hotelstars Union er in geslaagd om de classificatie voor hotelinrichtingen in heel Europa en het omliggende gebied te harmoniseren. De criteria hiervoor zijn door veel landen geaccepteerd en het is bekend dat in 2012 deze maatstaven voor de inrichting van hotels in principe in heel Europa aangehouden zal worden. Deze criteria vind je terug in de infographic hieronder.

Hotelratingsystemen

Op dit moment is de bepaling van het aantal sterren van hotels misschien niet wat je ervan verwacht. Het systeem van de ratings is bedoeld als leidraad voor reizigers als ze een hotel boeken. Maar hoewel het aantal sterren kan helpen bij het vinden van een geschikt hotel, is er geen standaard hotelratingsysteem. In Europa zijn hotels meestal gerankt op een schaal van één tot vier sterren, terwijl in Amerika hotels over het algemeen geclassificeerd zijn met een schaal van één tot vijf sterren, soms met een verhoging van een halve ster.

Hotelratings in Europa

Sterratings worden in Europa bepaald door de lokale overheid of door onafhankelijke organisaties, en ze variëren sterk van land tot land. In feite kunnen sterbeoordelingen in Europa ook verschillen van stad tot stad in hetzelfde land en zelfs tussen hotels in dezelfde stad. Er is dus geen uniforme maatregel die het aantal sterren van een hotel bepaalt. Elk hotel is beoordeeld op details die vaak niet van belang zijn voor de gasten, zoals de hoogte van de belasting dat een hotel per jaar betaalt.

hotelratings in de Verenigde Staten

Ook in de Verenigde Staten worden hotelratings verleend door verschillende organisaties. Nationale consumentenorganisaties, reisorganisaties en reisgidsen kennen sterren toe aan hotels, maar ieder gebruikt zijn eigen set aan criteria om de rating te bepalen. Ook reiswebsites, tussenpersonen en reserveringsdiensten beoordelen vaak een hotel. De meeste Amerikaanse websites en organisaties die hotels beoordelen, geven een toelichting op hun ratingsysteem, zodat de consument deze kan coderen. Het komt erop neer dat een hotel verschillende ratings kan krijgen van verschillende organisaties, dus het is belangrijk om te informeren waar de scores op gebaseerd zijn.

Lage rating

Hoewel sterbeoordelingen nu willekeurig kunnen lijken, zijn ze wel gunstig om je te informeren over de kwaliteit van een hotel. Zo zal een vier- of vijfsterrenhotel altijd luxer zijn dan eentje met één of twee sterren. Als je van plan bent in een Amerikaans hotel te vertoeven, kun je hier ook makkelijk de kwaliteit achterhalen aan de hand van de sterrating. Een éénsterhotel zal hier een economy motel zijn en een tweesterrenhotel zal een iets luxer motel of een budgethotel zijn. Maar zelfs de één- of tweesterrenhotels hebben meestal alle voorzieningen die je nodig hebt voor een nachtrust.

Hoge rating

Als je op zoek bent naar betere voorzieningen, zoals roomservice, internet, films, pluche beddengoed en toegang tot het fitnesscentrum, zul je waarschijnlijk op zoek moeten naar hotels die een rating hebben van drie sterren of meer. De hotels met drie sterren zijn redelijk prijzig, maar zijn wel comfortabel en hebben voldoende kamers. Ze kunnen echter niet tippen aan de luxe die viersterrenhotels bieden. Vijfsterrenhotels zijn een soort boutique hotels en je kunt verwachten dat je hier en hoge prijs moet betalen voor een luxe overnachting.

De sterrenverdeling werkt als volgt:


Vijf sterren
Een vijfsterrenhotel is luxueus, met de hoogste mate van persoonlijke service. Er is elegantie en stijl in overvloed en de kamers zijn meestal uitgerust met kwaliteitsbeddengoed, een DVD-speler, een CD-stereo en een jacuzzi. Er zijn meerdere restaurants aanwezig met uitgebreide, gastronomische menu’s. De roomservice is 24 uur per dag beschikbaar. Een fitnesscentrum, valet parkeerplaats – tot aan de vertrekhal doorrijden met de auto – en conciërgeservice vervolledigen de ervaring.

Vier sterren
Viersterrenhotels zijn formeel en groot met voortreffelijke service. In de buurt zullen meestal ook andere hotels van hetzelfde kaliber staan, maar ook winkels, restaurants en entertainment. In het hotel zelf is er een bovengemiddelde service, net ingerichte kamers, restaurants, roomservice, valet parkeerplaats, fitnesscentrum en een conciërge te verwachten.

Drie sterren
Een driesterrenhotel staat meestal in de buurt van een grote snelweg en een winkelgebied. Deze hotels bieden mooie, ruime kamers en decoratieve lobby’s. De restaurants van het hotel kunnen een gemiddelde omvang hebben, maar bieden wel ontbijt, lunch en diner aan. Een valet parkeerplaats, roomservice, een klein fitnesscentrum en een zwembad zijn ook vaak beschikbaar.

Twee sterren
De tweesterrenhotels maken over het algemeen deel uit van een keten dat consistente kwaliteit en beperkte faciliteiten biedt. De hotels zijn klein of gemiddeld van grootte en de kamers zullen vast over een telefoon en televisie beschikken. Hoewel je niet de beschikking zult hebben over het gemak van een roomservice, is er vaak wel een klein restaurant in het hotel.

Eén ster
Bij een hotel met één ster kun je een klein hotel verwachten dat beheerd en geëxploiteerd wordt door de eigenaar. De sfeer zal persoonlijker zijn en de accommodaties zijn zeer basaal. Er is vaak een restaurant op loopafstand, net als openbaar vervoer.

Criteria

Deze infographic laat zien welke criteria de Hotelstars Union heeft opgezet en waar de hotels aan moeten voldoen, willen ze het aantal sterren dat ze nu hebben, behouden.

How the Hotel Stars Ratings works – Easytobook.com



Lees meer best gelezen reisnieuws en reistips of.
deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
10 overwegingen voor je volgende reis

De zomer komt in zicht. Voor velen dus het ideale tijdstip om de koffersn te pakken en te vertrekken. Maar waar ga je dit jaar heen? Boek je een zonvakantie, stedentrip of wordt het een cruise? Er zijn zoveel mooie bestemmingen te bedenken waardoo...

1
Reisnieuws
Top vijf bijzondere slaapplekken

Als reisredactie kom je de meest bizarre slaapplekken tegen. Niets hotel of camping, nee, slapen in een onderwatercapsule of bovenop een havenkraan! We geven je een top 5 van de meest vreemde accommodaties. (Prijzen per tweepersoonskamer per nacht)

1
Reisnieuws
Zo regel je de beste hotelkamer

Op vakantie of een weekendje weg: een fijne hotelkamer is essentieel. Met een klein beetje extra moeite, voorkom je dat je ergens belandt waar je écht niet wil slapen. Sterker nog, hoe meer moeite je doet, hoe goedkoper, hoe mooier en hoe onverge...

0

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.