Reisnieuws

Veiligheidsinstructies: zin of onzin

Gepubliceerd: 30 aug 2011
4

Het lijkt een verplicht nummer in het vliegtuig, de crew die de veiligheidsinstructies demonstreert met zwaaiende armen en een plastic glimlach. Voor het handjevol passagiers dat wel naar ze kijkt, is het waarschijnlijk hun eerste reis. Maar hoe zit het eigenlijk met die instructies? Zijn ze echt wel zo overbodig?

Waarschijnlijk denk je net als de meeste mensen die geregeld het vliegtuig instappen, dat je inmiddels wel weet waar je reddingsvest ligt en dat je niet met hoge hakken op de reddingsglijbaan moet springen. Dus als de video met instructies start, pak je vast je boek of je knoopt een praatje aan met die leuke buurman of -vrouw. En net zoals de meeste mensen let je niet echt op de waarschuwingen.

Echter, onderzoek heeft uitgewezen dat het kijken naar een veiligheidsinstructie in het vliegtuig de kansen op overleving in noodgevallen aanzienlijk verhoogt. Elke luchtvaartmaatschappij is bovendien door de Civil Aviaton Act verplicht een veiligheidsinstructie te geven. Het maakt niet uit hoe lang de video duurt, maar wel staat vast wat er in voor moet komen. Een aantal voorbeelden uitgelegd.

1. De zogenaamde 'brace position'

De brace positie - hoofd omlaag en je armen over je hoofd - is bedacht om ernstige verwondingen, met name aan je kwetsbare hoofd, te voorkomen in het geval van een noodsituatie. Wat deze positie in ieder geval voorkomt, is dat je heen en weer geslingerd wordt en zo gewond kan raken.

2. Stoel omhoog

Stoelen moeten altijd omhooggezet worden, bagage altijd onder de stoel voor je geplaatst en je tafeltje moet opgeklapt zijn tijdens het stijgen en landen. En dit is niet zonder reden. De meeste vliegtuigongelukken gebeuren tijdens het stijgen en landen, en mocht er tijdens deze kritieke momenten iets gebeuren, dan moet iedereen snel geëvacueerd kunnen worden.

3. Mobieltjes uit

Ondanks vele elkaar tegensprekende onderzoeken is toch echt aangetoond dat mobiele telefoons en andere elektronische apparatuur de systemen aan boord van het vliegtuig kunnen verstoren. Aangezien er alles aan gedaan wordt om alle risico's tijdens de vlucht te minimaliseren, is ook het uitzetten van mobieltjes van belang.

4. Reddingsvest

Dat reddingsvest zie je de steward(ess) wel leuk demonstreren, maar wie kan garanderen dat die onder jouw stoel nog werkt? Ook hier zijn voorschriften voor. De technische dienst van de vliegtuigmaatschappij is te allen tijde verantwoordelijk voor het checken van de verloopdatum en de werking van de reddingsvesten, als ook het zuurstofmasker boven je hoofd.

5. Raampjes

De luiken voor de raampjes moeten tijdens het stijgen en landen altijd open zijn, voor het geval er een noodsituatie ontstaat. Passagiers en crew moeten kunnen zien of er buiten dusdanige weersomstandigheden zijn, dat het vliegtuig moeilijk verlaten kan worden. De lichten in de cabine worden voornamelijk gedimd voor het gemak van de passagier. Ook kan het zijn dat, in geval van nood, je ogen alvast gewend zijn aan donkerder omstandigheden.


Alles leuk en aardig, maar in de praktijk staan de stewardessen er toch vaak voor niets hun demonstraties uit te voeren. Vliegtuigmaatschappijen halen daarom alles uit de kast om toch de aandacht van de passagier te trekken. De Australische maatschappij Qantas bijvoorbeeld heeft niemand minder dan acteur en piloot John Travolta gestrikt voor het presenteren van hun veiligheidsvideo. En op andere vluchten worden passagiers ineens verrast door een crew die, dansend op de klanken van Lady Gaga, laat zien hoe het reddingsvest werkt. En nu maar hopen dat dit niet ook gaat vervelen. Het zou nog weleens levens kunnen redden.


Lees meer best gelezen reisnieuws en reistips of.

deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Zo overleef je een vliegtuigcrash

Hoewel de kans op een auto-ongeluk vele malen groter is dan een vliegtuigcrash, boezemt het idee dat we uit de lucht kunnen vallen de meesten van ons veel meer angst in. Met deze tien voorzorgsmaatregelen vergroot je de kans om in het ongelukkige ...

4
Reisnieuws
Chaos door slapende verkeersleider

Twee vliegtuigen moesten afgelopen zondag een halfuur lang doelloos rondjes vliegen boven het Griekse eiland Lesbos. De luchtverkeersleider had zich verslapen.

0

Reacties van bezoekers Reageer

Webmaster Saphira

Door: Webmaster Saphira • Geplaatst op

@Peterwired: zie hieronder ;-) Bodypaint als uniform: http://www.columbusmagazine.nl/nieuws/1601/video_bodypaint_als_uniform.html

Travelbug

Door: Travelbug • Geplaatst op

...Ik heb ooit ook eens ergens gelezen dat die brace-positie is om te voorkomen dat je kaak verbrijzeld wordt bij een ongeval, met als enige doel dat je tandarts je stoffelijke resten makkelijker kan identificeren. Ik hoop dan maar dat dat een kletsverhaaltje is...

charlyz

Door: charlyz • Geplaatst op

ik heb ooit veiligheidsinstructies (BHV) gekregen in de vorm van een mini lichtgevend BHV vest (van karton). Dat heeft bij mij wel indruk gemaakt. Binnen dat bedrijf zag je op strategische plaatsen die instructies terug. Het vestje van karton kon rechtop gezet worden. Misschien instructies op een mini zwemvestje afdrukken?

peterwired

Door: peterwired • Geplaatst op

Beschilderde bemanning

Omdat niemand meer luistert naar de veiligheidsinstructies, heeft Air New Zealand een tijdje terug een filmpje gemaakt waarin de bemanning 'ge-bodypaint' is. Check it out!

http://www.youtube.com/watch?v=7-Mq9HAE62Y

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.