Reisnieuws

Serengeti gered - of toch niet?

Gepubliceerd: 07 jul 2011
0

Het leek erop dat de jaarlijkse migratie van gnoes en zebra's in één van de meest beroemde natuurgebieden ter wereld was gewaarborgd. Volgens verschillende media heeftdDe Tanziaanse overheid namelijk toch afgezien van het plan om een snelweg dwars door het Serengeti Nationaal Park te bouwen. Maar dat blijkt niet het einde van het verhaal...

Omstreden plan

De regering wil de steden aan het Victoriameer verbinden met de havenstad Dar es Salaam aan de Indische Oceaan, en had daarom het zeer omstreden plan opgevat om een tweebaans-snelweg bouwen door het grote Serengetipark, één van de bekendste nationale parken van Oost-Afrika. Deze geplande 155 kilometer lange weg is volgens economen nodig om kostbare mineralen vanuit Centraal-Afrika via het Victoriameer naar de oostkust van Afrika te kunnen transporteren. De autoweg moest een alternatief bieden voor de sterk verouderde spoorweg in het noordelijker gelegen Kenia. Studies echter hebben aangetoond dat zo'n project schadelijk zou zijn voor de gnoes en de zebra's die in de Serengeti leven.

Trektocht over de Mara-rivier

In het park wonen naar schatting 1,3 miljoen gnoes. De jaarlijkse trek van zo'n 1,5 miljoen gnoes, gazelles en zebra's van en naar het Masai Mara-park in Kenia is wereldberoemd. De dieren steken hierbij de Mara-rivier over, op zoek naar graasland. Tijdens hun massale trektocht bemesten ze ook het land met hun urine en uitwerpselen, waardoor nieuw gras beter kan groeien.

Snelweg zou desastreuze gevolgen hebben

De afsluitingen aan de rand van de snelweg zouden de kuddes tijdens de trek tegenhouden, met desastreuze gevolgen voor het wildbestand en dus ook voor de toeristische sector die van levensbelang is voor het arme Tanzania. Bovendien zou ook het risico op botsingen met overstekend wild vergroten. Wetenschappers waarschuwen dat een weg dwars door de Serengeti het gnoebestand kan terugbrengen tot 300.000. De grazers zijn tegelijk ook prooidieren voor leeuwen en cheetahs. Mochten er minder grazers zijn, dan zou dat uiteraard ook negatieve gevolgen hebben voor het bestand aan roofdieren. Ook de Tanzaniaanse economie zou beschadigd kunnen worden, wegens een mogelijke terugloop van het toerisme.

Activisten leken hun zin te krijgen

Een heleboel natuurbeschermers hebben sinds de bekendmaking van de plannen voor een snelweg door Serengeti al verschillende protestacties op touw gezet om dit tegen te houden, onder meer via Facebook. Zij reageerden dan ook zeer verheugd, toen een paar weken terug bericht werd dat de Tanzaniaanse regering had besloten om de snelweg uiteindelijk niet aan te leggen.

Alternatieve route

De berichtgeving was gebaseerd op een brief van het Ministerie van Verkeer. Deze laat in een brief weten dat er is gekozen voor een alternatieve weg, welke zal bestaan uit twee delen in het noorden van Tanzania:

I) De oostelijke route zal 214 km asfaltweg omvatten van Mto wa Mbu tot Loliondo.
II) De westelijke asfaltroute zal worden aangelegd van Makutano-Natta-Mugumu, een afstand van 117 kilometer.

In de brief worden ook nadere details gegeven: 'De twaalf kilometer lange route van Mugumu tot de westgrens van het Serengeti Nationale Park en een bijbehorende 57,6 kilometer lange route van Loliondo tot de oostelijke grens van Serengeti Nationaal Park zal niet uit asfalt bestaan. Het 53 kilometer lange gedeelte dat het Serengeti NP doorkruist, zal een grindpad blijven en zal onderhouden worden door de organisatie Tanzanian National Parks (TANAPA) om met name voor toeristische en administratieve doeleinden gebruikt te worden, zoals nu ook het geval is.' Met dit plan bevestigt Tanzania dat de alternatieve route het Serengeti NP niet zal doorkruisen en derhalve de migratie en conservatiewaarde behouden zullen blijven.

Serengeti Watch plaatst kanttekeningen

Volgens de Serengeti Watch is de overwinning echter nog niet nabij. 'De Tanzaniaanse regering krijgt dan wel geen geld om de snelweg door de Serengeti te bouwen, maar ze kunnen nu wel kleinere wegen aanleggen en later de punten verbinden,' zo stelt de organisatie. Ook stelt de Serengeti Watch dat er momenteel nog helemaal geen grindweg bestaat over de 53 kilometer lange uitgestrektheid, zoals de regering beweert. Het grootste gedeelte van dit gebied is bedoeld als een Wildernis Zone, waar publiek nu geen toegang toe heeft. Bovendien geeft het tienjarige managementplan, dat in 2005 zorgvuldig ontwikkeld werd door wetenschappers, parkambtenaren en natuurbeschermingsorganisaties, duidelijk aan dat het gebied in het noordwestelijke deel van het park bijzonder gevoelig is.


Zoals te zien is op de kaart hiernaast van dit plan, loopt de alternatieve route door gebieden die zijn aangemerkt als Low use en Wildernis zones. Volgens het plan moet de low use zone een zeer laag aantal en dichtheid bezoekers bevatten en moet het wegennet daar zo minimaal mogelijk zijn. De Wildernis zone moet zo weinig mogelijk gestoord worden en bezoekers krijgen er alleen maar wandelsafari's aangeboden; autosafari's zijn in deze zones verboden. Daar is bovendien ook maar een beperkt aantal wegen toegestaan voor de wandelsafari's. Deze alternatieve route lijkt daarom ook niet de oplossing te zijn, aangezien het de huidige bescherming van het gebied niet in ogenschouw neemt.

Viaduct als alternatief

Wetenschappers zijn al met verschillende alternatieve ideeën gekomen om de steden aan het Victoriameer toch te verbinden met de havenstad Dar es Salaam. Zo kwam de bekende conservatieve politicus Richard Leakey op het idee om een viaduct boven de Serengeti te bouwen. Dit plan echter blijkt ook niet ideaal. Volgens de Serengeti Watch is een viaduct te duur, is er een gebrek aan technische expertise, is het bodemsubstraat te instabiel, veroorzaken de auto's op het viaduct alsnog geluidsoverlast en luchtvervuiling en zal het gebruik leiden tot veel ongevallen en pech - wat erg gebruikelijk is in Afrika. En last but not least zou het te lang duren om een viaduct te bouwen, waardoor de migratie alsnog tegengehouden zou worden.

De Serengeti Watch blijft dus vechten voor het behoud van de Serengeti totdat er naar eigen zeggen echt een redelijke oplossing komt van de Tanzaniaanse regering. De organisatie roept iedereen op mee te doen, want dit gevecht lijkt nog niet voorbij te zijn.


Hoofdbeeld door: mikeb.reisreporter.nl

Lees meer best gelezen reisnieuws en reistips of.
deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Betaalbaar naar Afrika

Afrika is een van de meest populaire continenten onder reizigers. En dat is niet verwonderlijk, want het continent is rijk aan natuur, wildlife, cultuur, geschiedenis en levendige gemeenschappen. En je kunt het zo goedkoop of duur maken als je zel...

2
Reisnieuws
Duitsland wil Serengeti redden

Vorig jaar kondigde de Tanzaniaanse overheid aan plannen te hebben voor de aanleg van een 155 kilometer lange snelweg dwars door het Serengeti National Park. Nu de plannen ondanks verschillende initiatieven nog steeds niet van de baan zijn, is de ...

2

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.