Reisnieuws

Goedkoop en gezond eten onderweg

Gepubliceerd: 25 mei 2011
0

In de ene helft van de wereld kun je voor omgerekend € 1 de meest culinaire maaltjes kopen, in de andere helft neemt een luxe maal een enorme hap uit je budget. Echter, er zijn een aantal voedingsmiddelen die je zo in je tas kunt stoppen en kunt eten zonder een koelkast of magnetron bij de hand te hebben.

Je hoeft niet te leven als student met een blik ravioli en en een pot tomatensaus als je op reis af en toe zelf voor je kost wilt zorgen. Er is een groot aantal houdbare producten op de markt, die makkelijk mee te nemen zijn en bovendien een stuk gezonder zijn. Columbus maakte een selectie van de alternatieven:

1. Linzen

Tot de tweede wereldoorlog at men veel linzen. Maar het is sindsdien van ons boodschappenlijstje verdwenen. Dat is jammer, want linzen passen prima in een gezond eetpatroon. Het zijn peulvruchten, welke zetmeelhoudend zijn net als graangewassen en aardappels.Dat betekent dat ze veel energie geven en je snel vullen. In India worden linzen nog veel gebruikt voor curry's.

Linzen bevatten complexe koolhydraten en zijn daarom een goede bron van energie. Ze bevatten ook veel vezels (vier keer zoveel als volkoren rijst) en zijn dus ideaal voor mensen met luie darmen. Verder zijn linzen ook rijk aan plantaardige eiwitten en veel ijzer. Een aantal soorten linzen levert ook anti-oxidanten. Linzen zijn er in verschillende kleuren: oranje, bruin, groen en roze. Groene en bruine linzen worden het meest gegeten.
Hoewel veel mensen in de veronderstelling zijn dat je lenzen altijd moet laten weken, is dat niet per se nodig. Je kunt ze ook opkoken. Gemiddeld duurt dit tussen de 15 en 45 minuten, afhankelijk van de soort. Wil je het jezelf helemaal gemakkelijk maken, dan kun je ook lenzen voorgeweekt- en gekookt in blik kopen.

2. Kikkererwten

Kikkererwten – ook bekend als Garbanzo bonen – zijn vetvrij en vol met eiwitten. Omdat ze zo vezelrijk zijn, doen ze wonderen voor je spijsvertering die het zeker op reis nog wel eens lastig kan hebben. Verder houden kikkererwten ook je bloedsuikerspiegel stabiel, waardoor je langer het gevoel hebt dat je vol zit.

Van kikkererwten kun je falafel maken dat je kunt eten op een pitabroodje met salade, of hummus - een soort spread van kikkererwten. Hummus - wat je uitspreekt als 'goe-moes' - kun je ook eten als bijgerecht of op brood.

3. Maïs

Maïs is eigenlijk geen groente, maar een graangewas. We eten alleen suikermaïs, met zijn zoete, gele korrels, als groente. In Nederland groeit dat niet; alles wat je langs de weg ziet groeien, is snijmaïs, dat vooral wordt gebruikt voor de rundveehouderij. Maïs wordt steeds populairder in Nederland: de consumptie van suikermaïs is de laatste jaren verdubbeld. De geblikte variant is zeer geschikt om in je tas mee te nemen.

Je kunt veel met mais uit blik: koken, bakken of rauw eten. Het smaakt altijd goed en is nog gezond ook. Maïs is hoog in vitamine B. Gebruik het in een salade, meng het met rijst en tonijn of doe het in een wrap.

4. Zwarte bonen

Niet ieders favoriete product, maar het vult goed en is wederom heel gezond. Het is gezondheid in een blikje; zwarte bonen bevatten veel vezels die slechte cholesterol bestrijden en verlagen. In Cuba is zwartebonensoep een delicatesse.

De boon kan gedroogd bewaard worden, maar wordt ook geconserveerd in blik of glas. Gedroogde zwarte bonen moeten voor het koken ongeveer 8 uur geweekt worden, waarna ze een uur gekookt moeten worden. Voeg zwarte bonen en mais samen, plus cayennepeper, knoflook, ui en plantaardige bouillon, en je hebt een voedzaam maaltje.

5. Havermout

Havermout was heel ouderwets, maar is tegenwoordig weer helemaal 'in' onder de sporters. Een gezonder ontbijt is er bijna niet en het is nog goedkoop ook. Havermout zit vol mineralen en vitaminen en is een zeer goede bron van vezels. Het is een heerlijk als ontbijt; je kunt het koken als pap of samen met rozijnen en warm water eten. Ben je een zoetekauw, meng er dan wat cacaopoeder doorheen.



Hoofdbeeld door: Diverkim.reisreporter.nl


Lees meer best gelezen reisnieuws en reistips of.
deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Wereldvreemde lekkernij 8: Rotte haai

Ja, ja! We weten allang dat haai in Azië een immens populair ingrediënt is. Toch weten ze in IJsland net een stapje verder te gaan.

4
Reisnieuws
Door: Jussi Megens
Rotte haai IJslandse delicatesse

Dat haaienvlees veelvuldig gebruikt wordt in Azië weten de meesten van ons wel. Maar in Europa? Ja, rot haaienvlees is in IJsland een echte delicatesse.

0

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.