Reisnieuws

Zo krijg je wél geld terug bij vertraging

Gepubliceerd: 17 jan 2011
10

Wanneer je vlucht geannuleerd of vertraagd is, heb je in veel gevallen recht op een vergoeding. Maar je geld terug krijgen blijkt vaak nog lastig. Luchtvaartmaatschappijen dagen de klanten uit en komen vaak onder betaling uit. Columbus zocht uit hoe je toch je geld terug kunt krijgen.

Vijf jaar geleden is door de Europese Unie in een verordening bepaald dat je recht hebt op een schadevergoeding wanneer je te maken krijgt met een geannuleerde, overboekte of vertraagde vlucht. Helaas haken veel mensen vroegtijdig af bij het vragen om een vergoeding, omdat de regelgeving een waar doolhof is en er allerlei voorwaarden aan verbonden zitten, zoals een minimale vertraging van drie uur en of de vlucht binnen of buiten de EU plaatsvond.
Ook uit een uitzendig van Vara's consumentenprogramma Kassa en de reacties daarop blijkt dat het in de praktijk nog moeilijk blijkt daadwerkelijk je geld terug te krijgen.

Klanten staan in de kou

Hoewel het wettelijk is vastgelegd dat je als passagier onder bepaalde voorwaarden recht hebt op een vergoeding, wordt deze niet of nauwelijks uitbetaald door de luchtvaartmaatschappijen. De bedrijven schuiven hun verantwoordelijkheid van zich af en laten gedupeerden in de kou staan met excuses als overmacht of technische mankementen.

Uitspraak Inspectie van Verkeer en Waterstaat haalt niets uit

De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) controleert de handhaving van de EU-verordening in Nederland. Helaas biedt dit ook weinig soelaas: in de praktijk is bewezen dat zelfs wanneer passagiers hun zaak bij het IVW neerleggen en in het gelijk worden gesteld, de luchtvaartmaatschappijen niet tot betaling overgaan, maar de klant naar de rechter of de Geschillencommissie verwijzen. De uitspraken van de IVW zijn namelijk niet bindend. Die van de rechter en de commisie zijn dat wel, maar de luchtvaartmaatschappijen hopen dat door een extra barrière op te gooien, de klant uiteindelijk zal afhaken. En helaas krijgen ze daarbij vaak gelijk. Opvallend genoeg mag de IVW wel boetes aan de maatschappijen geven die kunnen oplopen tot maar liefst € 74.000, maar heeft de inspectie tot dusver nog geen enkele keer van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.

De Geschillencommissie is niet verplicht

De Geschillencommissie Luchtvaart is een extra loket naast de IVW en is door de bindende uitspraak een makkelijker alternatief voor een rechtzaak die voor de consument duurder is. Het probleem met de huidige Geschillencommissie is dat niet alle luchtvaartmaatschappijen hierbij zijn aangesloten. Maatschappijen kunnen zich namelijk op vrijwillige basis aanmelden, waardoor veel maatschappijen alsnog onder de uitspraak van de commissie uit komen. Het goede nieuws is dat er In de nabije toekomst wel een Geschillencommissie Luchtvaart komt, waarbij alle luchtvaartmaatschappijen wettelijk verplicht worden zich hierbij aan te sluiten.

Dus, hoe krijg je je geld terug?

De huidige Geschillencommissie houdt bepaalde termijnen aan, binnen welke je je claim kunt indienen; daarna wordt deze niet meer in behandeling genomen. Hoewel er in de verordening geen verjaringstermijn is vastgelegd, geldt er in Nederland een termijn van twee jaar.
Wil je geen moeite doen voor een rechtzaak, dan kun je je claim neerleggen bij bureaus als EUclaim en Aviaclaim.
Bij EU-claim liggen er op het moment 7000 claims die lopen tot twee jaar terug. Deze claims zijn doorgegeven aan de IVW, die vaak oordeelt in het voordeel van de gedupeerden. Het bureau heeft namelijk uitgebreid inzicht in historische vluchtgegevens waarmee jouw claim een duwtje in de rug kan krijgen.

De aanhouder wint

Omdat de luchtvaartmaatschappijen de uitspraak van de IVW vrijwel altijd naast zich neerleggen, is het doorgaans noodzakelijk de zaak door te zetten naar een rechter. De passagiers die deze moeite nemen, worden in de meeste gevallen in het gelijk gesteld. In veel gevallen komt de rechtzaak er overigens niet eens, omdat de luchtvaartmaatschappijen alleen het uithoudingsvermogen van de klant testen. Het is meermalen voorgekomen dat de passagier enkele dagen voor de rechtzitting plotseling de vergoeding op zijn rekening gestort kreeg. Hier geldt feitelijk: de aanhouder wint. De wijze les is dus om niet de luchtvaartmaatschappij de aanhouder te laten zijn, maar vast te houden aan je claim. Luchtvaartmaatschappijen zijn nu eenmaal bij de wet verplicht om een vergoeding uit te betalen.

Bekijk hier de uitzending van Kassa


Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.



Lees meer best gelezen reisnieuws en reistips of.
deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Door: Frijke Broos
Geen vergoeding bij vertraging

Passagiers blijken in de praktijk bij vertragingen toch geen geld uitgekeerd te krijgen, terwijl zij wel wettelijk recht hebben op een vergoeding. Dat meldt EénVandaag in haar uitzending van 12 augustus 2010.

0
Reisnieuws
Vertraging? Krijg €600 terug!

Door de uitspraak die de rechter vorige week in Haarlem heeft gedaan is het als passagier een stuk makkelijker geworden om geld terug te krijgen bij vertraagde vluchten. Er hoeft geen rechtbank meer aan te pas te komen, want je kunt de vergoeding,...

15
Reisnieuws
Geld bij vertraagde vlucht

Met de nieuwste EU-wet die vandaag door het Europees Hof van Justitie is vastgesteld, wordt het wachten op een vertraagd vliegtuig een stuk minder vervelend. Passagiers die meer dan drie uur vertraging oplopen hebben recht op een vergoeding van de...

2

Reacties van bezoekers Reageer

Raimond

Door: Raimond • Geplaatst op

jeetje we volgen alle verhalen hier al over 2 jaar en er loopt van ons een claim via Avi claim tegen Martinair.
Het begon allemaal 2 jaar geleden, onderweg naar Schiphol helemaal niets bekend van een vertraging. Op Schiphol aangekomen vlogen we pas 7 a 8 uur later naar Costa Rica via Miami. Helaas door de vertraging de aansluitende vlucht gemist met als gevolg overnachting in Miami. (gelukkig vergoed door Martinair dat wel. Maar wel met als gevolg dat we 1,5 dagen van onze rondreis door costa rica al misten. Daarna werd het nog mooier via andere groepen en via Martinair op het allerlaatste moment kregen we te horen dat we een dag eerder terug moesten naar Nederland omdat martinair uit het niets had besloten om niet meer op Miami te vliegen, kortom 2,5 dagen van onze wel verdiende vakantie in moeten leveren. Thuis gekomen Avi claim benaderd zijn hebben de claim ingediend, dat is inmiddels bijna alweer 2,5 jaar geleden. We voelen ons ontzettend belazerd door Martinair. Onlangs hoorde ik ook dat ze gaan stoppen met passagiersvluchten en alleen maar vrachtvervoer gaat doen, dit wisten ze denk ik al jaren eerder. Kortom mijn geld nog steeds niet gezien. We zouden 1200 euro moeten terug krijgen van Martinair kortom na 2,5 jaar nog geen cent gezien. Avi claim blijft wel nog steeds hoop vol dit geld voor ons te kunnen claimen.
Jammer dat het zo moet gaan niet waar?

Webmaster Saphira

Door: Webmaster Saphira • Geplaatst op

@ Cobinho en Jaaptaal: de wettelijke bepalingen zijn alleen gemaakt door de EU en daardoor alleen geldig bij vluchten die vertrekken of arriveren binnen de EU, danwel voor luchtvaartmaatschappijen wiens hoofdkantoor in de Europese Unie gezeteld is. Buiten de EU is er niets geregeld en wordt de passagier doorgaans aan zijn eigen lot overgelaten. Dat betekent dat het dan aan jezelf is om uit te vechten met de luchtvaartmaatschappij of je recht hebt op een vergoeding of niet. Zoals je in onderstaande reacties kunt lezen, kan dat soms goed gaan, maar in andere gevallen zul je je als particulier moeten wenden tot een advocaat of je bij de zaken neer moeten leggen. Een rechtbank zal in het eerste geval moeten bepalen wie in zijn gelijk wordt gesteld.
@ bieb74: dat is inderdaad heel lastig. Het lijkt erop dat je de juiste wegen bewandeld hebt. Als je een casenummer hebt, zou je daarmee wel contact moeten kunnen zoeken. In sommige gevallen is de enige oplossing: mailen, mailen, mailen. Iedere dag desnoods. Wellicht dat een bedrijf als EUclaim nog een andere manier van contacteren heeft, maar garanties kan ik je daarop niet geven.

willydeuze

Door: willydeuze • Geplaatst op

Zondag 19 december 2010 zouden wij met Lufthansa vliegen van Amsterdam-Frankfurt-Kaapstad voor een 24-daagse (groeps) rondreis door Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia. Bijna een jaar naar uitgekeken en voorbereid (inentingen/spullen aangeschaft e.d.). We hebben een eigen zaak en ook daarvoor vervanging geregeld. Wegens het slechte weer werd de vlucht van Amsterdam-Frankfurt op die zondag gecancelled. Wij (de hele groep) stelden het reisbureau voor zelf in Frankfurt op te stappen (de zaterdag ervoor hadden we via internet ingecheckt, dus boardingkaarten, plaatsnummers en alles hadden we!). Maar van het reisbureau mochten we niet in Frankfurt opstappen. We moesten wachten op nader bericht. Echter het vliegtuig van Frankfurt naar Kaapstad is op de geplande tijd gewoon vertrokken (zonder ons)!Wij hadden als groep op tijd in Frankfurt kunnen staan. Dat was echt frustrerend. De volgende dag kregen we de mededeling dat ze ons(als groep) niet meer in Kaapstad konden krijgen en dat de hele rondreis gecancelled was! Daar waren wij zeer telerugesteld over. Ik heb nog op internet gezocht of er mogelijkheden waren voor vergoeding/schadeclaim, maar omdat de vlucht wegens buitengewone omstandigheden gecancelled is, is daar volgens mij geen sprake van. Het reisbureau verwees ons naar de reisverzekering, maar ook daar kregen wij nul op request, omdat er geen sprake was van vertrek. Wij waren immers nog niet van huis vertrokken.

Wij hebben echter wel alles (de treinkaartjes, verzekeringen, reserveringskosten, reissom e.d. echt alles) terugontvangen. Wij moeten echter wel weer een jaar wachten om deze zelfde reis weer te boeken.

bieb74

Door: bieb74 • Geplaatst op

Misschien kan ons iemand de juiste tip geven:
Afgelopen november hebben wij een reis gemaakt door Namibië en Botswana, alles zelf geregeld. Tot op de terugweg was het een waanzinnige reis. Onze terugvlucht begon in Windhoek, we vlogen met African airways naar Johannusburg, door de vertraging die we hadden, omdat het vliegtuig te laat in Windhoek aankwam, miste we de aansluiting naar London.
Naar heelveel en lang geleur werden we in een hotel 'gedropt' door African airways, zonder bagage wel te verstaan, daar kon niemand aan. De dag erna zelf de vlucht naar London geregeld, omdat dit met British Airways was, kregen we weinig medewerking (hun konden er immers niets aan doen dat African Airways vertraging had). 's Avonds hadden we gelukkig een vlucht naar Düsseldorf.
Op vliegveld Düsseldorf...Geen koffers ;-(
We kregen 2 nummers mee en onze beide koffers zouden binnen 48 uur thuis afgeleverd worden. Dat gebeurde ook... echter waren beide ritsen kapot en we miste voor zo'n 1500,= tot 2000,= materialen uit het koffer. Meteen British Airways gebeld, na 20 min. wachten en geen gehoor toch maar gemaild.
Na een week geen reactie. Via via nog een ander mail adres gekregen, daar kregen we zelfs een 'case-nummer'. Maar tot op heden...nog geen reactie.
Onze reis verzekering keert niets uit zonder rapport van de luchtvaart maatschappij.
weet misschien iemand hoe ik contact krijg met de luchtvaart maatschappij???

Verder was de reis top en Namibië blijft (ondanks deze ervaring) een speciaal plekkie voor mij!

Bibian

marionf

Door: marionf • Geplaatst op

In 2008 ben ik naar Costa Rica gevlogen met Continental Airlines waarbij ik op beide vluchten een tussenstop moest maken in Houston.
Heenreis ging prima. Terugreis niet. Door hevige sneeuwval in Houston kon het toestel niet landen en heb ik mijn aansluiting naar Amsterdam gemist. Hiervoor kreeg ik geen vergoeding, dit was overmacht.
De volgende dag zou ik vliegen. Ik was op tijd op het vliegtuig, ben ingestapt en vervolgens heb ik eerst 7 uur in een gesloten vliegtuig gezeten voordat ik de lucht inging.
Toen ik thuiskwam heb ik hierover een mail gestuurd naar de luchtvaartmaatschappij en ik heb mijn vlucht van Houston naar Amsterdam volledig terugontvangen. Dat was volgens mij iets van 680 euro. Wel na wat heen en weer gemail maar ik moet zeggen..... Continental Airlines heeft dit voor mij heel netjes afgehandeld.

Marion

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.