Reisnieuws

Wat te doen bij een slecht hotel

Gepubliceerd: 31 okt 2010
0

Tijdens het reizen kom je weleens terecht in een shabby hotelkamer. De kamer stinkt, is niet schoon of is té gehorig. Help is on the way! Columbus geeft je acht tips over wat te doen bij een slecht hotel.

Je hebt net een lange reis achter de rug, je hebt eeuwig op je bagage gewacht en bent met omwegen dan eindelijk bij je hotel aanbeland. In de veronderstelling je even op te frissen voordat je de boel verkent, kom je erachter dat je hotelkamer niet helemaal is als wat je had verwacht. En dat is nog netjes uitgedrukt. Overigens is dat meteen al een tip: hoe boos of gefrustreerd je ook bent, blijf altijd netjes!

1. Laat weten dat je niet tevreden bent. Meteen!

Word je begeleid naar je kamer? Laat je begeleider niet weggaan voor je tevreden bent over de kamer. Als je na een korte blik kunt constateren dat er een klein vierpotig organisme aan de kabels heeft zitten knabbelen, of er nog sporen van de vorige gasten in de badkamer (lees: toilet) zijn te vinden, laat het dan zo snel mogelijk aan een hotelmedewerker weten. Blijf vooral rustig en beleefd. Je bespaart jezelf en het personeel een hoop tijd door zo snel mogelijk aan te geven wat je klachten zijn en eventueel dat je een andere kamer wilt.

2. Wees flexibel

Als je bereid bent je kamer met tweepersoonsbed om te ruilen voor een kamer met twee eenpersoonsbedden of je balkon opgeeft, zul je zien dat het allemaal een stuk gemakkelijker gaat. Bij een hotel zullen ze je beter kunnen en willen helpen als je je flexibel opstelt. Als er geen kamers vrij zijn in de zelfde prijsklasse, kun je om een upgrade vragen. Zonder extra kosten natuurlijk. Ze zullen deze optie niet uit zichzelf aanbieden, maar waarschijnlijk ook niet weigeren als er geen andere opties zijn. Het sleutelwoord hier is nog steeds: blijf netjes.

3. Zoek naar oplossingen

Als het dan echt niet mogelijk is om een andere kamer te krijgen, vraag het personeel dan of ze het probleem in de kamer kunnen oplossen. Is de kamer bijvoorbeeld vies, vraag of er een schoonmaker kan komen. Zit het doucheputje verstopt? Vraag of er iemand van het onderhoud kan komen. Als je dan nog echt ontevreden bent, laat het hotelpersoneel dan (daar komt ie weer, vriendelijk) weten dat je een andere kamer wilt zodra er een beschikbaar is.

4. Wees redelijk in je eisen en verwachtingen

Je kunt niet verwachten dat het hotel iets kan doen aan de te vroeg in de ochtend fluitende vogeltjes. Of aan het lawaai van het verkeer voor de deur. Uiteraard wel aan het lawaai van je luidruchtige buren. Probeer de dingen die je niet kunt controleren los te laten en bedenk je dat een gebrek aan waterdruk in de douche en een hard kussen bij de geneugten van het reizen horen.

5. Vraag naar de manager

Een manager is uiteraard de hoogste in rangorde bij het personeel en zal veel meer bevoegdheden hebben om je goed te kunnen helpen en uitzonderingen te maken, zoals bijvoorbeeld een upgrade. Wees er wel heel zeker van dat je, zoals beschreven bij bovenstaande tips, tot dan toe beleefd en redelijk bent geweest tegen het personeel. Als je een reputatie hebt opgebouwd als 'hysterische schreeuwlelijk uit de kamer 305' zal het een stuk lastiger worden je zin te krijgen.

6. Vraag om korting of je geld terug

Met deze optie zal het hotel nooit uitzichzelf aankomen. Dus waag de gok. Een aantal euro's per dag kan toch weer oplopen tot een lekker dinertje ergens in de stad of dat ene souvenir. Als ze je geen geld terug kunnen geven, vraag dan of ze iets anders kunnen aanbieden, zoals een gratis ontbijt of tegoedbonnen voor een activiteit in de buurt.

7. Plan vooruit

Als je niet tevreden bent over je verblijf, vraag dan aan het personeel wat je kunt doen om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen. Vraag bijvoorbeeld bij je volgende reservering naar de ligging van je kamer - ligt de kamer aan de straat, bij het trappenhuis - en heb je een balkon of (geen) uitzicht. Zo weet het personeel dat je een vaste klant bent en dat er goed voor je gezorgd moet worden. Mocht er een volgende keer komen. Wie weet ligt er dan wel een chocolaatje op je kussen.

8. Verkas naar een ander hotel

Als je dan toch echt al het mogelijke hebt geprobeerd en kan of wil het personeel je nog steeds niet naar behoren helpen? Check dan of er andere hotels in de buurt beschikbaar zijn. Zoete wraak werkt het best. Voor een hotel is er bijna niks erger dan de zin: 'Nou, dan gaan we toch naar een ander hotel?' Maak je dreigement waar! En dien een klacht in. Voor jou is het dan misschien al te laat, maar voor de mensen die na jou komen heb je dan misschien toch een goede daad verricht.


Lees meer best gelezen reisnieuws en reistips of
deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Geannuleerde vlucht: wat nu?

Een geannuleerde vlucht is wel het ergste wat je kan overkomen bij je reisplannen. En helaas weten ook weinig mensen waar ze recht op hebben en wat de plichten van de vliegmaatschappij zijn. Columbus helpt je op weg in het doolhof der regelgeving.

6

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.