Reisnieuws

Geannuleerde vlucht: wat nu?

Gepubliceerd: 25 okt 2010
6

Een geannuleerde vlucht is wel het ergste wat je kan overkomen bij je reisplannen. En helaas weten ook weinig mensen waar ze recht op hebben en wat de plichten van de vliegmaatschappij zijn. Columbus helpt je op weg in het doolhof der regelgeving.

Jammer genoeg komen annuleringen geregeld voor en kan er niet zoveel aan gedaan worden. Hoe dan ook is het wel vervelend. Voor je gevoel vergaat de wereld als je op het bord ziet dat je vlucht gecancelled is. Wat nu?

Jouw rechten, hun plichten

Allereerst: raak niet in geen paniek, blijf rustig. Je bent niet de enige die nu niet weg kan. En bedenk, vliegtuigmaatschappijen zijn contractueel gezien verplicht je van A naar B te brengen. Is het niet nu, dan is het wel morgen. Hopelijk.

Wat jij moet doen:

Zorg ervoor dat je alle bijzonderheden van de situatie en de vlucht noteert. Bewaar al je tickets, boardingpassen en andere reisdocumentatie en vraag om een geschreven verklaring van de luchtvaartmaatschappij. En: dien een schriftelijke klacht in bij de organisatie. Er zijn voorbeeldbrieven en klachtenformulieren beschikbaar bij Rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl en Consuwijzer.nl

Vouchers en vergoedingen

Wanneer je vlucht wordt geannuleerd, krijg je een vergoeding én het geld van je ticket terug. Als je vlucht tijdens een tussenstop wordt geannuleerd en je kunt echt niet verder reizen, dan dien je gratis een vlucht terug te krijgen naar je vertrekpunt. Ook bij overmacht dient de vliegmaatschappij het ticket aan je terug te betalen. Let op bij het aannemen van vouchers, die zijn lastig in te wisselen en hebben een beperkte geldigheid. Buiten dat heb je dan ook geen recht meer op een vergoeding.

Is je vlucht omgeboekt? Dan heb je ook recht op een vergoeding. Er is sprake van omboeking wanneer de vliegmaatschappij je vluchtnummer heeft veranderd of wanneer ze je vluchtnummer en de route hebben veranderd. Dit komt best vaak voor en geeft ook bijna altijd vertraging. Je hebt dan evengoed recht op een vergoeding.


Je vlucht is vertraagd

Je hebt recht op eten en verfrissingen en twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails, wanneer je vlucht een vertraging heeft van:

twee uur of meer voor vluchten van 1500 kilometer of minder;drie uur of meer voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 kilometer en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer;vier uur of meer voor alle andere vluchten.

Als je zo lang vertraagd bent dat je één of meer dagen langer moet blijven, dan is de vliegmaatschappij verplicht om voor een hotel te zorgen, inclusief vervoer van en naar het hotel en de luchthaven.

Als je vertraging langer dan vijf uur is en je niet langer verder wil reizen, moet de organisatie het geld terugbetalen van de gedeeltes die je niet hebt gereisd. Als je halverwege je reis bent en niet verder wilt, dien je een vlucht terug te krijgennaar je eerste vertrekpunt.

De vergoedingen

De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de oorspronkelijke vlucht en verschil in aankomsttijd van de vervangende vlucht.

€ 250 voor alle vluchten tot en met 1500 kilometer€ 400 voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 kilometer en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer € 600 voor alle andere vluchten.

Als je vervangende vlucht niet meer afwijkt van onderstaande tijden dan de geplande aankomsttijd van de eerste vlucht, krijg je 50% minder vergoeding:

twee uur voor alle vluchten van 1500 kilometer of minderdrie uur voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 kilometer en voor alle andere vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometervier uur voor alle andere vluchten.

Bereken je vergoeding met de Claim calculator van Euclaim.nl.

Geen vergoeding

Helaas heb je niet altijd recht op een vergoeding wanneer de vliegmaatschappij je vlucht annuleert. Als de vliegmaatschappij twee weken van te voren je vlucht annuleert, krijg je geen vergoeding.
Wanneer ze je tussen en zeven en veertien werkdagen berichten over de annulering en daarbij een andere vlucht op dezelfde dag aanbieden, heb je ook geen recht op vergoeding. Hierbij mag de vlucht niet meer dan twee uur vroeger vertrekken en ook niet vier uur later dan de oorspronkelijke aankomsttijd arriveren.
Je krijgt ook geen vergoeding als je binnen zeven werkdagen geïnformeerd wordt over de annulering en daarbij een vlucht op dezelfde dag aangeboden krijgt. Dan geldt dat je vlucht niet meer dan een uur eerder mag vertrekken en niet meer dan twee uur later mag aankomen dan de oorspronkelijke tijd.


Bronnen: Rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl en Consuwijzer.nl


Lees meer best gelezen reisnieuws en reistips of


deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Vertraging? Krijg €600 terug!

Door de uitspraak die de rechter vorige week in Haarlem heeft gedaan is het als passagier een stuk makkelijker geworden om geld terug te krijgen bij vertraagde vluchten. Er hoeft geen rechtbank meer aan te pas te komen, want je kunt de vergoeding,...

15
Reisnieuws
Geld bij vertraagde vlucht

Met de nieuwste EU-wet die vandaag door het Europees Hof van Justitie is vastgesteld, wordt het wachten op een vertraagd vliegtuig een stuk minder vervelend. Passagiers die meer dan drie uur vertraging oplopen hebben recht op een vergoeding van de...

2
Reisnieuws
Door: Luc Bierman
Vergeten te landen

Passagiers op een vlucht naar Minneapolis zullen vreemd opgekeken hebben toen het toestel van Northwest Airlines in eerste instantie niet de geplande landing maakte.

0

Reacties van bezoekers Reageer

foppe100

Door: foppe100 • Geplaatst op

Lijkt mij een terechte afwijzing van de inspectie, dit is overmacht en een bedrijf kan op zo'n korte termijn op een buitenlandse luchthaven geen ander toestel krijgen, zonder daarbij nog veel meer passagiers te benadelen. Zo lang er gezorgd is voor onderdak en verzorging houdt het verhaal hier op. Mogelijk dat er via een reisverzekering nog wat in het vat zit?

Wildijck

Door: Wildijck • Geplaatst op

Ik had een jaar geleden een vertraging van 29 uur (terugvlucht naar Nederland). Ik heb alle claims doorlopen, maar krijg niets vergoed. Zelfs de Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft mijn claim afgewezen. Het betrof een 'birdstrike', wat werd gekwalificeerd als buitengewone omstandigheid en "de luchtvaartmaatschappij was niet in de gelegenheid om een ander toestel in te zetten voor de vlucht".
Voor mij onbegrijpelijk, omdat er natuurlijk altijd toestellen "in de buurt" zijn.
Heeft iemand nog een tip of argumenten die ik kan gebruiken in een bezwaar?

Bedankt!
Wilma

AnnieV

Door: AnnieV • Geplaatst op

Vluchten worden heel vaak via internet geboekt met als gevolg dat je zelf alles moet regelen en nazoeken bij calamiteiten. Waarom boek je niet gewoon via een reisbureau met alle service van dien. Ook wij boeken de tarieven zoals je ze kunt vinden op o.a. vliegtickets.nl, vliegtarieven.nl of hoe deze aanbieders ook maar heten mogen.
Kom je dan voor een probleem dan kun je dat tenminste voorleggen aan je eigen reisadviseur. Op ons reisburo in Rolde krijgen we regelmatig met dit soort problemen te maken. Wij weten welke wegen er te bewandelen zijn en hoe we de 'tegenpartij' moeten en kunnen benaderen.
Sommige situaties komen zo overduidelijk voor vergoeding in aanmerking, dat je niet eens een instantie als euclaim nodig bent.
Zelfs ten tijde van de aswolk kregen mensen geen geld terug omdat ze bij de vliegmaatschappij van het kastje naar de muur gestuurd werden. Wij hebben een hele lange adem en houden vol totdat er resultaat bereikt is. Zo hebben we zelfs voor een fervente internetboeker een volledige vergoeding van zijn ticket bewerkstelligd, terwijl hij zelf op geen enkel telefoontje, mailtje of brief maar één reactie kreeg.
Kortweg gezegd: Boek eens via een reisburo, bijvoorbeeld in Rolde en laat je overtuigen van de meerwaarde van het stenen reisburo

Eel

Door: Eel • Geplaatst op

Mijn vlucht is ook een keer geannuleerd (in sept). Ik had een overstap in Casablanca en we kregen niet eens te horen of te zien dat ie geanuleerd was! Zaten gewoon braaf te wachten bij de gate voor jan met de korte achternaam. Na ja je kunt je voorstellen hoe woest die Marokkanen werden die allemaal naar A'dam wilden. Niemand kreeg een vergoeding, zelfs geen eten of drinken. Wie wilde werd overgeboekt naar Brussel en vanaf daar werd een bus ingezet naar A'dam voor degene die daar behoefte aan hadden.

Een keer daarvoor (in mei) was ook een vlucht geannuleerd van Casablanca naar A'dam vanwege de aswolk en we kregen ook geen vergoeding. We konden niet anders dan 3 nachten langer blijven en het vliegtuig naar Brussel te pakken.

travelfan

Door: travelfan • Geplaatst op

Ik heb afgelopen jaar in april veel problemen gehad met mijn vlucht vanuit Cuba.
Martinair had besloten om wat meer mensen vanuit mexico mee te nemen, deze vlucht ging via havana terug naar Nederland. (in tijden van de aswolk)
Resultaat; 40 man overboekt die niet meekonden!!
Alle bonnen bewaard, zelfs van je flesje water etc. We kregen in de gauwigheid vouchers van Mp in onze handen geduwd aarbij we 180 dollar pp terug konden krijgen bij thuiskomst.
En vervolgens zijn we met cubanaair naar madrid gevlogen, met KLM naar parijs om uiteindelijk met Airfrannce in amsterdam aan te komen....... wat een vlucht.... maar we waren thuis.
Weleens waar 12 uur later en met veel omwegen maar ja. Maar thuis netjes de eu claim ingevuld met een zeer uitgebreide brief. Claimbedrag zou 600 pp worden - de reeds ontvangen 180 dollar. En met resultaat want deze week krijgen we het geld op onze rekening gestort van de Martinair. Kijk dan steekt de eu claim wel 27% in zn zak, maar als ik in mn dossier kijk hebben ze er ook echt moeite voor moeten doen wat mijzelf nooit was gelukt!
Onze volgende reis zijn we al aan het uitzoeken, hopen dat die beter verloopt!
Maar nogmaals, ALTIJD CLAIMEN!! zo komt er ook duidelijk uit welke maatschappijen meer te vertrouwen zijn in hun vertragingsbeleid.

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.