Reisnieuws

Vliegtuigstoelen: de toekomst

Gepubliceerd: 21 okt 2010
1

Columbus heeft je al regelmatig bericht over de nieuwste vliegtuigstoelen. Van de kleinste vliegtuigstoel tot aan de knusse 'cuddle class'. We nemen de laatste ontwikkelingen nog even een keer onder de loep.

De laatste decennia komen er steeds meer ontwikkelingen op het gebied van vliegen. Of het nou gaat om doorschijnende vliegtoestellen of de steeds comfortabele (of juist niet comfortabelere) vliegtuigstoelen. We zetten de laatste ontwikkelingen nog even op een rijtje.


1. Languit knuffelen in de Cuddle class

Ook wel bekend als de 'Sky Couch'. Je klapt á la Inspector Gadget drie stoelen naast elkaar uit tot een bed(je). Wanneer je met z'n tweeën reist, kun je voor de halve prijs de derde stoel erbij kopen. Een voordeel is natuurlijk dat je meer ruimte hebt, dat familie's bij elkaar kunnen zitten en kans op een goede nachtrust. Nadeel: kijken naar kleffe knuffelende stellen. Vanaf november gaan de eerste vluchten met de 'Cuddle class' bij Air New Zealand de lucht in.

2. Stoelen die vooraf zijn ingesteld

Bij Spirit Airlines wordt het ruimteprobleem opgelost met stoelen die vooraf (naar achter) zijn ingesteld. De stoelen zijn lichter in gewicht en dat scheelt weer brandstof. Natuurlijk is het grote voordeel dan dat je niet meer onverwachts een kop koffie in je schoot hebt omdat degene voor je zijn stoel verzet. En dat is tegelijkertijd ook het grootste nadeel, want stiekem wil je best dat irritante mens achter je, die de hele tijd tegen je stoel schopt, een beetje jennen.

3. Reclame in het vliegtuig

Vorig jaar kwam de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij AirTran op het idee om reclame op het vliegmeubilair te plaatsen. Op je uitklaptafeltje bijvoorbeeld. Door reclame te plaatsen in het vliegtuig kunnen tickets goedkoper aangeboden worden.


4. Zadels in de lucht, de kleinste vliegtuigstoel

De kleinste vliegtuigstoel wordt ook wel de 'SkyRider' genoemd. In de stoelen, die enigszins op zadels lijken, zit je in een verticale (staande) houding. Zo wordt er per passagier tien centimeter ruimte bespaard en passen er dus meer mensen in het vliegtuig. Dat betekent minder kosten. Wel een beetje jammer dat je dan, misschien meer dan je lief is, wordt geconfronteerd met je buurman/vrouw.


5. Bij het raam of aan het gangpad? Vooruit of achteruit?

Bovenstaande vragen kun je wellicht verwachten binnenkort bij het inchecken. Sommige vliegmaatschappijen denken eraan om de stoel om en om te draaien. In deze opstelling zit je niet langer schouder aan schouder, maar kom je met je schouder bij de knie van je medepassagier. Op deze manier is er extra beenruimte en kan er ook nog eens een rij stoelen bij. Tegelijkertijd een voordeel en nadeel: je kunt elkaar aankijken. Voor een flirt prima, maar niet als je op je privacy gesteld bent.

6. Veilig en wel met de airbagbelt

In 2005 is er een regel ingesteld dat alle Amerikaanse vliegtoestellen voorzien dienen te zijn van airbags. Dit om passagiers te beschermen tijdens bijvoorbeeld een noodlanding. Met een airbag kun je niet met je hoofd tegen je uitklaptafeltje botsen. Wij vragen ons wel af wat voor paniek er kan ontstaan als er honderd airbags tegelijkertijd spontaan open gaan...


7. Verticale hoogstandjes 1: staand vliegen

Al in 2009 kondigde een aantal vliegmaatschappijen, waaronder RyanAir, aan om staand vliegen in te voeren. Staand vliegen betekent meer ruimte, meer passagiers en dus minder kosten. Voor vluchten van één tot drie uur moeten staand te doen zijn. Maar laten we even eerlijk zijn, niemand zit, pardon, staat er toch op te wachten om twee uur lang stil te staan in een vliegtuig? Je kunt geen kant op. Reken maar dat je staand vliegen niet leuk vindt!


8. Verticale hoogstandjes 2: stapelen

Dit principe geldt al voor nieuwbouw van gebouwen: om kosten te besparen, moet je de lucht in. Waarom dan eigenlijk ook niet in het vliegtuig? De Amerikaanse designer Emil Jacob ontwierp met deze gedachte in zijn achterhoofd een nieuwe indeling voor het vliegende meubilair. In zijn ontwerp verhoogt hij de stoelrijen. Je krijgt dan dus meer ruimte om naar achter te zitten, of zelfs om te liggen. En het ziet er best cool uit.



Lees meer best gelezen reisnieuws en reistips of
deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Door: Luc Bierman
Reizen met overgewicht

Mensen die ruim boven het gemiddelde gewicht zitten, hebben vaak niet genoeg aan één vliegtuigstoel. De foto, bijgevoegd bij dit artikel, die onlangs in een Amerikaans toestel werd genomen, zorgt voor een discussie.

0
Reisnieuws
De veiligste vliegtuigstoel

De veiligste stoel in een vliegtuig staat voorin aan het gangpad, maximaal vijf rijen van de nooduitgang af. Dat blijkt uit een studie van 105 vliegtuigongelukken.

0

Reacties van bezoekers Reageer

merci1986

Door: merci1986 • Geplaatst op

haha en die mannen willen allemaal onder zitten/liggen met stapelen.
Want als de sterwardess het trappetje op loopt om de gordel te chekken genieten zij van het uitzicht onder het rokje :P

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.