Reisnieuws

De 10 grootste hotelirritaties

Gepubliceerd: 13 jul 2010
16

Hoe meer je reist, hoe meer verschil je ziet in de wijze waarop hotels worden gerund. Hoe duur een hotel is, maakt niet het verschil. Het is de bezieling van de eigenaar en de wil om het de gast naar de zin te maken dat het verschil maakt. Sommige onvolkomenheden aan een hotel zijn meer grappig dan irritant, andere maken je zo boos als een dolle stier. De Columbus redactie zette de tien grootste ergernissen uit eigen ervaring op een rij.


1. Nachtkastje

Nachtkastjes zijn handig, maar waarom moet in een tweepersoonskamer het nachtkastje altijd tussen de twee bedden in staan? Is dat om te voorkomen dat er iets 'gebeurt' in de kamer? Denkt het hotel dat je niet in staat bent om om het nachtkastje heen te lopen als je bij je kamergenoot in bed wilt belanden? Gevolg is doorgaans dat je eerst de kamer half moet verbouwen: nachtkastje opzij, bedden tegen elkaar aan, nachtkastje er weer naast. Niet alleen ben je zelf uitgeput, de buren zullen ook niet blij zijn met het geschuif van meubels tijdens hun vakantierust.

2. Airconditioning

De airco is natuulijk heerlijk om op je kamer te hebben, maar niet elke airco werkt zoals het moet. Sommige apparaten maken enorm veel kabaal door slecht onderhoud, andere koelen niet of te weinig. Als je de receptie erop wijst dat het niet koel wordt, is steevast het antwoord dat het even duurt of worden er andere smoezen gebruikt om maar niet te hoeven zeggen wat de ware reden is. Maar wij zullen er niet over liegen: de centrale airco staat uit kostenbesparing vrijwel altijd uit of op een heel laag pitje.


Ook losse airco-units - ofwel die witte kasten aan de muur- worden nogal eens zo ingesteld dat er maar een klein beetje gekoeld wordt. Allemaal prima, maar verkoop de kamer dan ook niet als zijnde met airconditioning! Ons advies: als je een kamer met airco hebt geboekt en deze werkt niet naar behoren, laat het hotel het probleem maar oplossen. Eis anders gerust een korting. Wel even volhouden - blijf vooral glimlachen! - want je krijgt naturlijk eerst een aantal smoezen te verwerken.


3. Uitzicht

Je kent het wel: je vraagt om een kamer met een raam en liefst met uitzicht op de zee. Dan trek je de gordijnen open en... Dat er een muur verborgen zit achter de gordijnen waar jij dacht dat een raam zou zitten, is natuurlijk een klassieker, maar komt eigenlijk alleen nog op vliegveldhotels voor. Maar ook andere verpestende uitzichten zijn mogelijk. Met stip op 1: de enome aironditioningkoelers die pal voor je raam zijn gebouwd. Of je moet een nekverrekking riskeren om nog een streepje van de zee te kunnen zien.

4. Doucheknop

Wil je lekker douchen, dan mist steevast het haakje aan de muur waar je de douchekop aan opgehangen kan worden. Is het je ook opgevallen, dat dat haakje opvallend vaak mist - zeker in de wat minder goede hotels? Douchen met de douchekop in de hand is natuurlijk minder relaxed en voorkomt dat je een halfuur onder de douche blijft hangen. En dat is precies de reden dat de hotellier het haakje van de muur heeft laten verwijderen. Want hij heeft liever dat jij als gast minder comfort hebt, dan dat hij aan het einde van de maand een torenhoge energierekening ontvangt. Wel zo duurzaam natuurlijk. Toch zou het fijn zijn als je als gast zelf kunt bepalen hoe lang je onder de douche wilt staan, en vooral: hoe comfortabel! Want je haren wassen is op die manier toch best lastig...


5. Doucheslang

'Fijn, er zit toch een haakje aan de muur! Wat een goed hotel, nu kan ik lekker lang douchen!' Jammer, maar helaas: het hotel heeft de doucheslangen ingekort. En ze hebben dan altijd net zo'n fijne lengte dat je er nog niet onder kunt staan. De hoteleigenaar lacht ongetwijfeld in zijn vuistje. Wat ga je er immers tegen doen? De receptie bellen dat de doucheslang te kort is? Je weet niet eens wat doucheslang in het Spaans is! En bovendien is er helemaal geen telefoon op je kamer. Dus, laat maar. Gelaten douchen we gehurkt in het bad en dat heel kort: inzepen, afspoelen, klaar. Precies zoals het hotel het wil.

6.Stopcontacten

Anno 2010 heeft een hotelkamer minimaal drie stopcontacten op een rij nodig. Je brengt immers een zo kort mogelijke tijd door in je kamer en wilt dus tegelijk je telefoon, je fotocamera en je laptop kunnen opladen. Maar nee, zelfs in moderne hotels kun je dit op je buik schrijven. Gij zult niet opladen! Je zoekt je altijd rot naar een stopcontact en eindigt bij het stopcontact van de televisie, dat achter die zware kast verborgen zit. Dus dat betekent: kast verplaatsen, op de grond liggen en hopen dat je stekker dan ook nog eens past.


Stopcontact nummer twee vind je doorgaans in de badkamer: bestemd voor het scheerapparaat. Probleem daarbij is dat het opspattende water van je wastafel en je laptop niet echt goed samengaan én dat veel stopcontacten voor scheerapparaten op een of andere manier ook echt alleen werken bij scheerapparaten. Om gek van te worden! Het zou toch zo makkelijk kunnen zijn... zou je zeggen.
Tip: neem een stekkerverdeler mee, die van één stopcontact drie stopcontacten maakt.

7. Lichtknoppen

Doodmoe, na alle ervaringen van de dag, wil je gaan slapen. Dan loop je geheid tegen het volgende probleem aan: hoe doe ik alle lichten uit? Je kunt gerust vijf minuten bezig zijn om alle knopjes te vinden. Het licht van de hal, het plafondlicht, de schermerlamp, het lampje boven de het nachtkastje en het licht in de badkamer.
Hotelkamers zijn altijd bezaaid met knoppen, maar die ene knop naast je bed waarmee je in één keer alle lichten uitdoet: nee, die is er nu net niet. Als je de deur uitgaat en je sleutelkaart uit de gleuf haalt, klappen direct alle lichten in je kamer uit, dus het kan wel! Dus waarom, oh hotelliers, is er geen 'Alle lampen uit'-knop naast het bed?


8. Geluidsoverlast

Tja, de details zijn weliswaar een beetje smerig, maar daarom hoort het ook in de grootste ergernissen thuis. Ben je ook weleens wakker geworden van een buurman of -vrouw die 's nachts naar het toilet gaat, wat klinkt alsof er een olifant staat te kletteren? Om het over andere geluiden maar niet te hebben. Aan de gehorigheid van hotels is helaas weinig te doen.
Tip: neem altijd oordopjes mee.

9. Internet

Gratis wifi op je kamer: een must voor elk hotel dat nog een beetje in de bewoonde wereld ligt. Gelukkig is internet in hotels in opkomst. Helaas kom je ook maar al te vaak de verschrikkelijke internetkaart tegen, die je voor belachelijk veel geld bij de receptie moet kopen. Dan mag je in een hok waar drie oude pc's staan, je mailtjes tikken. Of mag je gebruik maken van de computer van de receptioniste om je Hotmail even snel te checken.Het lijkt wel of de hotelbranche vijf jaar, misschien wel tien jaar, achter loopt op de wensen van ons reizigers. Je wilt toch altijd op je hotelkamer kunnen internetten, mailen en skypen? Vooruit, misschien niet in het Zouthotel op de Boliviaanse Salar de Uyuni, maar wel in Parijs of welke andere grote stad dan ook. Als een hotel gratis wifi heeft op de kamer, die zijn wij al snel geneigd het hotel aan iedereen te adviseren. Punten zijn door hotels makkelijk te verdienen...


10. Ontbijt

Verblijven in een hotel betekent voor de meeste mensen: Vakantie! Waarom is het ontbijt dan altijd zo vreselijk vroeg? Vaak eindigt de ontbijttijd al om tien uur. En als jij denkt dat je ermee weg komt om om tien voor tien binnen te lopen, dan is veel beleg al op en de kan met jus d'orange leeg. Een einddtijd van 12.00 uur lijkt ons heel netjes!


Deel je mening: Wat is jouw grootste ergernis in hotels?

Columbus is benieuwd naar de ervaringen van de lezers. Dus spui je irritatie hieronder!

Fresh.FM besteedde ook aandacht aan de 10 grootste irritaties van Columbus. Beluister het fragment hier:




Lees meer best gelezen reisnieuws en reistips of.
deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Top-8 ergernissen in vliegtuig

Erger je je in vliegtuigen ook zo aan vieze toiletten, een enorme kletkous als buurman en onbeschofte stewardessen? Honderden mensen deelden hun mening over hun grootste vakantie-ergernis.

2
Reisnieuws
Grootste irritaties van hotelgasten

Je kent het wel, je gaat op reis met het vooruitzicht op een topvakantie. Eenmaal bij jouw bestemming aangekomen, verandert een rustgevende vakantie in een paar stressvolle dagen. Er is een online enquête afgelegd om de grootste irritaties op een...

0
Reisnieuws
Blijf van mijn stoel af!

Iedereen heeft er weleens last van: irritante medepassagiers in het vliegtuig. British Airways vroeg zich af wat de meest irritante gewoontes zijn voor Nederlandse reizigers en heeft daarom een enquête afgelegd.

9

Reacties van bezoekers Reageer

adelheid

Door: adelheid • Geplaatst op

Waarom, als je een tweepersoonskamer boekt - met z'n tweeen dus, is er altijd maar 1 gammel klaptafeltje waar je een koffer of tas op kunt leggen?? De andere moet je dan op een bureau leggen, onder je bed schuiven of op bed in en uitpakken en dan weer dichtritsen en ergens in een hoek zetten. Zelfs luxe hotels lijken hier nooit aan te denken.
Andere irritaties: dikke dekbedden in de zomer, maar helaas is het net te kloud om alleen onder het laken te liggen.
Nachtkastlampjes die zo weinig licht geven dat je met geen mogelijkheid een boek in bed kunt lezen.
Slappe kussens.
Kamerkoelkasten die herrie maken maar die zo opgesteld zijn dat je de stekker er niet uit kunt trekken.

mmartens

Door: mmartens • Geplaatst op

mijn grootste hotel irritatie: niet goed schoongemaakte badkamers. ik heb een keer een badkamer meegemaakt waar de uitwerpselen letterlijk op de muur en het plafond zaten (vraag me trouwens ook wel af welke gast zo goor was...)

maar goed, dit was dus niet schoongemaakt.....

en ik moest zo nodig.... ben geweest maar met mijn ogen dicht...

Annemaria

Door: Annemaria • Geplaatst op

Ik sluit me volledig aan bij Sheila, wat is belangrijk.......
Je weet naar wat voor werelddeel/land je gaat, je kiest zelf in wat voor vorm van luxe je je wilt ophouden. Backpackers zijn (over het algemeen) makkelijk en kijken nergens van op. Heb maar wat vaak half boven het toilet balancerend een douche gepakt, al dan niet koud. Krijg je niks van. Beetje relativeren hoor!
Maar altijd even checken waar je de nacht gaat doorbrengen voor je betaalt lijkt mij erg logisch...... Kom je niet voor verrassingen te staan. Als het op het oog maar schoon is, dat is toch wel 1 puntje om te checken.
En soms moet je gewoon even je lenzen uitdoen als je je kamer binnenkomt, is er niets aan de hand ;-)

edwinaverdingh

Door: edwinaverdingh • Geplaatst op

Tja, veel is afhankelijk van waar je verblijft. Jaren geleden boekten we wel eens een hotel omdat we voor onze zoon toch enige 'hygiënisch comfort' wilden. Dan zijn de verwachtingen ook hoger. Vanaf zijn 7de zijn we beginnen backpacken en sliepen in guesthouses in Indië... Dan weet je op voorhand dat je die luxe niet hebt. Wat we wel deden vooraleer we betaalden, was de kamer (vooral de matras) even checken. Voor de rest hadden we ons eigen bedlinnen en vliegennet bij. Een beetje immuniteitstraining kan geen kwaad! ;-)

Saya

Door: Saya • Geplaatst op

Het allerbelangrijkste vind ik idd ook als het maar schoon is.... en dan met name het bed! In India Khajuraho vond ik een bed met dat bezoedeld was door iemand die opgewonden was geraakt door de aanwezige Kama Sutra tempels in het dorp en in Indonesie heb ik in een bed geslapen waar de bedbugs zich te goed deden aan mijn witte vlees... Ik bleek ook nog eens allergisch voor die beesies te zijn waardoor ik wekenlang met ondraaglijke jeuk heb rondgelopen en een huid die uitzag alsof ik door kwallen was gebeten. En daarbij hielpen zelfs een pyama, anti muggenspiraal en spray én eigen overtrek niet....

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.