Reisnieuws

Geofferd haar wordt doorverkocht

Gepubliceerd: 07 jun 2010 0
Dagelijks offeren zo'n 40.000 mensen in India hun haar voor hun religie. Wat er daarna met het haar gebeurt, is voor hen vaak een raadsel. Ze weten niet dat tempels achter hun rug om miljoenen dollars aan het gratis verkregen haar verdienen. De geofferde haren belanden vervolgens tussen de lokken van welgestelden over heel de wereld.
De God die veel Indiërs eren, bestaat uit drie eenheden, waaronder de god Vishnu. Vishnu heeft ooit een grote financiële schuld opgebouwd, die hij niet kon afbetalen. Daarom staat er in de hindoetraditie voorgeschreven dat gelovigen hem moeten helpen met het afbetalen van zijn schuld, door hun meest kostbare bezittingen te offeren. Veel Indische families zijn arm en bezitten niet veel meer dan hun haar. Tegenwoordig wordt het offeren van het haar gezien als een ritueel van reiniging en zuivering.

Pelgrimstocht

Dagelijks treden duizenden pelgrims in de voetsporen van hun grootouders en nemen de route van Noord- naar Zuid-India. Daar bezoeken zij de Simhachalam tempel die is toegewijd aan Vishnu, om hun haren te schenken. Het offeren van haar wordt doorgegeven van generatie op generatie. Zelf zien Indiërs het niet als een offer, maar als een eerbetoon aan hun grootouders door diens tradities voort te zetten. Daarnaast heeft de reis een religieuze betekenis voor het gezin. De familieleden hopen dat hun offer hun God gunstig zint en hen voorspoed en geluk brengt.

Haarextentions

Jarenlang werd het geofferde haar verbrand of gebruikt voor matrassen en oliefilters. Pas honderd jaar geleden realiseerden de tempels zich dat er een markt is voor het haar. Nu verkopen ze de lokken aan rijke, westerse bedrijven die gespecialiseerd zijn in haarextenties. Met de opbrengst wordt de tempel onderhouden en worden er sociale voorzieningen gebouwd, zoals ziekenhuizen en wegen. De offeraars zien echter niets van de opbrengst terug.

Miljoenenindustrie

Jaarlijks gaan er miljoenen dollars om in de haarindustrie. Voor een kilo onbewerkt Indiaas haar leggen investeerders zo'n € 1.000 neer. Daarna worden de lokken naar een fabriek gebracht, waar ze met de hand worden gekamd en geplukt op grijze haren. Het haar belandt vervolgens in Europa, waar het wordt geverfd. Ten slotte komen de lokken vaak weer terecht in India, aan de hoofden van de crème de la crème die er duizenden euro's voor betalen.

Opbrengst

Duidelijk mag zijn dat de Simhachalam tempel de rijkste tempel in India is. Zorgelijk is alleen dat de pelgrims zelf eigenlijk niet weten wat er met het haar gebeurt. Ze zien geen cent terug van de opbrengst, terwijl de tempel zegt het geld gebruiken om mensen te helpen. Van de opbrengst van één extension kan een Indisch gezin een jaar leven.

Documentaire Hair India

Twee jaar geleden is de spraakmakende documentaire Hair India uitgekomen. De makers Raffaele Brunetti en Marco Leopardi willen met de documentaire de vraag oproepen of het wel ethisch is om zoveel geld te verdienen aan afgestaan haar. In de documentaire worden drie verhaallijnen uitgelicht om het contrast van de Indiase bevolking te laten zien. Je maakt allereerst kennis met een arme Indiase familie die de bedevaart naar de tempel Simhachalam maakt. Daarna zie je het leven van een rijke Indiase journaliste van het glamourblad Hello! Tenslotte wordt ook de rol toegelicht van zakenman Mr. Gold, de eigenaar van Greath Lenghts, een bedrijf dat haarextenties verkoopt.

Bekijk de documentaire

Het grootste gedeelte van de video kun je hier bekijken:




Wil je de volledige versie zien? Dat kan via Linktv.org/hairindia.

Schrijf je nu in voor de Columbus nieuwsbrief en krijg iedere week het beste reisnieuws gratis in je mailbox.
Volg Columbus Magazine ook via Twitter, Facebook en Hyves.
deel dit artikel met je vrienden:
 

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.

log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.

Laatste artikelen

Topblog van de Week: een paradijselijke reis

'Ik zie in het donker een haai voorbij zwemmen. De pelikaan naast me ziet het ook. Even veert hij op, een visje is nooit te versmaden.' Nieuwsgierig hoe dit afloopt en over welk paradijs communitylid neretslok schrijft? Je leest het in zijn blog die verkozen is tot Topblog van de Week. 

'Ik zie in het donker een haai voorbij zwemmen. De pelikaan naast me ziet het ook. Even veert hij op, een visje is nooit te versmaden.' Nieuws...

Wegdromers voor lekkerbekjes

Vreemde gerechtjes proeven, nieuwe smaken en geuren ontdekken: het hoort er allemaal bij op reis. Onze Columbus communityleden hebben de smaak te pakken en weten eten op een bijzondere manier vast te leggen. 

Vreemde gerechtjes proeven, nieuwe smaken en geuren ontdekken: het hoort er allemaal bij op reis. Onze Columbus communityleden hebben de smaak te pakk...

Tsjernobyl op de radar

Al meer dan 30 jaar geleden sloeg in de kerncentrale bij Tsjernobyl het noodlot toe. Door de vijfdelige HBO-serie Chernobyl, die vanaf mei op Ziggo Movies & Series te zien is, wordt het Oekraïnse gebied de laatste tijd steeds populairder voor toeristen. Voor al deze media-aandacht waren wij al in Ts...

Al meer dan 30 jaar geleden sloeg in de kerncentrale bij Tsjernobyl het noodlot toe. Door de vijfdelige HBO-serie Chernobyl, die vanaf mei op Ziggo Mo...