Reisnieuws

Vertraging? Krijg €600 terug!

Gepubliceerd: 17 mrt 2010
15

Door de uitspraak die de rechter vorige week in Haarlem heeft gedaan is het als passagier een stuk makkelijker geworden om geld terug te krijgen bij vertraagde vluchten. Er hoeft geen rechtbank meer aan te pas te komen, want je kunt de vergoeding, die kan oplopen tot €600, zelf terugvragen. Of je later aankomt omdat je vlucht overboekt is, of je uberhaupt niet gaat omdat je vlucht geannuleerd is, maakt niet uit.

Columbus Travel
Columbus Travel
Maar wat zijn nu precies je rechten en hoe pak je het aan? Helaas zijn maatschappijen hier niet altijd duidelijk over en komen er vaak vanaf zonder te betalen.
Columbus zocht uit wat je rechten precies zijn en hoe je ervoor zorgt dat je die vergoeding uiteindelijk ook echt krijgt.

Vereisten voor compensatie:

Om in aanmerking te komen voor compensatie, moet je vlucht in ieder geval aan de volgende voorwaarden voldoen:
~ Je vlucht vertrekt (of zou vertrekken) op een luchthaven binnen de Europese Unie of
~ Je vlucht vertrekt (of zou vertrekken) buiten de Europese Unie en de bestemmingsluchthaven is binnen de Europese Unie. Je moet dan wel vliegen met een Europese luchtvaartmaatschappij
~ Je moet op tijd ingecheckt hebben of in ieder geval op tijd aanwezig geweest zijn


Bij de volgende situaties krijg je mogelijk een bedrag van je vliegmaatschappij terug:

Je vlucht is overboekt

Als je vlucht overboekt is en je doet onvrijwillig afstand heb je recht op alternatief vervoer óf volledige terugbetaling van je ticket. Daarnaast moet de maatschappij een compensatie bedrag betalen voor het ongemak en verzorgingskosten voor de wachttijd.

Annulering van je vlucht

Ook bij annulering van je vlucht heb je recht op verzorgingskosten en moet de vliegmaatschappij je een ander acceptabel vervoer bieden of je ticket terugbetalen.


Bij technische storing wel vergoeding

Als er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden zoals veiligheidsproblemen vanwege slecht weer, oorlog of staking vervalt je recht op vergoeding. Er is bij passagiers vaak onduidelijkheid over het recht op compensatie bij een technisch mankement. Echter, de wet is hier duidelijk over: in dit geval heb je wel degelijk recht op je vergoeding, ook al laten veel vliegmaatschappijen je anders geloven.

Ook vergoeding voor vlucht vijf jaar terug

Je kunt de vergoedingen terugvragen met terugwerkende kracht. De termijn verschilt per land en hangt af van het verjaringstermijn dat in het betreffende land is vastgesteld. In Nederland is het verjaringstermijn vijf jaar. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is in het bezit van alle vluchtgegevens van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens die langer geleden zijn.

Minstens € 250

Het bedrag wat je terugkrijgt wanneer je vertraagd bent, wordt bepaald aan de hand van je nieuwe aankomsttijd op de plaats van bestemming. Je moet minstens drie uur later op de plek van bestemming aankomen om de volgende vergoeding te krijgen:

~ € 250 voor een vlucht t/m 1500 km
~ € 400 voor een vlucht binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km
~ € 600 voor alle andere vluchten

Hoe ga je te werk?

Als je van mening bent dat je in een situatie terecht bent gekomen waar je een vergoeding voor moet krijgen, probeer je dit als eerst te regelen via de luchtvaartmaatschappij waar je je ticket hebt geboekt. Lukt dit niet, dan kun je ook een klacht indienen bij Inspectie Verkeer en Waterstaat en bij de Geschillencommissie Luchtvaart.



Als je er met die organisaties niet uitkomt of je wilt ingewikkeld werk uit handen geven, kun je terecht op de website EUclaim.nl. De website helpt passagiers bij het krijgen van de vergoeding waar zij recht op hebben. EUclaim heeft inzicht in alle historische vluchtgegevens en kan dus precies uitzoeken hoe alles precies gelopen is. Als je inderdaad de kosten vergoed krijgt, dan draag je 27% van de compensatie af aan EUclaim. Het bedrijf hanteert de ‘no cure, no pay’ policy. Als het niet gelukt is om geld terug te krijgen via Euclaim, betaal je hen dus ook niets. EUclaim kan helaas maar tot januari 2007 terug in de gegevens kijken. Het bedrijf wacht nu op de rechten om ook tot vijf jaar terug te kunnen kijken.

Bewijs

Zorg ervoor dat je in ieder geval je (al dan niet gebruikte) ticket en je boekingsbevestiging hebt, aangezien je dit wellicht nodig hebt als bewijs. Bijvoorbeeld als de luchtvaartmaatschappij je weigert omdat ze van mening zijn dat je te laat ingecheckt hebt.

Betaling

Binnen zeven dagen moet je je geld ontvangen hebben, contant of via een overschrijving. Alleen als jij zelf ingestemd hebt met waardebonnen of vouchers kan ook hiermee de tegemoetkoming geregeld worden.


Volg Columbus Magazine via Twitter of via RSS.
deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Geld bij vertraagde vlucht

Met de nieuwste EU-wet die vandaag door het Europees Hof van Justitie is vastgesteld, wordt het wachten op een vertraagd vliegtuig een stuk minder vervelend. Passagiers die meer dan drie uur vertraging oplopen hebben recht op een vergoeding van de...

2
Reisnieuws
Ryanair wil geld voor wc

Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, is bij luchtvaartmaatschappij Ryanair aan het juiste adres. In haar poging de goedkoopste te zijn, speelt het bedrijf met de gedachte een euro te vragen voor een toiletbezoek aan boord.

2
Reisnieuws
Vliegen fors duurder door taks

De vliegtaks maakt vliegen vanuit Nederland steeds duurder. Vooral prijsvechters merken dit en verlaten massaal Schiphol. Waardoor je als reiziger straks veel meer betaalt voor een vliegticket.

0

Reacties van bezoekers Reageer

tborrowers

Door: tborrowers • Geplaatst op

Ook Transavia mag gewoon op de zwarte lijst. Afgelopen zomer met 4 personen 7 uur vertraging gehad door een gecancelde vlucht en via ARAG Calimservice de claim ingediend.
Na veel over en weer briefwisselingen gaan ze nu naar de rechter maar dat kan nog wel even duren.
Waarom frustreren deze maatschappijen de consumenten zo? We moeten maar eens groepsgewijs gaan boycotten. Gewoon ff een seizoen niet vliegen bij Transavia.
Wie maakt de website? Ik schrijf me in...

DeLaatFoto

Door: DeLaatFoto • Geplaatst op

Door een lakse houding van ArkeFly afgelopen oktober ruim 2 dagen vertraging opgelopen. EUClaim ingeschakeld maar die geven wel heel snel op als de maatschappij alle correspondentie domweg negeert. Ofwel: tijd en moeite gestoken in een terechte claim maar het levert geen kwartje op. Ik schakel voortaan wel een andere partij in. Daarnaast is dit de zoveelste issue met Arke. Die zijn goed in massaal veevervoer maar als het op klantgerichtheid aankomt moet je ergens anders zijn. Daarom is ook Arke wat mij betreft exit.

jacomien

Door: jacomien • Geplaatst op

Ook ik heb geprobeerd geld terug te krijgen voor twee keer een vertraagde vlucht( 2 verschillende keren 12 en 13 uur vertraging) Heb daarbij geprobeerd bemiddeling te krijgen. Echter: ik was te laat want de rechter heeft in april beslist dat de verjaring niet langer mag zijn dan 2 jaar. ( was 5 jaar) Helaas....

Maarscha

Door: Maarscha • Geplaatst op

En vergeet niet je annuleringsverzekering te informeren als je door vertraging buiten je schuld een of meer dagen later thuis komt. Het verzekerd bedrag wordt gedeeld door het aantal dagen= dagprijs. Je krijgt per dag dat je later thuiskomt deze dagprijs uitgekeerd. Behalve de 600 euro per persoon, kregen we dus ook nog geld van onze annuleringsverzekering terug.
EvM

haantje01

Door: haantje01 • Geplaatst op

Waar komt die termijn van 5 jaar vandaan. Ik heb een claim bij Martinair ingediend over 2006, maar zij weigeren hem in behandeling te nemen omdat de termijn voor indienen van een vordering van 2 jaar is verstreken. Volgens mij weer een uitvlucht.

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.