Reisnieuws

Doel vliegtaks niet bereikt

Gepubliceerd: 11 jun 2009
2

De vliegtaks wordt per 1 juli 2009 na één jaar weer afgeschaft. Met de invoering werd verwacht dat dit een positief effect zou hebben op het milieu, maar uit onderzoek is gebleken dat dit doel niet is behaald.

De vliegtaks is een belasting in Nederland die wordt geheven op vliegtickets. Deze belasting is ingevoerd op 1 juli 2008. De belangrijkste reden voor de invoering is het positieve effect dat de belasting zou hebben op het milieu. De regering ging er vanuit dat de belastingheffing zou leiden tot een lagere groei van het vliegverkeer en daarmee het milieu ten goede zou doen.

Concurrentiepositie Schiphol verslechtert
Het positieve effect op het milieu wordt veelal bestreden door luchthavens en reisorganisaties. Zij wijzen erop dat veel Nederlanders kiezen voor een autovakantie of ze vertrekken vanaf een vliegveld buiten Nederland. Door de vliegtaks die in Nederland geheven wordt, is vertrek vanuit het buitenland vaak goedkoper. Dit is uiteindelijk alleen maar slechter voor het milieu.
De ANVR schat dat zes tot zestien procent van de Nederlanders uitwijkt naar de luchthavens in Düsseldorf of Antwerpen. Dit verslechtert de concurrentiepositie van Schiphol ten opzichte van andere luchthavens.

Luchthavens buiten Nederland
Eind maart 2009 werd bekend gemaakt dat de vliegtaks per 1 juli 2009 wordt afgeschaft. De belangrijkste reden hiervoor is de verslechterde positie van Schiphol, maar ook van luchthavens die dichtbij de grens liggen zoals Groningen Airport Eelde. Bovendien blijkt dat Nederlanders niet minder vliegen sinds de invoering van de vliegtaks. Aangezien ze wel vaker hun reis vanaf luchthavens buiten Nederland boeken, lijkt het erop dat ze wel meer letten op hun centen. Ook de Denen pakken geen vliegtuig minder, terwijl in dit land als eerste vliegtaks werd ingevoerd. Het doel van de invoering is hiermee dan ook van de tafel geveegd.
deel dit artikel met je vrienden:
Reisnieuws
Vakantie 2009: Thuis

Ruim twintig procent van de Nederlanders heeft besloten zijn vakantieplannen ten gevolge van de kredietcrisis te annuleren. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Kelkoo.

0
Reisnieuws
Einde aan vliegtaks

In haar strijd tegen de crisis kwam de regering deze week met heuglijk nieuws: zij schaft de vliegtaks af. De reisbranche en vliegtuigmaatschappijen zijn blij en vliegen wordt goedkoper.

0
Reisnieuws
Door vliegtaks meer vervuiling

De omstreden vliegtaks zorgt ervoor dat reizigers massaal op andere luchthavens opstappen om zo minder voor hun vlucht te betalen. Gevolgen: meer vliegbewegingen en meer milieuvervuiling.

0

Reacties van bezoekers Reageer

hansbaltes

Door: hansbaltes • Geplaatst op

Vliegtaks of geen vliegtaks: vertrekken vanuit Schiphol is meestal veel duurder dan b.v. Dusseldorf.
Door de invoering van de vliegtaks mijdt ik Schiphol en dat gaat ook zo blijven.
Een retourtje vanaf Schiphol b.v. met de KLM naar Kaapstad of Johannesburg is bijna € 200 duurder dan met diezelfde vlucht maar dan vanuit Dusseldorf. En dit terwijl je toch nog even van Dusseldorf naar Amsterdam moet vliegen v.v.!!! Met z'n tweeen is dan gauw € 400 verdiend.
Er zijn makkelijk andere voorbeelden te geven.
Vliegtaks of geen vliegtaks: je wordt nog steeds financieel bedonderd als je vanuit Nederland vertrekt. Gelukkig is Nederland maar een klein landje. Je hoeft nooit erg ver te gaan om voordeel te behalen.

ajdehaan

Door: ajdehaan • Geplaatst op

Inderdaad.. Schiphol heb ik praktisch afgeschreven. Vlogen we afgelopen herfst voor 400 euro minder vanaf Bremen naar Nairobi, over twee maanden stap ik weer in Bremen in het vliegtuig om voor 300 euro goedkoper naar Quito te reizen.

Beide vluchten gingen via Schiphol, en waren exact hetzelfde als direct vanaf Schiphol vertrekken. Wij vliegen dus graag een paar uur extra om honderden euros te besparen..

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.