Siberie reisblogs

Trans Mongolië Express: Over harde bedden en strenge douane

Puckske was er (tot 28 sep 2010) Gepost op 05 okt 106 reacties

Over harde bedden en strenge douane: Door ERIK

Dag 1
Om 20.00u worden we opgehaald in Hotel tourist, door onze tiara gids Dimitri. Hij brengt ons naar het treinstation, daar zal onze trein vertrekken. Om stipt 21.35u. De kaartjes worden grondig gecontroleerd door de provodnik. We zitten in trein 4, wagon 7. Samen met Marco en Roos uit Zeeland. Dit Nederlands stel van in de 40 hebben we al eerder ontmoet, in de taxi naar ons hotel.
Het is nog allemaal even wennen in de trein, er is weinig ruimte. Nadat alles een plekje heeft gekregen zitten we nog even gezellig te kletsen en puzzelen. Het slapen gaat redelijk, de bedden zijn hard maar niet heel erg oncomfortabel. Ik pas er net niet lang gerekt in, maar als je langer bent dan 1.90 heb je echt een probleem…

De volgende ochtend stoppen in het plaatsje Kirov, hier worden opnieuw kolen in de wagon geladen. We zien dat de verwarming en warm water hier komt uit een kachel die nog op kolen wordt gestookt. De eerste dag verloopt rustig, veel gepuzzeld, gelezen en af en toen eruit om de benen te strekken bij een klein russisch stadje. Weinig interessante dingen gezien onderweg. Eigenlijk bestaat het landschap vooral uit bossen van naaldbomen en berken, heiden en kleine slecht onderhouden russische huisjes. Maar het wordt al snel weer avond en we worden al aardig moe. Na een glaasje of 2 van Finse (?) vodka van Marco kunnen we prima slapen en op naar de volgende dag.

Dag 2
Dag 2 bevalt al wat beter, het nietsdoen begint te wennen en het slapen gaat ons ook beter af. Het landschap is maar weinig veanderd, helaas. Wel jammer dat we afgelopen nacht het Oeral gebergte zijn gepasseerd en niets hebben kunnen zien van de heuvels. Die waren waarschijnlijk wel mooi geweest en een welkome afwisseling, denk ik.
In de ochtend zijn we even een rondje door de trein gaan lopen. Onderweg kwamen we een ander Nederlands stel tegen, Michel en Josine uit Utrecht. Zij gaan ook 6 maanden op reis dus dat schept een band. We gaan met zijn 4-en even koffie drinken in de restauratie wagon en moeten 360 roebel (= 9euro!) afrekenen voor 2 koffie en 2 cola. Aan de prijzige kant dus. Nou ja, goed dat we flink hebben ingeslagen en zelf ons eten (veelal noodles) kunnen warm maken met het warm water uit de ketel…

Dag 3
We beginnen een beetje in het ritme te komen. Alsof het niet anders is geweest. Het landschap is niet vlak meer, want we komen langzaam in de buurt van Irkoetsk bij het Baikalmeer. Ook beginnen we het eten van de Russische vrouwtjes op de stationswat meer te vertrouwen en het smaakt allemaal verassend goed! Beetje letten op wat je koopt maar het is zeker aan te raden.Wij zijn er niet ziek van geworden. De tijd lijkt allemaal sneller te gaan en s’avonds gaan we nog even een biertje drinken met Michel en Josphine. Waarbij we uiteindelijk met een grote groep in de restauratie-wagon zitten. Totdat we besluiten dat het weer een mooie dag is geweest.

Dag 4
De ochtend begint wat moeizaam na de biertjes van gisteravond maar een kater hebben we niet. We zijn er vroeg uitgegaan om het Baikalmeer te kunnen zien en het ziet er indrukwekkend uit. Het landschap is alweer wat veranderd in bergachtig met zo af en toe wat besneeuwde toppen. Uiteindelijk is de rit langs het meer voorbij en komen we aan in Ulan Ude, de laatste stop in Rusland. Het is hierna nog een uurtje of 3 naar de grens.
Net voor de grens passeren we dorpjes met mensen die al veel lijken op Mongolen maar nog steeds Russen zijn. Het vee loopt los over het land en door de dorpjes. Hoe ze alles uit elkaar houden is een raadsel. Op een gegeven moment remt de trein behoorlijk hard. Noodstop. Als we uit het raam kijken zien we koeien vlak langs de trein lopen en nu we stil staan loopt er zelfs een kalfje onder onder wagon door. We vrezen het ergste als we uit het raam hangen en naar voren kijken. We zien een kalfje van het spoor getrokken worden en heel langzaam gaat de trein weer vooruit. Er zijn ondertussen al wat locals uit het dorp naar het plaats delict gekomen. We zien ze aan de horizon verdwijnen. Ik ben toch benieuwd hoe vaak zoiets nou gebeurt?
Na de aanvaring met het kalfje komen we een kwartier later aan bij de Russische grenscontrole. Een vrouwelijke douanier komt langs onze coupe en onze paspoorten worden in een grote leren aktetas meegenomen. We horen verhalen dat het af en toe wel eens 6 uur kan duren. Dus, op naar de locale supermarkt en maar even wat inkopen doen. Na een uur komen we terug en is er nog niks veranderd. Weer terug in de wagon dan maar. Nog een uur later komen ze met honden langs. Klein, kleiner, kleinst. Ze komen nog net niet onze coupe in. Daarna horen we ze op dak en zien we ze buiten onder de trein met de honden. Ze rammen met hamers op de onderkant van de wagon. Daarna lopen er nog verschillende nors kijkende mannetjes in uniform langs. We mogen er niet meer uit en een half uur later komt weer de streng kijkende vrouwelijke Russische beambte langs met een controleur die de hele coupe’s controleert en tegen de muren aanschopt? Niet alleen bij ons maar overal. Geen idee waarom. Misschien om indruk te maken? Nou ja.
Na al het officiele gedoe mogen we eindelijk verder richting Mongoolse grens. Bij het eerstvolgende Mongoolse station stapt er weer een douanier in. Hij neemt ook de paspoorten in maar hier gaat het allemaal wat sneller, ook de controle in onze coupe en lang niet zo grondig. Na een dik uur kunnen we weer door. Zo kan het dus ook! Het loopt al tegen 23.00u. Tijd om te gaan slapen. Om 06.30 zullen we aankomen in Ulaan Baator, hoofdstad van Mongolië.

Puckske Positie 26714 (0 p.) Lid sinds 14-07-2008 Foto's en tips: 10 Blogs: 8 Fans: 0

Foto's bij deze blog

blogfoto nr. 1
Erik in de trein.
deel dit artikel met je vrienden:

Andere blogs van deze gebruiker

China - Yangshuo: Over karstpieken en bamboobootjes

Reacties bij deze blog

pensionado

Door: pensionado • Geplaatst op

Heb genoten van dit verslag dat een goed beeld van van die treinreis. Lijkt me toch wel erg lang en weinig boeiend, maar gelukkig maken je medepassagiers dan veel goed. Kijk uit naar het vervolg! En nog heel veel plezier gewenst tijdens deze lange, spannende reis!

Puckske

Door: Puckske • Geplaatst op

Het vervolg komt eraan...
We zijn nog bezig met de reis. Zitten momenteel in een cafe in Ulan Baator, dus even geduld. Jullie zullen het up-to-date kunnen volgen!

TravelGoom

Door: TravelGoom • Geplaatst op

Wat leuk om je beleving van deze reis te lezen. Heeft veel raak vlakken met mijn bootresi van 51u naar IJsland. Het ontmoeten van mensen, je overgeven aan de situatie en de rijkdom van kleine ontmoetingen. Erg leuk!

edstylz

Door: edstylz • Geplaatst op

Ben ook zer benieuwd naar vooral dat laatste stuk door Mongolie en eindount Beijing, toch?

albertensandra

Door: albertensandra • Geplaatst op

Best spannend dus....
Ik ben 1.93m dus die bedden zijn dus niks voor mij;-)))
Veel plezier verder.

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.