Noordkaap foto's & tips

'402704' door marique '402704' door marique

Noordkaap 71° 10' 21

marique

Hierbij nog een foto op de Noordkaap. Ik geloof dat dit ergens half 2 / 2 uur 's nachts was in augustus. Wij hadden geluk met het weer. De dag ervoor wilden we doorrijden, maar via de webcam konden we zien dat het dichte mist was. Wij zijn besloten te overnachten en ook de volgende ochtend leek het niet beter te worden. Om tien voor twaalf overdag waren we er en om 12 uur begon het open te trekken. (tip trouwens als je er geweest ben of nog komt: http://nordkapp.livecam360.com/)

'445937' door Alberdien '445937' door Alberdien

Weg naar de Noordkaap

Alberdien

Vanuit Honningsvag zijn we met een busexcursie naar de Noordkaap geweest. Een prachtige route, maar de bus stopt helaas nergens behalve bij een voormalig Samikamp, super toeristisch. Ga zelf met de auto indien mogelijk. Deze foto is dus genomen vanuit een rijdende bus en niet scherp. De Noordkaap zelf is volksverlakkerij en erg toeristisch; het echte noordelijkste punt van Europa is Knivskjelodden, ten westen van de Noordkaap. Wat wel leuk is, is natuurlijk een foto bij het wereldbolmonument en het gevoel dat je (bijna) bovenaan Europa staat. Verder lopen de kliffen haast steil naar beneden de Barentszee in.

'402700' door marique '402700' door marique

Noordkaap 71° 10' 21

marique

Sommige mensen vragen zich af waarom dat je al die kilometers gaat rijden, terwijl je ook het vliegtuig kunt nemen. Maar wat is er nou geweldiger dan onderweg al dat pracht te zien. Het landschap wat voortdurend veranderd. De rendieren op de weg.. Soms zelfs een wolf.. (iets kleinere kans). Als je dan op het (bijna) uiterste puntje staat van Europa dan voelt dat heel bijzonder. Vervolgens wachten op de zon die.. juist .. NIET ondergaat...

'444682' door gerardmeuffels '444682' door gerardmeuffels

De haven van...Honnin

gerardmeuffels

De haven van Honningsvåg - gemeente Nordkapp noordelijkste stad van het Europese vasteland De haven ligt beschut en is daarom een belangrijke vissershaven met ruim 150 vissersboten als thuishaven. Er komen hier jaarlijks een honderdtal cruiseschepen. Voor wie oostwaarts vaart is Honningsvåg de laatste halte vooraleer men de Noordelijke IJszee bereikt. Men stopt hier om de Noordkaap te bezoeken.

'323354' door jhhuijs '323354' door jhhuijs

Middernachtzon

jhhuijs

We gaan naar de Noordkaap onderweg moeten we door een dikke laag wolken en mist. Er was ons al verteld dat de kans klein was op helder weer de Noordkaap, maar als je hier eenmaal bent wil je de middernachtzon ook zien ondergaan en gelijk weer op zien komen.Maar we hadden geluk. Eenmaal boven was het weer helder. De diepte in fotograferen had geen zin vanwege het dikke wolkendek maar het effect van de zon boven de wolken was schitterend.

'371675' door jhhuijs '371675' door jhhuijs

De Noordkaap

jhhuijs

Door een dichte mist rijden we met de bus naar boven. We geloven er al niet meer in dat we op de Noordkaap iets kunnen zien. Maar wat hebben we geluk. We breken door het wolkendek heen en boven de wolken schijnt de zon. Naar beneden is het uitzicht niet helder maar de wolkenpracht waar we op uitkijken is ook ontzettend mooi. Een tocht die op je netvlies voor altijd is vastgelegd.

'322923' door jhhuijs '322923' door jhhuijs

Vrede

jhhuijs

Ooit zijn hier 7 kinderen uit alle werelddelen (Brazilië, Italië, Japan, Rusland, Tanzania, Thailand en de Verenigde Staten) een week lang samen geweest. Op basis van tekeningen die de kinderen maakten is hier een monument neergezet, bestaande uit 7 reliëfs, die vriendschap, samenwerking, hoop en vreugde symboliseren. Voorwaar een mooie plaats voor zo'n monument! Op de foto het standbeeld van de vrede

'400263' door schenkel '400263' door schenkel

Noorse woning

schenkel

Eventjes lekker helemaal niks dat is niks voor ons! Wandelschoenen aan en daar gaan we,we lopen langs erg leuke huisjes waar dit er één van is.Bijzonder om te zien helemaal van hout en gras op het dak.

'398468' door schenkel '398468' door schenkel

Prachtplek

schenkel

Een aanrader om hier een nachtje teslapen als je op weg bent naar de Noordkaap.Het hotel heet Gildetun en ligt bij Storslett ook staan er een paar huisjes achter het hotel.Je kan hier genieten van een prachtig uitzicht,vergeet alleen je muggenspray of iets dergelijks niet ,want de kans dat je hier gestoken word is zeer groot.

'392371' door Krisreist '392371' door Krisreist

Noordkaap

Krisreist

Noordkaap, net op tijd!! Op een zonnige dag naar de Noordkaap vertrokken. Niet echt het noordelijkste puntje, maar wel vlak er naast. Daar aangekomen, konden we tegen de storm in leunen. Direct na het maken van deze foto, trok de bewolking verder omhoog. Na 5 minuten was de hele Noordkaap in dichte mist gehuld en was er niets meer te zien.

'445948' door Alberdien '445948' door Alberdien

De Noordkaap

Alberdien

Voor de volledigheid ook nog een foto van op de Noordkaap zelf. Zoals ik al aangaf, een beetje volksverlakkerij. Maar de kliffen zijn erg mooi om te zien, helaas komen ze op deze foto niet tot hun recht, maar ik durfde niet tot het randje...

'394203' door schenkel '394203' door schenkel

Vogels spotten

schenkel

Vanmorgen vroeg opgestaan want we moeten nog een eindje rijden voordat we op de plek zijn om vogels tespotten.De boot ligt al klaar,niet deze hoor!!! Maar deze is wel fotogeniek.

'339751' door Botravel '339751' door Botravel

Zonnewijzer, 71gr 10.

Botravel

En dan is het 24 december 13.00u, lunchtijd... Dan gaat het je natuurlijk nooit lukken op de Noorkaap de Barentszzee te aanschouwen!!! Was ook zeker niet de bedoeling, wel misschien een Noorderlichtje meepakken?! Helaas! De storm die er toen raasde gaf wel een schitterende ijskoude aanblik op deze Zonnewijzer. Gauw een plaatje knippen en snel de camera, handen en mezelf in warmte en veiligheid brengen.

'509489' door schenkel '509489' door schenkel

Doorkijkje

schenkel

Gisteren avond zijn we bij de Noordkaap geweest het stormde en regende helaas dus konden we niet echt veel zien.En zo is het s,morgens vroeg.Niks verandelijks dan het weer,toch!!

'398019' door schenkel '398019' door schenkel

Onderweg

schenkel

We rijden langs leuke Noorse plaatsje bijna allemaal met een haventje.Ook hier werd het een drukte van belang toen wij net weg reden.Bang voor een foto misschien.

'334975' door mamamia '334975' door mamamia

Gezicht op de...Noord

mamamia

Aan een rondreis door noord Scandinavie kon een bezoek aan de Noordkaap natuurlijk niet ontbreken. Vanuit onze camping in Skarsvag was het mogelijk om via een pad achter de camping naar de Kirkenporten te gaan. Vanaf daar had je ook een mooi (en weer eens een keer een ander) uitzicht op de Noordkaap.

'340289' door jhhuijs '340289' door jhhuijs

Op weg

jhhuijs

We hebben een excursie geboekt naar de Noordkaap. We vertrekken met goed weer naar boven maar halverwege komen we in een zwaar wolkendek terecht. Halverwege stappen we uit en kan ik deze prachtige foto maken voordat we de weg vervolgen. Als we op de Noordkaap aankomen breekt het wolkendek open en hebben we goed zicht rondom ons heen. Naar beneden de diepte inkijken lukt niet vanwege de dikke lucht maar wat maakt het uit. We zijn op de Noordkaap en zien de zon ondergaan en gelijk ook weer opkomen. Een geweldige ervaring.

'398463' door schenkel '398463' door schenkel

Birds rock

schenkel

We gaan varen vandaag het is heerlijk weer dus dat word genieten.Eerst bezoeken we dit vogel eiland waar veel vogels zitten tebroeden.Ook de zeearend zien we langs vliegen.

'486580' door gerardmeuffels '486580' door gerardmeuffels

Haven van Honningsvåg

gerardmeuffels

Haven van Honningsvåg - gemeente Nordkapp. Dit is de noordelijkste stad van het Europese vasteland met een beschutte haven. Daarom is dit een belangrijke vissershaven met ruim 150 vissersboten als thuishaven. Tevens komen er hier jaarlijks een honderdtal cruiseschepen voor vaak een bezoek aan de Noordkaap die hier niet ver weg ligt. Voor wie oostwaarts vaart is Honningsvåg de laatste halte vooraleer men de Noordelijke IJszee bereikt.

'394135' door schenkel '394135' door schenkel

Schilderachtig

schenkel

Op weg naar de Noordkaap rijden we langs schilderachtige plekjes.Vooral de huisjes langs het water maken het helemaal goed.Konden we maar overal stoppen voor een plaatje.genieten is het met het weer wat we daar hebben ook daar moet je geluk mee hebben.

'362456' door jhhuijs '362456' door jhhuijs

Gevangen zon

jhhuijs

Mijn eerste bijdrage aan het maandthema is genomen op de Noordkaap in juni 2009. In de zware wolken reden we met de bus naar boven om daar de zon in vol ornaat onder en gelijk ook weer op te zien gaan. De zon heb ik gevangen in de wereldbol die boven op de Noordkaap staat.

'332551' door platina '332551' door platina

Noordkaap na...zonson

platina

Na jaren 'zeuren' kreeg ik, zelf een fanatiek globetrotter, mijn honkvaste jongere broer mee op een rondreis. Afrika of Azië vielen af (hij hield niet van enge beestjes), Scandinavië wilde hij wel proberen. Hoewel mijn voorkeur naar meer exotische bestemmingen uitgaat ging ik akkoord met het idee '....als ie eenmaal de smaak te pakken krijgt.....". De reis was achteraf ook voor mij een bijzondere ervaring en zonder mijn broer was ik nooit op de Noordkaap gekomen........Herman bedankt!

'443108' door AngelaenAnniek '443108' door AngelaenAnniek

Middernachtszon op...

AngelaenAnniek

Wat een geluk hadden wij op de laatste dag van de middernachtszon! 250 dagen storm mist of regen en toen onbewolkt. Van 22c naar 5c in slechts 40 km.

'335572' door colmagier '335572' door colmagier

De zonnewijzer op de.

colmagier

Het was tegen middernacht in begin juli 2002. We hadden het plan opgevat naar de Noordkaap te gaan om de zon niet onder te zien gaan. Wel dat mislukte schromelijk, want het was enorm mistig en de zon liet zich niet zien. Tot op een gegeven moment in een "split second" de zon heel even door het wolkendek brak en de zonnewijzer en soort zandloper werd.