Luik

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Perronpraat

Luik,
België


Nou… zie hier een deel van Grote Meneer Santiago Calatrava's hoogstandje Station Luik-Guillemins (Liège-Guillemins mag ook). Vernoemd naar de wijk waar ie in is geplant: Guillemins. En dat is weer een afgeleide van het Wilhelmietenklooster dat hier ooit stond.

Gaat ie dan:
Op 10 na drukste station van België.
Op 2 na drukste station van Wallonië.
21000 passagiers per dag
7,5 miljoen passagiers per jaar
65000m3 beton, waarvan 20% wit beton.
10000 ton staal
33000 m2 gelaagd groengetint veiligheidsglas
49000 m2 vloeroppervlak, waarvan 21000m2 Belgische blauwe hardsteen
171 betonnen funderingspalen, diameter 90cm, 13 á 17 meter diep.
2 luifels
12 liften
40 roltrappen
10 loopbanden
9 sporen
5 vertrekperrons
40 minuten naar Brussel
120 minuten naar Parijs
161 minuten naar Utrecht
180 minuten naar Londen
1620 bussen
18 september 2009 geopend (ca. 1 jaar over het tijdsschema)
11 jaar bouwtijd
445 miljoen euro totaalkosten (boven tafel dan…)
488 meter lang, waarvan 410 meter overkapping
190 meter vrije overspanning
160 meter breed
40 meter hoog
800 parkeerplaatsen
166 kilometer vanaf Utrecht (hemelsbreed)
251 kilometer vanaf Utrecht (met de trein, 1x overstappen in Maastricht, €35 per persoon retourtje zonder korting)



… en 1 reisreporter



Ik zou zeggen, neem ook eens een kijkje op website www.calatrava.com, maar die is 'under construction'. Ik hou wel van eens stukje onweerlegbare logica…