Artikelen & Blogs Europa

Reisnieuws

Geld bij vertraagde vlucht

Gepubliceerd: 19 nov 2009
2

Met de nieuwste EU-wet die vandaag door het Europees Hof van Justitie is vastgesteld, wordt het wachten op een vertraagd vliegtuig een stuk minder vervelend. Passagiers die meer dan drie uur vertraging oplopen hebben recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij.

Een oudere EU-wet gaf passagiers waarvan de vlucht helemaal geannuleerd werd, al recht op een compensatie. Zo krijgen deze gestrande reizigers een vergoeding van € 250 tot € 600. Duitse en Oostenrijkse rechters vroegen zich af of een vertraagde vlucht van 22 uur ook gezien mag worden als een annulering. Met die vraag zijn zij naar het EU-Hof gestapt.

Vergelijkbare schade

Het Europees Hof oordeelt dat passagiers die vertraging oplopen, vergelijkbare schade oplopen als wanneer de vlucht helemaal niet meer door gaat. Zij lijden namelijk ook tijdverlies. Het Hof vindt het niet rechtvaardig om deze vertraagde toeristen anders te behandelen. Alleen bij buitengewone omstandigheden geldt de compensatieregeling niet.

Volg Columbus Magazine via Twitter of via RSS.
deel dit artikel met je vrienden:
Meer Europa artikelen
Reisnieuws
7 plekken die je NIET moet bezoeken deze zomer

27 mei 2017, Je staat al zolang je je kunt herinneren te popelen om die éne highlight van dichtbij te zien. Maar als je er aankomt blijkt het een grote anticlimax. Klinkt bekend in de oren? Sla deze zeven plekken deze zomer dan over en ga voor het alternatief.

0
Reisnieuws
Moet je bang zijn voor kwallen? Zo weet je het

24 mei 2017, Er komen wereldwijd zo’n tweeduizend kwallensoorten voor. Slechts honderd zijn gevaarlijk voor de mens. De meeste kwallensoorten langs de Nederlandse kust zijn ongevaarlijk. Maar er zijn uitzonderingen …

0
Reisnieuws
Schandalig. Zo worden stewardessen massaal uitgebuit

18 mei 2017, Steeds meer luchtvaartmaatschappijen worden beschuldigd van exploitatie van hun vrouwelijke cabinepersoneel. Wij gingen op onderzoek uit.

0

Reacties van bezoekers Reageer

MissFly

Door: MissFly • Geplaatst op

Ik heb hier ook mijn bedenkingen bij. Ik heb een keer op een vlucht van Transavia 6 uur vertraging gehad naar Alicante, We hebben zelfs 2 uur voor niks in een snikheet toestel gezeten (mijn vriend moest ervan kotsen zo heet was het). Daarna werden we als vee weer uitgeladen en in een nieuw toestel gezet. We kregen van Transavia uiteindelijk een gratis colaatje en na het indienen van een claim, was het niet gegrond.... Grijs gebied!

jeff

Door: jeff • Geplaatst op

Twee jaar geleden ook meegemaakt met een vlucht van China Airlines. Claim ingediend bij Euroclaim en deze gaven aan dat de claim terecht was. Na een half jaar kreeg ik melding dat het afgewezen was, zonder uitleg van redenen. Heb nu dus wel mijn bedenkingen over de effectiviteit van een regeling als deze.

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.