Noord Mongolie reisblogs

Mongolië: Over Mongolen en heel veel sterren

Puckske was er (tot 08 okt 2010) Gepost op 10 okt 100 reacties

Over Mongolen en heel veel sterren, geschreven door Erik.

Dag 1
Om 06.30 komen we aan in Ulaan Baator. We worden opgehaald door 2 Mongolen van UB Guesthouse, waar we zullen overnachten. Na al die dagen in Mongolië blijf ik het apart vinden om ze Mongolen te noemen... Onze chauffeur laat ons onderweg in gebrekkig Engels een paar toeristische plekken zien waar we straks langs kunnen gaan, aardig van hem. De eerste indruk van Ulaan Bator is dat het een grote bouwput is, met al aardig wat moderne westerse winkels, appartementen en restaurants. Maar al snel zijn we buiten de winkelstraten en komen de verwaarloosde betonnen flats uit de communistische tijd tevoorschijn. Ons guesthouse zit ook in een zo’n flat. Gelukkig is het van binnen aardig opgeknapt.
Na het opfrissen gaan we naar de plaatsen die onze chauffeur heeft aangewezen. We beginnen met een tempelcomplex, Gandan Khiid. Een van de weinige tempels die de Russen heel hebben gelaten tijdens de Sovjettijd. Hierna gaan we op zoek naar een lonely planet van Mongolië in de paar westerse winkels die Ulaan Baator rijk is. We vinden er helaas geen. Onderweg naar het circus stuiten we toevallig op een kleine English bookshop. Hier hebben ze nog enkele 2e hands lonely planets. Hier kopen we er dus 1 en kijken wat er allemaal nog te zien is in Ulan Baator. We hebben bijna de hele voorbeeldroute al gedaan op het circus, waar we naar op weg zijn en het grote plein, Sükhbaatar square, na. Het circus blijkt in renovatie dus snel op naar het grote plein waar een indrukwekkend overheidsgebouw staat. Of de drukte normaal is weten we niet, maar ’s avonds komen we erachter dat Jackie Chan hier ook geweest is. Hebben we helaas gemist.

Dag 2
Om 9.00 worden we opgehaald met een oud russisch 4wd busje. Het is krap maar te doen met z’n 7-en. We zijn weer met ongeveer hetzelfde groepje als in de trein, ook niet zo vreemd want Ulaan Baator is nog niet ingesteld op toerisme en er zijn nog maar weinig bezienswaardigheden. Het is echter een gezellige groep en we vermaken ons prima. We maken een tussenstop bij een souvenirshop in een ger (Mongoolse tent) waar ze, voor de foto, wat kamelen een adelaar en wat honden hebben. Ook staat er een Ovoo. Dit is een berg stenen met wat gekleurde vodden om een stok. Mongolen geloven dat, als je drie keer om deze berg heen loopt, het geluk brengt. Als we aankomen bij de ger’s voor onze overnachting genieten we van de omgeving, het is een kaal maar mooi landschap in de bergen met rotsachige pieken en een strak blauwe hemel. s’Middags staat er een groep paarden en begeleider klaar en gaan we te paard een tocht maken. Puck vertrouwt haar paardje in het begin niet zo, maar na een tijdje krijgt ze meer vertrouwen in het beestje. We zien prachtige natuur voorbij trekken en na bijna 2 uur komen we terug in het kamp voor de lunch. We krijgen rijst met een mix van wortels, kool en vlees wat volgens mij ergens tussen lam of rund smaakt. Niet spectaculair maar goed te eten.
s’Avonds wordt het snel donker en koelt het nog sneller af, volgens mij tot onder het vriespunt. We zitten nog even te kletsen en zo rond 22.00u gaan we in het pikkedonker naar onze tent. De hemel is zeer helder en we genieten nog even van de sterren voordat we gaan slapen. De bedden zijn niet heel erg comfortabel, maar goed, dat zijn we ondertussen wel gewend!

Dag 3
Na het ontbijt worden we weer opgepikt door hetzelfde russische 4wd busje en gaan we terug naar Ulaan Baator. Op de terugweg komen we lang een groepje yakken (koeien met lange haren) en stappen even uit om ze te bekijken. Eenmaal aangekomen in Ulaan Bator besluiten we om de middag wat rustig aan te doen en gaan op zoek naar een cafeetje.

Dag 4
Dit is alweer de laatste dag want morgenvroeg vertrekt de trein naar Beijing. We hebben de lonely planet van Mongolië erbij gepakt om te kijken wat er nog te doen is in Ulaan Baator. Het valt tegen. Op een paar musea na hebben we de stad eigenlijk wel gezien. Als je meer dan 4 dagen hebt is de rest van Mongolië zeker de moeite waard. Je kunt er lange tochten maken langs ger’s en nationale parken of te paard, per mountainbike of met een jeep. Maar hier hebben we geen tijd voor, dus blijven we in Ulaan Baator. We besluiten naar het National museum of history van Mongolië te gaan, we hebben hier positieve dingen over gehoord. Vooral het stuk over Chinggis Khan en zijn veldtochten maakt indruk samen met het stuk over Mongolie na 1990, wat gaat over de “onafhankelijkheid” van de Sovjet-Unie en hoe Mongolië snel opweg is een volwaardig westers geörienteerde democratie te worden.
We sluiten de middag weer af in Café Amsterdam, van nederlandse eigenaren. Uiteindelijk concluderen we dat 4 dagen teveel is voor Ulaan Baator, maar te weinig voor grote excursies buiten de hoofdstad. We gaan tot slot nog even boodschappen doen voor de trein van morgen en laten Mongolië achter ons…

Puckske Positie 26701 (0 p.) Lid sinds 14-07-2008 Foto's en tips: 10 Blogs: 8 Fans: 0

Foto's bij deze blog

Terelj National Parc
blogfoto nr. 4
De Gobi Woestijn, vanuit de Trans Mongolië Express
deel dit artikel met je vrienden:

Andere blogs van deze gebruiker

China - Yangshuo: Over karstpieken en bamboobootjes
Gepost op 22 december
China Hongkong

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.