Si Pan Don

Si Pan Don is een eilandengroep in het zuiden van Si Pan Don. De kleine wateren van de Mekongrivier splitsen de eilandjes en het is an sich al een prachtig gebied. Er zijn onbewoonde en bewoonde eilanden en je kunt er vele watervallen, rotsen en strandjes zien.

Informatie over Si Pan Don

Beste foto's & tips van Si Pan Don

'450404' door JaccoenLaurie '450404' door JaccoenLaurie

Oorverdovende...water

JaccoenLaurie

Op een van onze dagen op Don Det in het zuiden van Laos hebben we twee fietsen gehuurd en zijn we naar het naburige eilandje Don Khone gefietst. Een bruggetje verbindt de eilanden. Op Don Khone kun je onder andere de prachtige en oorverdovende Li Phi watervallen bezoeken. Dit is een van de twee gigantische watervallen in de Mekong rivier. Bij de Li Phi watervallen stroomt het water via vele kleine gangetjes door de rotsen. Je zou hier goed een aantal waterraden kunnen plaatsen om duurzame energie op te wekken voor de mensen die bij de waterval wonen. Dat is een stuk mens- en natuurvriendelijker dan de dam die de overheid van Laos in de Mekong wil bouwen.

'509297' door wisseschout '509297' door wisseschout

Bezoek eens één van..

wisseschout

Vlak voor de grens van Cambodja splitst de rivier de Mekong zich in ontelbare armen en zo zijn er verschillende eilandjes ontstaan. Op het eiland Si Phan Don is een mooie waterval te bezoeken. Tip. Laat je van eiland naar eiland varen, en overnacht daar ook. Genoeg slaapgelegenheid om op de bonnefooi te gaan.

'455595' door JaccoenLaurie '455595' door JaccoenLaurie

Boom bij het water

JaccoenLaurie

Tegen het einde van de ochtend hadden we eindelijk een onfatsoenlijke, maar betaalbare, bungalow aan het water gevonden. We legden onze grote tassen weg en konden eindelijk het eiland gaan verkennen. Na een paar minuten lopen, waren we buiten het drukkere stuk en liepen we over een pad langs het water. Er stond een leuk fietskarretje met waterflessen bovenaan de trap die naar de rivier leidde. In de verte viel ons deze prachtige, gigantische boom op en toen we iets beter keken, zagen we het bootje met de lege flessen onderin. Interessant om te zien dat ze het eiland op deze manier van drinkwater voorzien.