Jakarta reisblogs

Canon 5D probleem...

fantesmik was er (tot 13 feb 2009) Gepost op 13 feb 094 reacties

Onderwerp: Canon 5D SLR Body
Probleem: Spiegel laat plotseling los…

Aangezien er zich onder de reisreporters een substantieel aantal Canon 5D gebruikers moet bevinden wil ik graag het volgende met jullie delen.

Onlangs was ik aan het fotograferen toen mijn zoeker zwart werd, vreemde gewaarwording…kan ik rustig zeggen. Mijn eerste gedachte was dat de sensor ermee was opgehouden maar na 1 milliseconde leek mij dit volledige onzin…

Toch bleef de zoeker zwart en stond er in de display van de camera de melding error99. Nu had ik zoals je al verwacht geen boekje bij me en derhalve besloot ik maar om voorzichtig mijn objectief te verwijderen…en ja hoor, daar zag ik reeds de oorzaak van het kwaad! De spiegel was losgelaten van zijn frame en lag los in de camera! Gelukkig intact, dus géén scherven! Wat te doen? Géén foto’s maken is toch vervelend, niet dan? Maar ja, aan de rand van een snelstromend riviertje in Java en met een luchtvochtigheid van 80% doe je niet veel behalve dan de condens uit je camera dweilen. Gloeiende Pis!

Na bestudering van de spiegel kon ik niets meer of minder concluderen dan dat het tape waarmee de spiegel op het frame zit bevestigd de geest had gegeven. Het betreft vier minuscuul kleine rondjes van dubbelzijdig tape. Na veel zoeken op internet had ik het eindelijk gevonden: het betreft een (niet eens zo weinig) voorkomend euvel wat eerst niet door Canon werd toegegeven maar omdat het veelvuldig in forums werd besproken is het uiteindelijk natuurlijk wel door Canon erkend als een serieus probleem.

Wat is dan het probleem? Het betreft hier hoogstwaarschijnlijk een batch camera’s uit het jaar 2006 welke last hebben van een loslatende spiegel onder invloed van temperatuurwisselingen. Let wel! Het euvel schijnt zich veelal te openbaren wanneer de camera gebruikt wordt in landen met een warm klimaat en een zéér hoge luchtvochtigheid. Hierbij opgeteld het verblijf van de camera in omgevingen welke voorzien zijn van airconditioning versnelt het proces van het loslaten van de spiegel alleen maar omdat de overgang van warm naar koud dan alleen nog maar groter is. Er zijn echter ook gevallen bekent waar de camera zich in een gematigd klimaat bevond en niet in een continent zoals bijvoorbeeld Azië maar die kunnen wellicht procentueel gezien verwaarloosd worden… Eerst leek het of het te maken had met het aantal spiegelbewegingen, maar ook dit is geen maatstaf gebleken omdat het gebeurde met camera’s waarmee 8000+ foto waren gemaakt maar ook met exemplaren waar maar 500 foto’s mee waren geschoten. Wel lijkt het erop dat de meeste gevallen zich voordoen na het verlopen van de garantie… dus tussen 1-2 jaar.

Eigenlijk kun je het probleem dus niet voorkomen, probeer in Azië je camera maar eens tegen de elementen te beschermen. Het enige wat je kunt doen is waarschijnlijk je camera tas volproppen met silicaat… en hopen op een goede afloop. Maar ja, je zou denken dat een fabrikant als Canon natuurlijk een heel klein beetje ervaring heeft op het gebied van spiegels in SLR camera’s en er is derhalve ook niets bekent van soortgelijke problemen met andere digitale Canon SLR’s…met sommige 5D’s dus gewoon “BAD LUCK”. Het moet gezegd, het is natuurlijk gewoon een fijn machientje die 5D…alhoewel mijn Nikon vrienden natuurlijk de grootste lol hadden…vrienden zei je?

Na een aantal van deze cases grondig te hebben bestudeerd op internet heb ik ervoor gekozen om niet, zoals een aantal mensen hebben geprobeerd, zelf de spiegel d.m.v. druppeltjes lijm terug te plaatsen op het frame maar om een Canon service center te zoeken en hun deskundige hulp in te schakelen. Nu wilde het geval dat een mens ook eens geluk kan hebben, ik zat op dat moment in Bogor en dat is maar een treinreis van ongeveer 1,5 uur van Jakarta verwijderd. Na enig speurwerk op internet had ik een adres gevonden en na overleg met een bevriende fotograaf in Jakarta was de conclusie dat dit ook echt het énige service center voor Canon Digitale SLR cameras in Indonesië is. Dat wil zeggen dat Jakarta op Java de enige plek tussen Sabang (Sumatra) en Merauke (Papua Barat) is waar ze je kunnen helpen!

Na eerst één keer voor niets naar Jakarta te zijn gereisd, het bedrijf was namelijk gesloten wegens Chinees Nieuwjaar, ben ik de volgende dag weer afgereisd naar Jakarta en heb het probleem voorgelegd. Telefonisch overleg met de technicus, die natuurlijk net zijn lunchbreak had, wees uit dat het inderdaad zéér onverstandig is om zelf iets aan het probleem te doen. Het eventueel terug plaatsen van de spiegel door het toepassen van lijm werkt niet of voor een zéér korte periode. Er zijn een aantal redenen om niet te gaan knutselen, waarvan verreweg de belangrijkste is dat de spiegel waarschijnlijk niet exact op de oude positie terugkomt waardoor de autofocus niet meer correct werkt. Een ander probleem is dat je precies de goede lijm moet hebben anders wordt het materiaal van het frame waarop de spiegel is bevestigd “opgevreten”.

Een volgende boodschap van het service center werd door mij als “wat minder geschikt” ontvangen want er werd verteld dat de reparatie 2 weken zo gaan duren. Nu wil ik graag in Indonesië rondhangen maar om nu 2 weken in Jakarta te bivakkeren gaat me een beetje ver. Een en ander was overigens al voorspeld door Indonesische fotografen die ik ken, zij vertelden dat PT. Datascrip (inderdaad zonder t) er een niet al te soepele werkwijze op nahoudt of met andere woorden: niet iedereen heeft even goede ervaringen met dit Canon service center.

Nu wil het geval dat ik al ongeveer 2 jaar in Indonesië verblijf en mede hierdoor ook aardig bedreven ben geworden in de gebruiken en gedragscodes van de bewoners van deze archipel. Na enige uitleg en een hoop geduld werd mij verteld dat het probleem zou worden opgelost door kosteloos een nieuwe spiegel-unit in de camera te plaatsen. De camera moest daarvoor wel uit elkaar worden gehaald en opnieuw worden afgeregeld i.v.m. de auto-focus etc. Dit alles zou dan reeds de volgende dag des middags om 3 uur gereed zijn! Je begrijpt het al, ik was zéér gecharmeerd van dit aanbod en heb natuurlijk voor de zekerheid nog een aantal maal laten bevestigen dat Canon dit inderdaad zonder iets te berekenen zou gaan repareren…en de volgende dag bleek het allemaal waarheid te zijn. De camera was gereed en de staff van PT. Datascrip wenste mij nog veel fotografie plezier toe. Zo bleken de negatieve berichtgevingen gegeven door derden niet geheel juist…soms is er een hoop mogelijk.

Enige “schade” die de 5D heeft opgelopen is een kras in het focusseer schermpje welke ontstaan moet zijn toen de spiegel losschoot van het frame. Dit zie je natuurlijk in de zoeker maar is verder niet van invloed op de plaatjes die je maakt en ze zijn door de gebruiker te vervangen en gelukkig niet al te duur.

Rest mij na dit relaas nog dank uit te spreken aan het Canon Service Center te Jakarta welk vertegenwoordigt wordt door PT .Datascrip op de Jalan Angkasa te Jakarta.

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn naar aanleiding van dit bericht dan hoor ik het graag. Maak je verder geen zorgen wanneer je een 5D camera hebt want het is gewoon een mooi apparaat en voor zover ik heb kunnen zien heeft Canon in de Mark II de bevestiging aangepast…en natuurlijk hoop ik dat de lijm op mijn nieuwe spiegel niet weer “oplost” anders vraag ik gewoon een Mark II voor mijn verjaardag…

Groetjes van een tevreden Canon gebruiker.

fantesmik Positie 37196 (0 p.) Lid sinds 28-09-2008 Foto's en tips: 120 Blogs: 3 Fans: 1
deel dit artikel met je vrienden:

Andere blogs van deze gebruiker

Zout, de “Ziel” van Amed
4 6
Gepost op 23 februari
Indonesië Bali
DMZ - tunnels van Vinh Moc
3 0
Gepost op 23 november
Vietnam Centraal Vietnam

Reacties bij deze blog

Door: • Geplaatst op

Beste Bammbang,

Nog even een reactie op jouw verhaal. Ik heb de mensen van het service center niet ervaren als ratten...integendeel...zéér behulpzaam. Het uitlachen kan ook een vorm van onmacht zijn...dit is namelijk een normaal verschijnsel in Azië...als je vertelt dat er een familielid is gestorven kan een glimlach ook een volstrekt normale reactie zijn al zien wij dit wellicht als een belediging. Enfin..dit even over de cultuurverschillen. Die spiegel is absoluut een garantiegeval en dit wordt ook door Canon erkend. De mijne is door Datascrip gratis vervangen. De schimmel in je 24-105mm klinkt niet best...maar kan wel het gevolg zijn van het zogenaamde verstikken van je camera...ik bedoel hiermee het verschil in luchtvochtigheid. In een ruimte met aircon heerst er een geringere luchtvochtigheid dan buiten. Het steeds maar weer van binnen naar buiten gaan is een aanslag op de apparatuur. Hierbij komt nog dat de L-series 24-105mm niet "environmental sealed" is dus dat wil zeggen dat hij niet is afgesloten voor vocht. Indonesië heeft een extreem hoge luchtvochtigheid en deze kan oplopen tot over de 90%...dus tel uit je winst. Als tip kan ik je meegeven je camera NIET in de tas te bewaren als je in een ruimte bent waar aircon aanwezig is (bijv. je hotelkamer). Maak gebruik van de aircon om je camera te laten drogen...de airconditioning trekt het vocht uit de camera. Verder uitkijken (bijna onmogelijke opgaaf) dat je de camera niet aan te grote temperatuurverschillen blootstelt omdat hierdoor condens ontstaat.
Als je niet met Datascrip door één deur kunt dan kan ik je de Canon Service Centers in Bangkok of Kuala Lumpur aanraden. Heb ik ook heel goede ervaringen mee. Nogmaals, geduld is een absolute must in Azië...mensen gaan directe confrontaties uit de weg en dan kom je nergens...glimlachen glimlachen en nog eens glimlachen...geloof me...ik heb er gewoond :-)
Groet,
Mike

Door: • Geplaatst op

Canon Care Centre in Jakarta wat inderdaad vertegenwoordigd wordt door PT .Datascrip zijn smerige ratten ! Die global Canon klanten dwingen klant te worden van hun bedrijf PT .Datascrip. Want niet klanten van hun bedrijf moeten exorbitante (dubbel zo hoog) prijzen betalen om standaard Canon Service te krijgen. Ik heb over deze plausibele methodes geklaagd, echter wordt ik enkel uitgelachen door hen en dus niet geholpen! Resultaat: Ik zit nog steeds met een camera waarvan de spiegel los heeft gelaten en een 24-105 lens met schimmel van binnen en een kapotte shutter kabel. Oppassen geblazen voor dit Canon Care Center van PT .Datascrip

fantesmik

Door: fantesmik • Geplaatst op

Hé Andy,
Dank voor je reactie op mijn verhaaltje. Zéér interessante link, in Azië is Canon denk ik eerder begonnen met het kosteloos vervangen van de spiegel unit. Ik heb de reparatie namelijk voor het officiële bericht van Canon laten uitvoeren. Het "incidentele" is misschien voor de Aziatische markt wat al te voorzichtig uitgedrukt :-)) want daar is het namelijk een veelvoorkomend probleem. Al dan niet een probleem, Canon heeft er dus correct op gereageerd. Waar ik echter niet zeker van ben is of ik ook die verstevigingen aan de zijkanten van de spiegel heb gekregen. Zal het nog even nakijken en dan post ik nog even een berichtje.

Dank voor je bijdrage,
Mike

Door: • Geplaatst op

Dit is inmiddels een erkend probleem bij Canon, zie ook:

Canon EOS 5D kampt met loslatende spiegel in incidentele gevallen
http://www.fotoapparatuur.nl/Artikelen/index.php/Canon-EOS-5D-kampt-met-loslatende-spiegel-in-incidentele-gevallen/3966/

Groet, Andy

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.