Guangxi en Guizhou reisblogs

China - Yangshuo: Over karstpieken en bamboobootjes

Puckske was er (tot 11 nov 2010) Gepost op 26 dec 101 reacties

Vanuit Hong Kong is het met de bus een uurtje of 9 naar Yanshuo, een stadje in het zuiden van China, het ligt aan de Li rivier en heeft ongeveer 300.000 inwoners. Het mooiste is echter dat het middenin het karstgebergte ligt. Dit zijn bijzonder mooi gevormde, piekige bergen, heel anders dan bijvoorbeeld de Alpen. We verblijven in het Yangshou Culture House, een hostel dat word gerund door een Chinese familie. Ze zijn heel gastvrij en naast het onbijt geven ze ook de lunch en het diner bij de prijs. Voor een schamele 14 euro all-in. Hier hebben we dan ook vaak gebruik van gemaakt en het avondeten was altijd bijzonder goed! De locatie van het hostel is wat buiten het centrum, maar het is maar een kwartiertje lopen en dan ben je er. Dat is dan ook wat we de eerste dag gedaan hebben. Het centrum is echt schitterend, klein opgezet en authentiek. Het mooiste stadje wat we tot nu toe gezien hebben.

De volgende dag hebben we mountainbikes gehuurd en besloten we naar de “Dragon Bridge” te fietsen. Deze ligt op ongeveer 10km buiten het stadje en we nemen een weggetje binnendoor om de sfeer op het platteland te proeven. Na een kilometer of 3 stuiten we op een hostel genaamd “Giggling Tree”, dat wordt gerund door een Nederlands stel. We willen graag eens een nachtje op het platteland door brengen. We reserveren alvast voor onze laatste nacht. We pakken de mountainbikes weer op en gaan verder. De “wegen” zijn niet heel erg goed, harde droge ondergrond met veel stenen. Ik heb er niet zoveel last van maar voor de ongetrainde mountainbikerster is het wat lastiger… De omgeving waar we doorheen fietsen maakt het echter meer dan goed. We zien voornamelijk ouderen die werken in de rijstvelden en op de akkers. De meeste jongeren in China trekken naar de grote stad, dus die komen we niet veel tegen. Uiteindelijk komen we aan bij de Dragon Bridge en het is inderdaad een mooie oude brug, ondanks dat de grote ons een beetje tegenvalt. De liefhebber kan hier met een bamboo-boot terug varen naar Yangshuo met de mountainbikes achterop. Wij besluiten over de grote weg terug te rijden en na een uurtje zijn we terug in Yangshou. Braaf op tijd voor het avondeten.

De dag hierna hebben we het wat rustiger aan gedaan, er is nog geen souvenier van China gekocht, dus daar gaan we naar op zoek. Na een dagje shoppen eten we ’s avonds weer met z’n allen aan tafel. Hier spreken we af met een ander stel, Louise en Richard, om gezamelijk nog naar Monkey Jane’s rooftop bar te gaan en drinken allen wat cocktails. Dit was voor hun de laatste avond en de volgende ochtend rijden we samen met de bus naar XingPing. Dit is een nog veel kleiner dorpje dan Yangshuo. Louise en Richard verblijven hier maar liefst nog eens 8 dagen. Voor ons is dit het startpunt voor een hike van 20km naar een ander klein dorpje genaamd Yangdi. Het lopen gaat bijzonder goed en het is vrijwel vlak omdat we langs de Li rivier stroomopwaarts lopen. Onderweg worden we af en toe lastig gevallen door chinezen op bamboo-boten die ons voor een klein bedrag wel naar Yangdi willen varen. Maar dat is niet onze bedoeling. Wij willen hiken! Als we in Yangdi aankomen pakken we wel een bamboo-boot terug naar XingPing. Deze terugtocht is schitterend, het is een heel andere beleving vanaf de boot en we genieten van het uitzicht. Een leuk feitje is dat zo’n uitzicht vanuit de boot ook is gedrukt op een bankbiljet van 20 Yuan.

Bij terugkomst in XingPing nemen we contact op met Louise en Richard en eten we met z’n vieren een hapje. Het is ondertussen al weer avond geworden en na het afscheid nemen we met z’n tweeën de bus terug naar Yangshuo. Voor de alweer 5e dag hebben we Guilin op de planning staan. Dit is een grotere stad redelijk vlakbij en er wordt van gezegt dat het de moeite van een bezoek waard is. Het blijkt dat alleen het oude centrum echt de moeite waard is en we besluiten er dus maar even rond te kijken. We stuiten op verschillende mooie straatjes en zien een aantal pagoda’s. Highlight van de stad is toch wel Jingjiang Princes City. Dit is een keizerlijk complex uit de Ming Dynasty (14e en 15e eeuw). We zien hele mooie gebouwen en een kleine karstpiek die eenzaam in het landschap staat in het midden van het complex. Tegenwoordig hebben ze er een universiteit in gehuisvest, maar het blijft toegankelijk voor toeristen. Al met al viel Guilin ons een beetje tegen, je hoeft er niet heen als je Yangshuo al gezien hebt. Yangshou straalt veel meer sfeer uit en lig in een veel mooiere omgeving.

De volgende ochtend hebben we een kookles geregeld bij het Cloud 9 restaurant. We gaan eerst naar de lokale markt en krijgen uitleg over allerlei groenten, fruit en vlees. Wat ze hier ook verkopen is hondenvlees en Puck gaat dan ook niet mee naar de vleesafdeling. De honden hangen letterlijk aan de haken naast de kippen, eenden etc. Het blijft wel heel raar om dit te zien. Als we terugkomen gaat ieder maar liefst 3 gerechten maken die we uitgekozen hebben. Na de les mogen we alles zelf opeten en we verbazen ons over hoe goed we het klaargemaakt hebben. In de middag verhuizen we van ons bekende guesthouse naar de Giggling Tree op het platteland. Hier genieten we een middag van de heerlijke rust en bereiden ons voor op de busreis morgen, naar Nanning. Nanning is de grootste stad in Guangxi met meer dan 2 miljoen inwoners, maar het is geen toeristische stad. Hier regelen we zo snel mogelijk onze visa voor Vietnam. Na 3 dagen vertrekken we met de trein naar Vietnam. China was een bijzondere ervaring, maar we kijken uit naar een nieuw land!

Puckske Positie 26701 (0 p.) Lid sinds 14-07-2008 Foto's en tips: 10 Blogs: 8 Fans: 0

Foto's bij deze blog

blogfoto nr. 1
De karstpieken vanaf het bamboobootje
blogfoto nr. 2
Levensgevaarlijke kookcursus
blogfoto nr. 3
Zo mooi...
deel dit artikel met je vrienden:

Andere blogs van deze gebruiker

Reacties bij deze blog

corriedewinter

Door: corriedewinter • Geplaatst op

Leuk om te lezen. Goed geschreven verhaal, mooie foto's

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.